Digital Fuldmagt er en selvbetjeningsløsning, hvor du ét samlet sted kan give fuldmagt til, at fx en pårørende kan handle på dine vegne i en eller flere offentlige, digitale løsninger. Du kan give fuldmagt til fx at se din sundhedsjournal og laboratoriesvar på sundhed.dk eller til at melde flytning på borger.dk.
Det er ikke alle myndigheder, der har valgt at tilbyde fuldmagter via denne løsning, så undersøg altid nærmere, hvordan den myndighed eller området, som du skal bruge en fuldmagt til, håndterer fuldmagter.
Hvis du ikke selv har NemID, eller du har svært det digitale, kan din pårørende anmode dig om fuldmagt. For at anvende Digital Fuldmagt skal enten fuldmagtsgiver eller fuldmagtshaver have NemID.Oprettelse af fuldmagt
I løsningen Digital Fuldmagt findes der to muligheder for at oprette fuldmagter:
- Du kan anmode om fuldmagt fra en anden person. Dette kan være en god idé, hvis fuldmagtsgiver ikke har NemID eller har svært ved det digitale. Læs mere om at anmode om fuldmagt under ”Hvis du skal hjælpe en anden”.
- Du kan afgive fuldmagt til en anden person, som skal hjælpe dig. Dette kræver, at du selv har NemID. Læs mere om at afgive fuldmagt under ”Hvis en anden skal hjælpe dig”.