Hvis du klager over en afgørelse, skal Udbetaling Danmark have din klage, senest 4 uger efter du har modtaget afgørelsen.
Sådan beregnes klagefristen ved Digital Post
Hvis brevet med afgørelsen er sendt til dig med Digital Post, skal Udbetaling Danmark have modtaget din klage senest 4 uger efter brevets dato, da du modtager brevet samme dag, som det er sendt.
Udbetaling Danmark skal have modtaget din klage senest kl. 23.59 på den dag, klagefristen udløber.
Udløber klagefristen på en lørdag, søndag, helligdag eller fredagen efter Kristi Himmelfart, bliver klagefristen forlænget til den første hverdag derefter.
Sådan beregnes klagefristen ved papirpost
Hvis brevet med afgørelsen er sendt til dig med papirpost, skal Udbetaling Danmark have modtaget din klage senest 4 uger + 6 hverdage efter brevets dato. Det skyldes, at det fysiske brev kan være 6 hverdage om at komme frem.
Udbetaling Danmark skal have modtaget din klage inden kontortids ophør på den dag, klagefristen udløber. Husk at tage højde for den tid, din klage er undervejs til Udbetaling Danmark, hvis du sender den med papirpost.
Udløber klagefristen på en lørdag, søndag, helligdag eller fredagen efter Kristi Himmelfart, bliver klagefristen forlænget til den første hverdag derefter.
Hvad sker der, hvis jeg klager for sent?
Hvis du klager for sent, sender Udbetaling Danmark din klage videre til Ankestyrelsen, som beslutter, om der er særlige grunde til, at din klage alligevel skal behandles. Det kan fx være, hvis du har været alvorligt syg i hele perioden.