Når du køber varer på nettet, er betalingskort en sikker måde at betale på. Hvis du har betalt med betalingskort, kan banken nemlig føre dine penge tilbage ved manglende levering eller svindel. I nogle tilfælde, fx ved handel i udenlandske netbutikker, er det mere sikkert at bruge internationale betalings- og kreditkort, hvor dine rettigheder og sikkerhed er endnu bedre.
Vælg en sikker betalingsform
Betalingskort er den sikreste betalingsform
Kommunevælger
Vælg kommune for at se selvbetjening og information, der gælder dig
Læs mere og selvbetjeningsløsninger
Kontakt din bank ved fejl eller svindel
Hvis du har opdaget en fejl eller svindel, skal du kontakte banken. Før du kontakter banken, skal du dog forsøge at kontakte internetbutikken, der har lavet fejlen.
Hvad gør jeg, hvis mine kortoplysninger misbruges?
Det er identitetstyveri, når personlige oplysninger bliver stjålet og/eller misbrugt.
Personlige oplysninger kan fx være CPR-nummer, adgangskoder, sundhedsoplysninger eller andre følsomme oplysninger.
Det er ikke identitetstyveri, hvis nogen opsnapper dine kreditkortoplysninger og misbruger dem.
Det skal du gøre:
Kontakt din bank. Uden for bankens åbningstid kan du kontakte Nets på tlf.: 44 89 29 29.
Du kan også ringe og få rådgivning hos Digitaliseringsstyrelsens Cyberhotline på tlf.:33 37 00 37.
Overfør penge gennem banken
Skal du overføre penge til en sælger i udlandet, bør du lade banken gøre det.
Der findes en række firmaer, der tilbyder at overføre penge, men du bør ikke benytte disse firmaer, når du handler på nettet og ikke kender sælgeren. Når du benytter disse firmaer, har du ikke samme rettigheder som ved brug af banken.