ATP Livslang Pension i udlandet

Du kan få din ATP Livslang Pension udbetalt, når du nå den danske folkepensionsalder.

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

Start ATP Livslang Pension når du bor i udlandet

Start udbetalingen af din ATP Livslang Pension, hvis du bor i udlandet

Bor du i udlandet, skal du anmode om at begynde udbetalingen af din ATP Livslang Pension. Den kan udbetales til både danske og udenlandske konti. Du kan give oplysninger til ATP Livslang Pension allerede 11 måneder før folkepensionsalderen, men udbetalingen begynder først ved folkepensionsalderen.   Du kan anmode om at starte din udbetaling af din ATP Livslang Pension ved at klikke på "Start".   

Du betaler gebyr ved udbetaling til udenlandsk konto

ATP opkræver et gebyr ved udbetaling til en udenlandsk konto. Gebyret kan være op til 4,95 kr. pr. udbetaling. Der kan også være gebyr fra den udenlandske bank.  

Der er intet gebyr ved overførsler til en dansk bank.  

Sådan ændrer du dine bankoplysninger

Du kan ændre dine bankoplysninger, hvis du allerede modtager ATP Livslang Pension. Dette kan gøres på 2 måder:  

Du kan kontakte ATP Livslang Pension for hjælp, hvis du har en funktionsnedsættelse og har svært ved at læse dokumentet.

Giv ATP din adresse, hvis du er fritaget for Digital Post

Du skal give ATP din adresse, hvis du er fritaget for Digital Post. Det er nødvendigt for at kunne udbetale og sende breve om din pension.

Du skal hvert år bekræfte, at du stadig er i live, hvis du bor i udlandet og modtager ATP Livslang Pension. Du vil modtage et brev med en leveattest, som du skal udfylde og sende tilbage med posten eller besvare digitalt. Vi sender hvert år i midten af maj leveattester ud, som skal returneres senest den 31. august samme år. Modtager vi ikke din leveattest, stopper vi udbetalingen af din ATP Livslang Pension.

Læs også

Klagevejledning 

Hvis du er uenig i afgørelsen, kan du sende en klage til: 

Ankenævnet for ATP m.m., Holmens Kanal 20, 1060 København K. 

Send klagen inden 4 uger

Ankenævnet for ATP m.m. skal senest have modtaget din klage 4 uger efter, du har modtaget afgørelsen. 

Hvis du har forslag til forbedringer eller er utilfreds, har ATP en kundeambassadør, du kan kontakte. Det kan fx være, hvis du ikke synes, du har fået en god service, eller hvis du synes, der er nogle ting, ATP kan gøre bedre. Læs, hvordan du kontakter kundeambassadøren: