Når du deler dine ATP-oplysninger med en virksomhed eller en myndighed via ATP’s selvbetjening, følger ATP faste procedurer for at sikre korrekt behandling og opbevaring af dine data.
Deling af ATP-oplysninger via ATP’s selvbetjening
ATP stiller en selvbetjeningsløsning til rådighed på borger.dk, hvor du kan dele dine ATP-oplysninger med en virksomhed eller en myndighed.
- Du vælger selv den virksomhed eller myndighed, du vil dele dine ATP-oplysninger med, ved at indtaste deres CVR-nummer og følge de angivne instruktioner i selvbetjeningen på borger.dk.
- Virksomheden eller myndigheden kan herefter hente dine ATP-oplysninger. De har 2 måneder til at hente dine oplysninger, inden delingen ophører.
Bemærk: ATP stiller alene selvbetjeningen til rådighed og påtager sig intet ansvar for, hvordan virksomheden eller myndigheden anvender de oplysninger, du deler med dem. ATP garanterer ikke for rigtigheden eller fuldstændigheden af de oplysninger, der deles via selvbetjeningen. Det er dit ansvar at kontrollere oplysningerne, inden de deles.
Oplysninger du kan dele via ATP’s selvbetjening
Når du deler dine ATP-oplysninger med en virksomhed eller en myndighed via ATP’s selvbetjening, giver du dem tilladelse til at se:
- Hvornår og hvor meget, du og dine arbejdsgivere har indbetalt til din ATP Livslang Pension.
- Hvornår og hvor meget, du og andre aktører som fx kommunen, staten eller din a-kasse har indbetalt til din ATP Livslang Pension.
Du vælger selv, hvilken periode oplysningerne skal dække – fx 1 eller 3 år tilbage.
ATP-oplysninger giver et indblik i din beskæftigelseshistorik: ATP er en lovpligtig pensionsordning, hvor du, din arbejdsgiver, kommunen, staten eller din a-kasse løbende skal betale ind til din pension, så længe visse betingelser er opfyldt. Når du deler oplysninger om dine indbetalinger til ATP Livslang Pension, giver du modtageren indblik i din beskæftigelseshistorik.
Opbevaringsperiode for delte oplysninger
ATP opbevarer de delte oplysninger i en begrænset periode afhængigt af, om virksomheden eller myndigheden har hentet oplysningerne:
- Hvis de har hentet dine oplysninger: ATP opbevarer dem i 1 år.
- Hvis de ikke har hentet dine oplysninger: ATP opbevarer dem i 3 måneder.
Efter udløbet af disse perioder sletter ATP de delte oplysninger i ATP’s systemer. Bemærk, at hvis virksomheden eller myndigheden allerede har hentet oplysningerne, kan de stadig have adgang til dem i deres egne systemer, selv efter opbevaringsperiodens udløb. Du skal derfor kontakte dem, hvis du vil have dem til at slette dine oplysninger.
Du kan altid se dine egne ATP-oplysninger
Selvom ATP sletter de oplysninger, du har delt med en virksomhed eller en myndighed, vil oplysningerne stadig være tilgængelige for dig i ATP’s selvbetjening. Det vil sige, at du til enhver tid kan se oplysninger om indbetalinger til din ATP Livslang Pension og vælge at dele oplysningerne igen.
Du kan stoppe delingen af dine ATP-oplysninger
Hvis du fortryder, at du har delt dine ATP-oplysninger, kan du vælge at stoppe delingen via ATP’s selvbetjening. Hvis virksomheden eller myndigheden allerede har hentet dine oplysninger, inden du stopper delingen, kan de dog stadig have adgang til dine oplysninger i deres egne systemer. Du skal derfor kontakte dem, hvis du vil have dem til at slette dine oplysninger.