Det er Digitaliseringsstyrelsen, der behandler klager i Danmark.
- Bekræftelse: Du modtager automatisk en bekræftelse på tilsynets modtagelse af din klage inden for 24 timer via Digital Post.
- Opdateringer: Du bliver kontaktet, hvis tilsynet har brug for yderligere oplysninger.
- Resultat: Du får skriftlig besked om resultatet af din klage på din oplyste e-mail.
Når du klager over en udenlandsk tjeneste
Når du klager over en tjeneste, der har hovedsæde i et andet EU-medlemsland end Danmark, bliver din klage videresendt til den myndighed, der fører tilsyn med Digital Services Act (DSA) i det pågældende EU-medlemsland. Det er dog stadig Digitaliseringsstyrelsens tilsyn, der sender dig opdateringer og resultatet af klagen.
Prioritering af klager
Tilsynet kan prioritere i modtagne klager, så tilsynet anvender sine ressourcer mest effektivt i forhold til at opfylde formålet med lovgivningen.
Når tilsynet vurderer, om en sag skal tages op over for den tjeneste, du har klaget over, lægges der bl.a. vægt på:
- hvor grov den påståede overtrædelse er
- om overtrædelsen medfører væsentlige problemer for den enkelte borger/virksomhed eller for borgere generelt
- om tilsynet får mange klager over tjenesten.
Digitaliseringsstyrelsen kan ikke på forhånd oplyse, hvor lang tid sagsbehandlingen vil tage. Det vil afhænge af sagens kompleksitet og overordnede prioritering.
Du vil modtage besked fra Digitaliseringsstyrelsen, uanset om det besluttes, at klagen skal behandles eller ej.
Tilsynet kontakter dig på den e-mail eller det telefonnummer, du har oplyst.
Din henvendelse er vigtig for tilsynet, også hvis din sag ikke tages op til behandling, da den er med til at give tilsynet et grundlag for at vurdere, hvilke sager og problemer tilsynet skal beskæftige sig med fremover.