Sådan behandler ATP dine personoplysninger

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

Her kan du læse, hvilke oplysninger ATP Livslang Pension behandler, hvordan oplysningerne behandles, og hvilke rettigheder du har, når vi behandler sager og henvendelser, der omfatter:

  • ATP Livslang Pension
  • Obligatorisk Pensionsordning
  • Supplerende Arbejdsmarkedspension.

ATP Livslang Pension er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi har om dig.

Derfor behandler ATP Livslang Pension dine personoplysninger

Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål:

  • At tage stilling til om der kan udbetales ATP Livslang Pension
  • At tage stilling til om der kan udbetales dødsfaldsydelse fra ATP Livslang Pension
  • At opkræve ATP-bidrag        
  • At uddanne vores medarbejdere og forbedre kundeoplevelsen, hvis du ringer til os og siger ja til, at vi må optage samtalen.

Vi indhenter kun de oplysninger om dig, som er nødvendige for vores behandling af din sag.

Vi indhenter følgende personoplysninger om dig:

Almindelige personoplysninger

  • Fra CPR modtager vi personnummer og andre stamoplysninger
  • Fra Skattestyrelsen modtager vi indkomstoplysninger mv.
  • Fra Digitaliseringsstyrelsen modtager vi oplysninger om kontonummer/NemKonto og tilmelding/fritagelse til digital post
  • Fra din arbejdsgiver, offentlige myndigheder og A-kasse modtager vi ATP, OP og SUPP-bidrag mv.
  • Fra udenlandske og danske myndigheder modtager vi oplysninger om civilstand, familierelationer, kontaktoplysninger og skatteidentifikationsnummer (TIN)
  • Oplysninger fra dig eller din partsrepræsentant

Vi behandler dine personoplysninger på baggrund af:

Vi kan få og samkøre oplysninger til sagsbehandling og til kontrol af udbetalinger mv. Dette kan eventuelt ske med hjælp fra Udbetaling Danmark ud fra særregler i lov om Udbetaling Danmark og efter fastlagte retningslinjer, herunder for sletning af data.

Vi kan videregive oplysninger om dig til andre offentlige myndigheder fx Skatteforvaltningen, Udbetaling Danmark, Udenlandske myndigheder eller pengeinstitutter, der ifølge loven har krav på at få oplysningerne, eller som ATP Livslang Pension samarbejder med.

Med udgangspunkt i konkrete persondata foretages der aktuarmæssige og statistiske beregninger i forbindelse med bestemmelse af statistiske parametre som dødelighed, ægtefællehyppighed, børnehyppighed og lignende aktuarmæssige opgørelser og analyser.

De aktuarmæssige parametre anvendes eksempelvis, når ATP skal beregne, hvor mange penge der skal sættes til side for at dække de lovede pensioner og ydelser, eller når prisen på dækningerne skal beregnes. Resultatet af beregningerne er anonymiserede, således at fx cpr-nummer ikke fremgår. Identifikationsoplysninger om arbejdsgivere, herunder brancheoplysninger opbevares i en database med det formål at kunne dokumentere beskæftigelse for lønmodtagere. 

Når du har læse- og skriveadgang til Digital Post på vegne af en anden 

Når du skriver til os på vegne af en anden person, modtager vi automatisk dit navn og CPR-nummer fra Digitaliseringsstyrelsen. Vi bruger oplysningerne til at kunne dokumentere, hvem der har skrevet til os. Dit navn vil vi gemme sammen med beskeden, du sender til os, og vi vil gemme den i lige så lang tid, som vi gemmer den sag, du har skrevet til os om. Vi gemmer dit CPR-nummer i 6 måneder.

Læs mere i ’ ”Hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger”.

Til advokater mv.

Hvis du skriver via MitID Erhverv, modtager vi ikke dit navn og CPR-nummer, men i stedet virksomhedens navn og CVR-nummer fra Digitaliseringsstyrelsen. Vi gemmer de oplysninger på samme måde, som navn og CPR-nummer som beskrevet ovenfor. 

Vi kan videregive oplysninger om dig til andre, der har ret til få oplysningerne, fx myndigheder, institutioner og relevante private virksomheder, se nedenfor. Vi videregiver følgende personoplysninger om dig:  

Almindelige personoplysninger:

  • Til Skattestyrelsen videregiver vi oplysninger om indberettede bidrag, indeholdt AMB, skatteidentifikationsnummer (TIN), udbetalt pension og dødsfaldsydelser samt indeholdt skat og afgift
  • Til kommunerne videregiver vi oplysninger om med henblik på opdatering af folkeregistret
  • Til udenlandske myndigheder videregiver vi oplysninger om indberettede bidrag, udbetalinger og identifikationsoplysninger for medlemmet og eventuelle berettigede til en dødsfaldsydelse
  • Til danske myndigheder videregiver vi oplysninger om indberettede bidrag og perioder for disse samt øvrige oplysninger, som myndighederne har brug for i deres sagsbehandling
  • Til myndigheder og private aktører, videregiver vi oplysninger, hvis vi er forpligtede til det i henhold til øvrig lovgivning
  • Til Rigsarkivet skal vi i nogle tilfælde videregive din sag.

Overførsel af personoplysninger til lande uden for EU/EØS

Hvis du tidligere har boet eller arbejdet i et land uden for EU/EØS-landene, eller hvis du aktuelt eller på et senere tidspunkt bosætter dig eller tager arbejde i et land uden for EU/EØS-landene, kan det være nødvendigt for os at overføre oplysninger om dig til relevante myndigheder i dette land, for at de kan behandle din sag. Ligeledes kan det være nødvendigt at indhente oplysninger om dig eller din ægtefælle/samlever samt eventuelle børn i forbindelse med udbetalinger.

Vi gemmer dine oplysninger under behandlingen af din sag og sletter dem som udgangspunkt 10 år efter din død. Oplysningerne kan gemmes yderligere efter sagens afslutning i henhold til regler i forældelses-, bogførings- og arkivloven.

Hvis du har accepteret, at ATP Livslang Pension må optage en samtale, sletter ATP Livslang Pension optagelsen efter to måneder. Du kan altid få slettet samtalen tidligere ved at kontakte ATP Livslang Pension

Når du deler dine ATP-oplysninger med en virksomhed via ATP’s selvbetjening, følger ATP faste procedurer for at sikre korrekt behandling og opbevaring af dine data.

Deling af ATP-oplysninger via ATP’s selvbetjening 

ATP stiller en selvbetjeningsløsning til rådighed på borger.dk, hvor du kan dele dine ATP-oplysninger med en virksomhed.  

  • Du vælger selv den virksomhed, du vil dele dine ATP-oplysninger med, ved at indtaste virksomhedens CVR-nummer og følge de angivne instruktioner i selvbetjeningen på borger.dk. 
  • Virksomheden kan herefter hente dine ATP-oplysninger. De har 2 måneder til at hente dine oplysninger, inden delingen ophører.  

Bemærk: ATP stiller alene selvbetjeningen til rådighed og påtager sig intet ansvar for, hvordan virksomhederne anvender de oplysninger, du deler med dem. ATP garanterer ikke for rigtigheden eller fuldstændigheden af de oplysninger, der deles via selvbetjeningen. Det er dit ansvar at kontrollere oplysningerne, inden de deles.  

Oplysninger du kan dele via ATP’s selvbetjening 

Når du deler dine ATP-oplysninger med en virksomhed via ATP’s selvbetjening, giver du dem tilladelse til at se:  

  • Hvornår og hvor meget, du og dine arbejdsgivere har indbetalt til din ATP Livslang Pension. 
  • Hvornår og hvor meget, du og andre aktører som fx kommunen, staten eller din a-kasse har indbetalt til din ATP Livslang Pension.  

Du vælger selv, hvilken periode oplysningerne skal dække – fx 1 eller 3 år tilbage.  

ATP-oplysninger giver et indblik i din beskæftigelseshistorik: ATP er en lovpligtig pensionsordning, hvor du, din arbejdsgiver, kommunen, staten eller din a-kasse løbende skal betale ind til din pension, så længe visse betingelser er opfyldt. Når du deler oplysninger om dine indbetalinger til ATP Livslang Pension, giver du modtageren indblik i din beskæftigelseshistorik. 

Opbevaringsperiode for delte oplysninger 

ATP opbevarer de delte oplysninger i en begrænset periode afhængigt af, om virksomheden har hentet oplysningerne: 

  • Hvis virksomheden har hentet dine oplysninger: ATP opbevarer dem i 1 år. 
  • Hvis virksomheden ikke har hentet dine oplysninger: ATP opbevarer dem i 3 måneder. 

Efter udløbet af disse perioder sletter ATP de delte oplysninger i ATP’s systemer. Bemærk, at hvis virksomheden allerede har hentet oplysningerne, kan de stadig have adgang til dem i deres egne systemer, selv efter opbevaringsperiodens udløb. Du skal derfor kontakte virksomheden, hvis du vil have dem til at slette dine oplysninger. 

Du kan altid se dine egne ATP-oplysninger 

Selvom ATP sletter de oplysninger, du har delt med en virksomhed, vil oplysningerne stadig være tilgængelige for dig i ATP’s selvbetjening. Det vil sige, at du til enhver tid kan se oplysninger om indbetalinger til din ATP Livslang Pension og vælge at dele oplysningerne igen.  

Du kan stoppe delingen af dine ATP-oplysninger 

Hvis du fortryder, at du har delt dine ATP-oplysninger med en virksomhed, kan du vælge at stoppe delingen via ATP’s selvbetjening. Hvis virksomheden allerede har hentet dine oplysninger, inden du stopper delingen, kan de dog stadig have adgang til dine oplysninger i deres egne systemer. Du skal derfor kontakte virksomheden, hvis du vil have dem til at slette dine oplysninger.

Vi kan træffe afgørelser, der alene er baseret på automatisk behandling. De automatiske afgørelser træffes ved, at vi indhenter oplysninger fra offentlige registre, der maskinelt sammenholdes med oplysninger i din sag, og som tilsammen afgør, om du er berettiget til udbetaling ved pensionering og dødsfald.

Du kan få en kopi af de oplysninger, vi behandler om dig (indsigt). Du kan klage over, at vi behandler personoplysninger om dig (indsigelse). 

Du kan også bede om:

  • at få dine personoplysninger rettet eller slettet
  • at få sendt oplysningerne til dig eller en anden (dataportabilitet)
  • at vi sætter behandlingen af oplysningerne i bero.

Endelig kan du gøre indsigelse mod, at ATP Livslang Pension træffer automatiserede afgørelser.

Hvis du beder om at få slettet dine personoplysninger, er det ikke sikkert, at vi kan efterkomme din anmodning.

Der kan være betingelser eller begrænsninger til de ovenstående rettigheder. Det er derfor ikke sikkert, at du fx har ret til at få personoplysninger slettet i det konkrete tilfælde – dette afhænger af de konkrete omstændigheder i forbindelse med databehandlingen. Dette kan bl.a. skyldes, at dine personoplysninger indgår i en sag om udbetaling til en tredje part eller skyldes overholdelsen af et lovkrav.

Hvis du har forældremyndighed eller forældreansvar for et barn under 18 år, og oplysninger om barnet indgår i sagen, har barnet også disse rettigheder.

Har du spørgsmål til din sag fra ATP Livslang Pension?

Har du spørgsmål til din sag fra ATP Livslang Pension, skal du kontakte ATP Livslang Pension.

Har du spørgsmål om dine personoplysninger?

Har du spørgsmål til ATP Livslang Pensions behandling af dine personoplysninger, eller vil du at gøre brug af dine rettigheder, om fx indsigt i eller rettelse af dine personoplysninger, kan du kontakte ATP Livslang Pension.

Hvis du skriver til ATP Livslang Pension, skriv venligst ’personoplysninger’ i overskriften.

Er du utilfreds med behandlingen af dine personoplysninger?

Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren, hvis du mener,

  • at du ikke har fået tilstrækkeligt svar på dit ønske om indsigt i dine personoplysninger
  • at ATP Livslang Pension ikke har overholdt dine rettigheder.

Er du uenig i den måde,  vi behandler dine personoplysninger, kan du også klage til Datatilsynet.

Vær opmærksom på, at Datatilsynet kun er klageinstans over ATP Livslang Pensions behandling af personoplysninger, men ikke i forhold til håndteringen af din sag.

Er du uenig i vores håndtering af din sag, skal du kontakte ATP Livslang Pension.

Dataansvarlig

ATP Livslang Pension
Kongens Vænge 8, 3400 Hillerød
CVR-nr. 43405810

Du kan læse mere i:

Du kan finde lovgrundlaget på www.retsinformation.dk  samt www.eur-lex.eu