Alarm 112

Ved akut alvorlig sygdom, ulykker og livstruende situationer skal du ringe 1-1-2

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

Medarbejderen på alarmcentralen vil som regel spørge dig om:

  • Hvad er der sket?
  • Hvor er det sket?
  • Hvornår er det sket?
  • Hvilket nummer du ringer fra?
  • Hvor mange er kommet til skade?

Når medarbejderen på 112-alarmcentralen har fået de mest nødvendige oplysninger, bliver dit opkald stillet videre til den rette myndighed.

Ved sygdom eller ulykke bliver du hurtigt stillet videre til en sundhedsfaglig medarbejder på regionens vagtcentral. Medarbejderen:

  • kan vurdere situationen og hvilken hjælp, der skal til
  • vil typisk spørge ind til tilstanden hos den syge eller tilskadekomne
  • kan vejlede i førstehjælp via telefonen, indtil hjælpen når frem.

Hjælpen bliver sendt af sted, mens du taler med medarbejderen på 112-alarmcentralen eller vagtcentralen. Du ”spilder” altså ikke tiden ved at svare på medarbejdernes spørgsmål, og samtalen fortsætter, så længe der er behov for det.

Bliv på stedet til hjælpen er fremme. Du kan hjælpe til på stedet, indtil professionel hjælp er fremme, hvor du kan give ambulancepersonalet yderligere oplysninger.