Hvordan betaler jeg?

Her kan du læse om, hvordan du betaler en opkrævning til Udbetaling Danmark

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

Der er flere måder, du kan betale penge tilbage til Udbetaling Danmark:

  • Du kan betale det fulde beløb på én gang ved at bruge det indbetalingskort, du får sendt med opkrævningen. 
  • Du kan anmode om en afdragsordning, så du skal betale et fast, månedligt beløb. Hvis du får en afdragsordning, kan du tilmelde betalingerne til Betalingsservice, så de bliver trukket automatisk.

Du kan ikke udskyde eller sætte en betaling i bero hos Udbetaling Danmark.

Det eneste tilfælde, hvor Udbetaling Danmark automatisk sætter en betaling i bero, er, hvis du venter på en afgørelse på din klage om boligstøtte. Her vil betalingen blive sat i bero, indtil du får svar.

Du kan anmode om en afdragsordning, hvis du skal betale penge tilbage til Udbetaling Danmark. Det kan fx være barselsdagpenge, boligstøtte, folkepension eller familieydelser.

Hvad sker der, hvis jeg ikke overholder min aftale om afdragsordning?

Hvis du ikke betaler afdragene til tiden, annullerer Udbetaling Danmark din afdragsordning. Du skal i stedet betale resten af det beløb, du skylder, på én gang. Betaler du stadig ikke, kan beløbet blive sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Du kan læse mere om, hvad det betyder at blive sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen:

Hvis du overskrider en betalingsfrist for en opkrævning, får du tilsendt en rykker fra Udbetaling Danmark med et gebyr på 250 kr. Bemærk, der er ikke gebyrer på rykkere vedrørende boligstøtte. Det gælder dog ikke rykkere vedrørende boligstøttelån. 

Betaler du ikke efter den første rykker, får du tilsendt endnu en rykker. Så snart du overskrider en betalingsfrist, kan din betaling blive registreret til modregning hos Gældsstyrelsen. Læs mere om, hvad det betyder, hvis din betaling bliver registreret til modregning hos Gældsstyrelsen:

Skal du hjælpe en, der skal betale penge tilbage, kan personen give dig fuldmagt over telefonen, så du kan drøfte sagen med Udbetaling Danmark. Det gælder også, hvis I bor langt fra hinanden.

Hvis I er sammen

Hvis I er sammen, når du ringer, kan den, du skal hjælpe, give dig fuldmagt i starten af samtalen. 

  • Ring til Opkrævningen i Udbetaling Danmark på tlf. 70 12 80 65
  • Indtast CPR-nummeret for den, du ringer på vegne af
  • Fortæl medarbejderen, hvem du ringer på vegne af, og at personen er sammen med dig
  • Medarbejderen beder om at tale med personen.

Hvis I ikke er sammen

Har I ikke mulighed for at være sammen under telefonsamtalen, kan den, du skal hjælpe, først selv ringe til Udbetaling Danmark og give dig fuldmagt. Derefter kan du ringe og drøfte sagen.

  • Den, der skal betale penge tilbage, skal selv ringe til Udbetaling Danmark, inden du ringer
  • Vedkommende skal fortælle medarbejderen, at du skal have fuldmagt
  • Medarbejderen sender en skriftlig bekræftelse
  • Derefter kan du ringe til Udbetaling Danmark og drøfte sagen
  • Husk at indtaste CPR-nummeret for den, du ringer på vegne af.

Du vil først få et indbetalingskort, når du får et brev fra Opkrævning i Udbetaling Danmark.

Husk at tjekke din Digital Post

Du får tilsendt indbetalingskortet  med Digital Post.

Hvis du er fritaget fra Digital Post og mangler et indbetalingskort, skal du kontakte Opkrævning på tlf. 70 12 80 65, så du kan få tilsendt et nyt.

Hvornår får jeg svar på min henvendelse?

Udbetaling Danmark svarer så hurtigt som muligt. Hvis du har skrevet til Udbetaling Danmark, kan du regne med at få svar inden for 20 hverdage.

Hvis du er utilfreds eller vil klage

Hvis du er utilfreds, er du velkommen til at kontakte Udbetaling Danmark. Hvis du er uenig i en afgørelse om opkrævning, har du mulighed for at klage over den. Udbetaling Danmark skal have din klage, senest 4 uger efter du har modtaget afgørelsen.

Sådan sender du dokumentation til Opkrævning i Udbetaling Danmark

  • Gå på www.borger.dk/udbetalingdanmark
  • Vælg 'Opkrævning'
  • Klik på 'Send Digital Post til Opkrævning'
  • Log ind med MitID
  • Skriv et emne, din besked og vedhæft evt. dokumentation (du vedhæfter dokumentation ved at klikke på papirklip-ikonet)
  • Afslut med at klikke på 'Send'

Kontakt Opkrævning