Tilgængelighedserklæring

Digitaliseringsstyrelsen forpligter sig til at gøre webstedet https://www.borger.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.borger.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Digitaliseringsstyrelsen, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.borger.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Digitaliseringsstyrelsen har i 2019 fået gennemført to større undersøgelser af webtilgængeligheden på borger.dk. Der blev således gennemført hhv. en ekspertvurdering og en teknisk test samt kvalitativ test med seks brugere. Borger.dk scanner desuden løbende portalen for webtilgængelighed ved hjælp af et automatiseret testværktøj.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Elementer er ikke opmærket korrekt
    Der er eksempler på, at elementer, fx tabeller og særligt pdf’er, ikke er opmærket korrekt. Det drejer sig bl.a. om manglende overskrifter og utilgængelige dokumenter. I samarbejde med de myndigheder, der har indhold på borger.dk, er der iværksat en generel kvalitetssikringsproces med fokus på at få tilgængeliggjort alle tabeller og pdf’er. Dette arbejde fortsætter og forventes færdigt inden medio 2024. Kontakt admin@borger.dk, hvis du har brug for en fil eller et dokument, som ikke lever op til tilgængelighedskravene.
  • Misvisende og mangelfuld linktekst
    Der kan forekomme eksempler på, at linktekster vurderes at være mangelfulde, og at brugeren ikke advares om skift i kontekst, særligt i forbindelse med link til pdf’er og eksterne links.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

De konkrete fejl og mangler, som er beskrevet i webtilgængelighedserklæringen gennemgås og udbedres. Konkret blev der i 2020 i samarbejde med de myndigheder, der har indhold på borger.dk, iværksat en generel kvalitetssikringsproces med fokus på at få tilgængeliggjort tabeller og pdf’er. Dette arbejde fortsætter og forventes færdigt inden medio 2024. For at sikre webtilgængelighed på borger.dk, opdateres vejledninger og undervisningsmateriale til redaktørerne i brugen af indholdsstyringssystemet løbende. Borger.dk fortsætter ligeledes med løbende at gennemføre automatiseret test af webtilgængeligheden på sitet, ligesom der gennemføres kvalitative tests. Hvert år gennemføres således en kvalitetssikringsproces af indholdet på portalen i samarbejde med borger.dk’s eksterne redaktører. Når der udvikles ny funktionalitet til portalen, bliver denne altid testet ift. webtilgængelighed. Hvis du støder på tilgængelighedsproblemer på vores website, hører vi gerne fra dig og finder en løsning, så du kan få adgang til den ønskede information. Skriv til admin@borger.dk.

Henvendelse til Digitaliserings- og ligestillingsministeriet

Digitaliserings- og ligestillingsministeriet fører tilsyn med, om Digitaliseringsstyrelsen overholder webtilgængelighedsloven.

Før du kontakter Digitaliserings- og ligestillingsministeriet, skal du kontakte Digitaliseringsstyrelsen med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at Digitaliseringsstyrelsen, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du skrive en henvendelse til Digitaliserings- og ligestillingsministeriet på mail webtilgaengelighed@digmin.dk eller ringe på telefon 23 46 31 16.

Digitaliserings- og ligestillingsministeriet anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliserings- og ligestillingsministeriet har behov for yderligere uddybning.