Klag over overtrædelser af dataforordningen

Du kan klage, hvis du fx ikke har adgang til data fra dit smart-tv eller din bil, eller du ikke kan skifte cloududbyder

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

Dataforordningen er lovgivning, som er blevet vedtaget i EU af Danmark og de øvrige medlemslande. Dataforordningen gælder derfor i hele EU.

Dataforordningen regulerer blandt andet:

  • deling af data fra forbundne produkter og relaterede tjenester. Det forbundne produkt kan fx være en moderne vaskemaskine, og den relaterede tjeneste kan være den app, der styrer vaskemaskinen 
  • vilkårene for skift mellem databehandlingstjenester.  En databehandlingstjeneste kan fx være en abonnementstjeneste, hvor du som kunde kan opbevare dine digitale filer i skyen.

Dataforordningens formål

Dataforordningen har til formål at:

  • gøre data mere tilgængelige og anvendelige, så brugere kan få adgang til den data, som de selv skaber ved at bruge forbundne produkter og relaterede tjenester 
  • at gøre det nemt at skifte mellem databehandlingstjenester, og nemt at tage sine data med videre til en ny udbyder.

I Danmark er det Digitaliseringsstyrelsen, der står for tilsynet med dataforordningen og behandler klager over overtrædelser af forordningen.

Dataforordningen er et omfattende sæt af regler, der har til formål at styrke brugernes rettigheder ved at give dem større kontrol over de data, der skabes af deres forbundne produkter og relaterede tjenester. Samtidig omfatter dataforordningen også regler, der skal gøre det nemmere at skifte mellem databehandlingstjenester. 

Forbundet produkt 

Et forbundet produkt er en fysisk enhed, der indsamler data om sin anvendelse eller sine omgivelser. Produktet kan dele data via elektroniske tjenester såsom internettet, en bluetooth-forbindelse, eller fysiske forbindelser, fx et kabel. 

  • Et forbundet produkt kan fx være en smartphone, en moderne bil, et smart-tv eller en moderne vaskemaskine. 

Relateret tjeneste 

En relateret tjeneste er en digital tjeneste, der er knyttet til et forbundet produkt, og kan påvirke produktets funktion. 

  • En relateret tjeneste kan fx være den app, der kan styre en smart elpære eller en moderne vaskemaskine. 

Databehandlingstjeneste

En databehandlingstjeneste er en digital tjeneste, som gør det muligt at lagre, analysere og behandle data over internettet ved brug af en fælles pulje af databehandlingsressourcer. Begrebet dækker over typiske former for cloudtjenester og datacentre.

  • En databehandlingstjeneste kan fx være en abonnementstjeneste, hvor du som kunde kan opbevare dine digitale filer i skyen. 

Som bruger af et forbundet produkt eller en relateret tjeneste, har du ret til at få adgang til de fleste data, som produktet eller den relaterede tjeneste skaber. Det forbundne produkt kan fx være en moderne vaskemaskine, og den relaterede tjeneste kan være den app, du bruger til at styre vaskemaskinen. 

Du kan som bruger også vælge, at din data skal stilles til rådighed for en tredjepart, som fx vil tilbyde dig en ny service, hvor data skal indgå. Det kan fx være, at du gerne vil have at en automekaniker skal have adgang til data fra din bil, for at kunne undersøge en fejl. Du kan læse mere om reglerne om forbundne produkter og relaterede tjenester på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside: 

Ret til at skifte udbyder hurtigt og gnidningsløst

Som kunde hos en udbyder af databehandlingstjenester, har du ret til at kunne skifte hurtigt og gnidningsløst til en lignende tjeneste uden at miste dine data eller applikationernes funktionalitet. Dataforordningen sætter fx minimumskrav til indholdet af cloudkontrakter og forpligter udbydere til at fjerne hindringer, deres kunder kan støde på, når de ønsker at skifte til en anden udbyder. 

Du kan læse mere om reglerne for skift mellem databehandlingstjenester på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside: 

Du kan klage, hvis du oplever, at en virksomhed ikke lever op til reglerne i dataforordningen.

Her er 5 konkrete eksempler på situationer, hvor dataforordningens regler bliver overtrådt:  

1. Hvis dine data er utilgængelige

Du skal kunne tilgå dine data fra dit forbundne produkt eller relaterede tjeneste, fx gennem en hjemmeside eller en app, eller få adgang til dine data ved at sende en anmodning, fx gennem en blanket på producentens eller udbyderens hjemmeside.

2. Hvis den tilgængelige data ikke opfylder dataforordningens krav  

Udover at dine data skal være tilgængelige, skal det også være gratis at tilgå dem. Derudover skal den tilgængelige data være i samme kvalitet, som den der opbevarer data, selv har til rådighed, og den skal være tilgængelig i et almindeligt anvendt og maskinlæsbart format. 

3. Hvis du ikke er blevet tilstrækkeligt oplyst om data, inden en aftale er indgået 

Som bruger af et forbundet produkt eller en relateret tjeneste har du krav på at modtage en række oplysninger, inden du indgår en aftale om brug af produktet eller tjenesten. Det gælder fx:• oplysninger om den anslåede mængde af data, som produktet eller tjenesten er i stand til at skabe • oplysninger om, hvilke data der er tale om • oplysninger om, hvordan du som bruger kan hente eller tilgå data. 

4. Hvis en udbyder af en databehandlingstjeneste ikke opfylder kravene til, hvilke vilkår en skriftlig aftale skal indeholde 

Inden du indgår aftale med en udbyder af en databehandlingstjeneste, skal du modtage en skriftlig aftale, som du har mulighed for at gemme. Aftalen skal fx indeholde: • oplysninger om dine muligheder for at få dine data overført, hvis du skifter udbyder• informationer om eventuelle skiftegebyrer • opsigelsesvilkår. 

5. Hvis en udbyder af en databehandlingstjeneste ikke har fjernet hindringer for et effektivt skifte af udbyder

En udbyder som du ønsker at skifte fra, er forpligtet til at lette skifteprocessen efter bedste evne. Det kan fx omfatte at stille den nødvendige kapacitet, de rette oplysninger, den tekniske støtte og passende værktøjer til rådighed for den udbyder, som du ønsker at skifte til. 

Start Klag over overtrædelser af dataforordningen

Det er vigtigt, at du forbereder dig, inden du klager til Digitaliseringsstyrelsen. 

Inden du klager, skal du have følgende klar: 

  • Oplysninger om virksomheden: Du skal kende virksomhedens navn og CVR-nummer.
  • Dokumentation: Fx e-mailkorrespondance, screenshots eller billeder.
  • Fuldmagt eller værgemålsattest: Hvis du klager på vegne af en anden, skal du have en fuldmagt eller en værgemålsattest. 

Du finder fuldmagtsattesten på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside:

Filtyper 

Klageformularen understøtter ikke alle filtyper eller filstørrelser. 

Du kan uploade følgende formater: PDF, tekstfiler (txt, xml, html, csv, rtf, json), billedfiler (GIT, PNG, JPG, TIFF, BMP) og Word-, Excel- og Powerpointfiler (både i Microsoft- og OpenOffice-udgave).

OBS: Digitaliseringsstyrelsen kan ikke modtage HEIC-filer.   

Det vil være en stor hjælp, hvis du giver filerne et letgenkendeligt navn.

Enhver, som har sit sædvanlige opholdssted, arbejdssted eller forretningssted i Danmark, kan klage til Digitaliseringsstyrelsen. Det gælder både privatpersoner, foreninger, organisationer, virksomheder med flere.

Klager du på vegne af en anden, skal du bruge en fuldmagt eller værgemålsattest.

Du finder fuldmagtsattesten på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside:

Når Digitaliseringsstyrelsen modtager en klage, bliver den journaliseret i et sags- og dokumenthåndteringssystem. Derefter bliver klagen gennemgået og vurderet af en sagsbehandler. Digitaliseringsstyrelsen vil kontakte dig, hvis der er brug for yderligere oplysninger.

I forbindelse med behandlingen af din klage, vil den du klager over blive forelagt oplysninger og dokumentation, som du har indsendt. 

Hvis du har spørgsmål til sagsbehandlingen eller dataforordningen, kan du skrive til Digitaliseringsstyrelsen på e-mail. Skriv til: da@digst.dk eller via Digital Post.