Udbetaling Danmark har pligt til at oplyse dig om følgende:
Når din arbejdsgiver anmelder dit fravær efter barselsloven, kan vi udveksle oplysninger.
For at sikre, at du får det, du har ret til, skal Udbetaling Danmark udveksle relevante oplysninger om dig med andre.
Når din arbejdsgiver anmelder dit fravær, så du kan søge om barselsdagpenge efter barselsloven, kan vi udveksle oplysninger med andre myndigheder, arbejdsgivere, banker mv., når det er nødvendigt for at behandle din sag.
Hvilke oplysninger kan vi udveksle?
Vi kan uden at spørge dig:
- få økonomiske oplysninger fra andre myndigheder og a-kasser, hvis det er nødvendigt for at behandle din sag, og vi kan få kommunen til at kontrollere dine lønudbetalinger.
- dele oplysninger med kommunen for at omregne, modregne, lave anden opfølgning eller kontrollere udbetaling af ydelser, du eventuelt ikke har ret til.
- samkøre vores egne oplysninger med nødvendige, ikke-følsomme personoplysninger fra andre danske eller udenlandske myndigheder og arbejdsløshedskasser for at kontrollere, at du har ret til barselsdagpenge efter barselsloven. Resultatet kan vi i visse tilfælde samkøre med oplysninger fra PostNord eller andre postvirksomheder.
- dele de nødvendige oplysninger om sagen med kommunen, fx hvad der bliver undersøgt, og hvilke skridt der er taget i sagen, hvis vi eller kommunen har oprettet en sag for at kontrollere, om du har ret til andre ydelser. Det gælder også, hvis sagen er lukket inden for de seneste 6 måneder.
Vi kan få oplysninger fra andre myndigheder, arbejdsgivere, banker mv. i sager om tilbagebetaling, hvis det er nødvendigt for at behandle sagen.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark §§ 5-10, §§ 11a -11b og § 12
Retssikkerhedsloven § 12
Du kan finde lovgrundlaget på www.retsinformation.dk
Sådan behandler Udbetaling Danmark dine personoplysninger
Udbetaling Danmark er dataansvarlig
Udbetaling Danmark er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har om dig.
Her kan du læse, hvilke personoplysninger vi behandler om dig, hvordan vi behandler dem, og hvilke rettigheder du kan gøre brug af i forbindelse med vores behandling.
Derfor behandler vi dine personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål:
- at sikre, at du kan søge om de barselsdagpenge efter barselsloven, som du har ret til
- at uddanne vores medarbejdere og forbedre kundeoplevelsen, hvis du ringer til os og siger ja til, at vi må optage samtalen
- at teste og udvikle vores systemer i forbindelse med driftsoptimering samt håndtering af eventuelle fejl.
Hvilke personoplysninger indhenter vi om dig og hvorfra?
Vi indhenter kun de oplysninger om dig, som er nødvendige for vores behandling af din sag.
Vi indhenter følgende personoplysninger om dig:
Almindelige personoplysninger
- Fra CPR modtager vi personnummer, navn, adresse og andre stamoplysninger
- Hvis du er et nærtstående familiemedlem, modtager vi fra CPR nødvendige oplysninger om din nærtstående familierelation til den forælder, der har overdraget orlov til dig
- Fra NemRefusion modtager vi oplysninger fra din arbejdsgiver, som ligger til grund for sagen, herunder oplysninger om dit ansættelsesforhold, din fraværsperiode, arbejdstimer, løn og stilling mv.
- Fra kommunen modtager vi nødvendige oplysninger for sagen
- Fra udenlandske myndigheder eller fra dig modtager vi dit skatteregistreringsnummer (TIN), hvis du modtager barselsdagpenge fra Danmark, men har bopæl i et andet land end Danmark
Følsomme personoplysninger
- Fra a-kassen kan vi modtage oplysninger om medlemskab af a-kasse
Straffedomme og lovovertrædelser
- Fra Anklagemyndigheden modtager vi oplysninger om overtrædelse af straffelovens bestemmelser om vold mv. mod et barn, terror og udrejseforbud mv.
- Fra Politiet modtager vi oplysninger om inddragelse af pas og omgørelse/ophævelse heraf
- Fra Kriminalforsorgen modtager vi oplysninger om fængselsophold mv.
Hvordan behandler vi dine personoplysninger?
Vi behandler dine personoplysninger, når vi fx træffer afgørelser, beregner, udbetaler og regulerer dine barselsdagpenge efter barselsloven eller ved anden sagsbehandling.
For at kontrollere, at du har ret til barselsdagpenge efter barselsloven, kan vi samkøre vores egne oplysninger med ikke-følsomme oplysninger, som vi har indhentet om dig. Vores egne oplysninger om dig er dem, du selv har oplyst og de oplysninger, vi får fra andre ydelsesområder i Udbetaling Danmark.
Hvem videregiver vi dine personoplysninger til?
Vi kan videregive oplysninger om dig til andre, der har ret til at få oplysningerne, fx myndigheder, institutioner og relevante private virksomheder, se nedenfor.
Vi videregiver følgende personoplysninger om dig:
Almindelige personoplysninger
- Til kommunerne videregiver vi nødvendige oplysninger om din barselssag mv.
- Til din arbejdsgiver kan vi videregive oplysninger om udbetaling, beregningsgrundlag mv.
- Til udenlandske myndigheder kan vi videregive administrative oplysninger om fx identifikation og bopælsophold
- Til Danmarks Statistik videregiver vi oplysninger om din sag, arbejdstid, ydelse, barselsplan mv.
- Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering videregiver vi oplysninger om din sag, identifikationsoplysninger om dig, arbejdstid, løn, ydelse, barselsplan, udbetalinger mv.
- Til Rigsarkivet skal vi i nogle tilfælde videregive din sag
- Til de fælleskommunale indekser videregiver vi oplysninger om din sag, udbetalinger, dokumenter mv.
Straffedomme og lovovertrædelser
- Til Anklagemyndigheden videregiver vi oplysninger om straffelovsovertrædelser i relation til sagen.
- Til Politiet videregiver vi oplysninger om straffelovsovertrædelser i relation til sagen.
Hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger?
Vi gemmer dine oplysninger under behandlingen af din sag og sletter dem 5 år efter det år, hvor sagen er afsluttet, dog tidligst når barnet er fyldt 9 år. Oplysningerne gemmes efter sagens afslutning på grund af regler i forældelses-, bogførings- og arkivloven, samt barselslovens regler om retten til udskudt orlov.
Hvis du har accepteret, at vi må optage en samtale, sletter vi optagelsen efter 2 måneder. Du kan altid få slettet samtalen tidligere ved at kontakte os.
Automatiske individuelle afgørelser
Vi kan træffe afgørelser, der alene er baseret på automatisk behandling. De automatiske afgørelser træffes ved, at vi indhenter oplysninger fra offentlige registre, der maskinelt sammenholdes med oplysninger i din sag, og som tilsammen afgør, om du er berettiget til barselsdagpenge efter barselsloven.
Hvilke rettigheder har du?
Ret til indsigelse
Du kan gøre indsigelse mod Udbetaling Danmarks behandling af dine personoplysninger.
Ret til indsigt
Du kan få en kopi af de oplysninger, vi behandler om dig.
Øvrige rettigheder
Du kan også anmode om:
- at få dine personoplysninger berigtiget eller slettet
- at få sendt oplysningerne til dig selv eller til en anden (dataportabilitet)
- at få begrænset behandlingen af dine personoplysninger
Der kan være betingelser eller begrænsninger til de ovenstående rettigheder. Det er derfor ikke sikkert, at du fx har ret til at få personoplysninger slettet i det konkrete tilfælde – dette afhænger af de konkrete omstændigheder i forbindelse med databehandlingen.
Hvis du har spørgsmål
Udbetaling Danmark, Barselsdagpenge
Har du spørgsmål til din sag eller til Udbetaling Danmarks behandling af dine personoplysninger, skal du kontakte Udbetaling Danmark, Barselsdagpenge. Det kan du gøre på www.borger.dk/barsel-personoplysninger eller 70 12 80 64. Skriver du om behandling af personoplysninger, så skriv venligst ’Personoplysninger’ i overskriften.
Databeskyttelsesrådgiver
Hvis du mener, at du ikke har fået tilstrækkeligt svar på dit ønske om indsigt i dine personoplysninger, eller at Udbetaling Danmark ikke har overholdt dine rettigheder, kan du kontakte databeskyttelsesrådgiveren på www.borger.dk/udbetalingdanmark-DPO-kontakteller tlf. 70 11 12 13.
Datatilsynet
Er du uenig i den måde, Udbetaling Danmark behandler dine personoplysninger, kan du klage til Datatilsynet. Du kan finde kontaktoplysningerne på www.datatilsynet.dk.
Vær opmærksom på, at Datatilsynet kun er klageinstans i forhold til behandling af dine personoplysninger, men ikke i forhold til håndteringen af din sag om barselsdagpenge efter barselsloven. Hvis du er uenig i Udbetaling Danmarks håndtering af din sag om ydelsen, skal du kontakte Udbetaling Danmark.
Dataansvarlig
Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8, 3400 Hillerød
CVR-nr. 33236239
Lovgrundlag
- Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e (almindelige personoplysninger)
- Databeskyttelsesforordningens kapitel 3 (den registreredes rettigheder)
- Databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f, jf. stk. 1 (følsomme personoplysninger)
- Databeskyttelsesforordningens artikel 10 (straffedomme og lovovertrædelser)
- Databeskyttelseslovens § 11, stk. 1 (personnummer).
- Barselsloven § 24
- Bekendtgørelse om ret til barselsdagpenge for forældre til et barn, der er født eller modtaget fra den 2. august 2022
- Bekendtgørelse om lov om digital løsning til brug for anmeldelse af sygefravær og anmodning om refusion og tilskud m.v. (NemRefusion) § 5
- Bekendtgørelse om digital kommunikation via NemRefusion § 1
- Udbetaling Danmark-lovens § 12
- Databeskyttelsesforordningens artikel 49, stk. 1, litra e (overførslen sker for at statuere et retskrav)
Du kan finde lovgrundlaget på www.retsinformation.dk samt www.eur-lex.eu.