Hvis du arbejder for en dansk arbejdsgiver, mens du bor i udlandet, kan der være situationer, hvor LG kan betale løn for dit arbejde.
Arbejde udenfor et EU/EØS-land
Har du arbejdet udenfor et EU/EØS og fået løn fra en dansk arbejdsgiver, kan LG behandle din anmeldelse med henblik på udbetaling af manglende løn fra din tidligere arbejdsgiver.
Midlertidigt arbejde udenfor Danmark
Er du udstationeret af din danske arbejdsgiver og har midlertidigt arbejdet udenfor Danmark, kan LG behandle din anmeldelse med henblik på udbetaling af manglende løn.
Arbejde indenfor et EU/EØS-land
Har du arbejdet i et EU/EØS-land, skal arbejdsgiveren have aktiviteter i mindst to lande indenfor EU/EØS. Der kan være tilfælde, hvor du ikke er dækket af LG men af garantiordningen i det land, hvor arbejdet er udført.
Har du en funktionsnedsættelse, kan du have svært ved at læse nedenstående dokument. Du er velkommen til at kontakte Lønmodtagernes Garantifond.
Husk dokumentation
Udover den dokumentation LG normalt skal modtage, skal du også sende:
- Opgørelse over hvilke perioder du har arbejdet et EU/EØS-land og evt. Danmark
- Beskrivelse af dine arbejdsopgaver
- Hvordan dit arbejde blev udført (fx kundebesøg, hjemmearbejde mv.)
Vær opmærksom på, at sagsbehandlingstiden kan være længere, da der kan være behov for kontakt med det andet lands garantiordning.