Ansøg om navneændring ved vielse

Her kan du ansøge om navneændring ved vielse.

Ønsker du at medunderskrive en ansøgning om navneændring ved vielse, der allerede er udfyldt, kan du underskrive den udfyldte ansøgning her.

Hvis du har behov for hjælp til at udfylde en ansøgning om navneændring ved vielse, kan du finde vejledning her:

Vi oplever i øjeblikket, at hvis du bruger en IPhone, IPad eller MacBook med internetprogrammet "Safari", er der risiko for at få fejl, når du skal signere din ansøgning med MitID. Det betyder, at du er nødt til at udfylde en ny ansøgning. Derfor vil vi anbefale, at du i stedet for bruger et andet internetprogram, fx "Google Chrome", "Firefox" eller "Microsoft Edge". Hvis du har oplevet fejl med signering, kan du kontakte den myndighed, der behandler din sag. Du kan finde kontaktoplysninger på https://borger.personregistrering.dk.

Sådan gør du

  • Du skal lave én ansøgning pr. navneændring. Kun personer med CPR-nummer kan ansøge digitalt.
  • Hvis ansøgningen kræver samtykke, vil den der skal samtykke få en e-mail til signering. Dette gælder, hvis du vil tage mellem- eller efternavn efter pleje-/stedforælder eller efter kommende ægtefælle.
  • Under indtastningen skal du opgive oplysninger på den, der skal samtykke, herunder CPR-nummer og e-mailadresse. Husk kun personer med CPR-nummer kan samtykke digitalt.
  • Udfyld ansøgningen og vedhæft eventuelt bilag, se mere om bilag herunder.
  • I forbindelse med udfyldningen skal du oplyse fælles navn efter vielsen, vielsesmyndigheden (navn på sogn eller kommune, hvor vielsen finder sted) samt vielsesdato.
  • En navneændring i forbindelse med en vielse er gratis, hvis ansøgningen er indgivet senest 3 måneder efter vielsen, og der opnås en form for navnefællesskab. Hvis dette ikke er tilfældet koster navneændringen 585,66 kr. (2024) i administrationsgebyr.
  • Du kan betale med betalingskort. Alternativt med girokort via netbank.
  • Signer til sidst med MitID.

VIGTIGT

Medunderskrift (samtykke):

Hvis ansøgningen kræver, at en eller flere skal medunderskrive, sender systemet en mail til de(n), der skal medunderskrive. Vær opmærksom på om e-mailen er endt i spamfilteret hos den, der skal medunderskrive (samtykke).

Ved at følge linket i mailen kan du se, hvad der er ansøgt om. Herefter skal du tage stilling til, om du vil godkende eller afvise ansøgningen.

Ønsker du ikke at bruge linket i mailen, eller har du ikke modtaget en mail, kan du klikke på "Videre" her på denne side for at komme til ansøgningen.

Ansøgningen skal medunderskrives indenfor 14 dage fra ansøgningsdatoen. Hvis ikke der medunderskrives, bliver sagen ikke modtaget af myndigheden.

Kontakt