Robinsonlisten - markedsføringsbeskyttelse

Når du tilmelder dig Robinsonlisten, bliver du beskyttet mod direkte reklamer med dit navn på

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

En virksomhed må godt sende:

  • breve og salgsreklamer direkte til din adresse med dit navn på, hvis du ikke er tilmeldt Robinsonlisten - brug selvbetjeningen 'Tilmeld eller afmeld beskyttelse mod direkte markedsføring (Robinsonlisten)'
  • reklamer uden navn på og ugeaviser, hvis du ikke har tilmeldt dig Nej tak til reklamer-ordningen - tilmeld dig hos FK-distribution

En virksomhed må ikke sende spam.

Reklamer – Nej tak

Ordningen "Reklamer - Nej tak" giver dig mulighed for at undgå reklamer uden navn samt ugeaviser i din postkasse.

Du kan vælge mellem to forskellige klistermærker, alt efter hvor omfattende dit ”Nej tak” skal være:

  • 'Reklamer - Nej tak'-mærket betyder, at du ikke vil få adresseløse forsendelser. Du får fortsat lokale ugeaviser, aftenskolekataloger og lignende materiale.
  • 'Reklamer og gratis aviser - Nej tak'-mærket betyder, at du hverken får adresseløse forsendelser, lokale ugeaviser eller andet materiale, fx aftenskolekataloger og lignende.

Du tilmelder din adresse på FK Distributions hjemmeside, hvor du også kan læse mere om nej tak-ordningen.

Telefonsalg

Telefonsalg er som udgangspunkt forbudt i Danmark, medmindre du selv udtrykkeligt har bedt om at blive kontaktet. 

I enkelte tilfælde må virksomheder ringe til dig, fx for at sælge et avisabonnement, bøger, forsikringer, abonnement på sygetransport. Vil du også undgå disse former for telefonsalg, kan du tilmelde dig Robinsonlisten.

Det er lovligt for analyseinstitutioner, fagforeninger, religiøse foreninger, velgørenhedsorganisationer m.fl. at ringe til dig, uden at du har givet samtykke til det. Det gælder også, selvom du er på Robinsonlisten.

Du skal selv gøre dit teleselskab opmærksom på det, hvis du ønsker hemmeligt telefonnummer for dig selv og dine børn. Det kan du fx gøre på dit teleselskabs hjemmeside. Hemmeligt nummer betyder, at telefonnummeret ikke står i telefonbogen, fx på 118.dk, eller krak.dk.

Du kan undgå uopfordrede, nye adresserede salgsreklamer og telefonopkald fra sælgere, hvis du registrerer dig på Robinsonlisten, og registreringen er gratis.

Vær opmærksom på, at hvis du allerede har givet dit samtykke til, at de må kontakte dig, kan du ikke tilbagekalde det ved at blive registret på Robinsonlisten. Du skal i stedet kontakte virksomheden direkte og tilbagekalde dit samtykke.

For at blive registreret på Robinsonlisten, skal du bruge selvbetjeningsløsningen på denne side med navnet: Tilmeld eller afmeld beskyttelse mod direkte markedsføring (Robinsonlisten)

Ingen MitID

Du kan få hjælp i borgerservice i din bopælskommune.

Har du navne- og adressebeskyttelse, kan du ikke stå på Robinsonlisten

Hvis du allerede har tilmeldt dig navne- og adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister (CPR), kan du ikke tilmelde dig Robinsonlisten. Det skyldes, at dit navn og adresse i så fald ikke vil forblive beskyttet.

Dog skal du være opmærksom på, at firmaer, der havde dit navn og adresse, inden din tilmelding, ikke får automatisk besked. Dem skal du selv kontakte.

Der kan gå op til tre måneder, før din registrering på Robinsonlisten træder i kraft.

Det Centrale Personregister (CPR)

Hver tredje måned laver CPR en ny Robinsonliste.

Virksomheder

  • Alle virksomheder har pligt til at undersøge, om du står på Robinsonlisten, før de uopfordret afsender adresserede salgsreklamer eller ringer til dig.
  • De virksomheder, der abonnerer på oplysninger om dig fra CPR, får automatisk besked om, at du har markedsføringsbeskyttelse. Det gælder fx din bank og dit teleselskab.

Eksempler på undtagelser

  • Firmaer, som du selv har oplyst navn og adresse til, fx i forbindelse med deltagelse i en konkurrence
  • Analyseinstitutter og godgørende foreninger må stadig kontakte dig, selvom du er registreret på Robinsonlisten.
  • Supermarkeder må uddele adresseløse reklamer, som fx tilbudsaviser. Der er forskellige Nej tak-ordninger, som du kan tilmelde dig.
  • PostNord må uddele informationsmateriale til husstanden.
  • Borgere og virksomheder kan få oplyst dit navn og din adresse fra CPR, medmindre du har tilmeldt dig navne- og adressebeskyttelse.
  • Offentlige myndigheder samt virksomheder, som du skylder penge, kan kontakte dig.
  • Borgere og virksomheder kan få oplyst dit telefonnummer fra dit teleselskab, medmindre du gør det opmærksom på, at du ikke ønsker det.

For at blive afmeldt, skal du bruge selvbetjeningsløsningen Tilmeld eller afmeld beskyttelse mod direkte markedsføring (Robinsonlisten).

Ingen MitID

Du kan få hjælp i borgerservice i din bopælskommune.

Teleselskaberne har pligt til at videregive telefonnumre, navne og adresser.

Det betyder, at dit telefonnummer, navn og adresse kan søges frem i telefonbøgerne på nettet, fx 118.dk og krak.dk. Det gælder også, selvom du har navne- og adressebeskyttelse og er tilmeldt Robinsonlisten.

Du skal selv gøre dit teleselskab opmærksom på det, hvis du ønsker hemmeligt eller udeladt telefonnummer for dig selv og dine børn. Det kan du fx gøre på dit teleselskabs hjemmeside.

  • Hemmeligt nummer betyder, at telefonnummeret ikke står i telefonbogen.
  • Udeladt nummer betyder, at dit navn og din adresse ikke står i telefonbogen.

Robinsonlisten er opkaldt efter Robinson Crusoe, som er en fiktiv person, der optræder i romanen Robinson Crusoe af Daniel Defoe. Han strander på en øde ø og lever isoleret.

Hvis du af forskellige grunde ikke kan bruge digitale selvbetjeninger, skal offentlige myndigheder tilbyde dig et alternativ. 

De forskellige grunde kan være, at du:

  • har et handicap eller en funktionsnedsættelse
  • mangler digitale kompetencer, som gør, at du har svært ved det digitale
  • tilhører en gruppe af socialt udsatte borgere
  • har sprogvanskeligheder
  • ikke kan få udstedt MitID, og MitID er påkrævet for at kunne bruge en selvbetjening. 

Sådan gør du: Du henvender dig til den myndighed, du vil i kontakt med. Det kan være kommunen, regionen eller en statslig myndighed. Her fortæller de dig, hvordan du får flere oplysninger, og hvordan du kan ansøge på en anden måde.

Du skal kontakte den relevante myndighed, som kan oplyse, hvordan du ellers kan få oplysninger, ansøge eller andet.

Ønsker du at blive fritaget fra Digital Post?

Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra offentlige myndigheder. Det gør du ved at henvende dig til kommunen. Fritagelse fra Digital Post medfører bl.a.:

  • at du modtager post fra offentlige myndigheder som almindelig brevpost
  • at du automatisk er fritaget fra kravet om at bruge mange af de obligatoriske offentlige selvbetjeninger, hvis du ønsker det. Hvis du ønsker at blive fritaget for Digital Post fra det offentlige, skal du henvende dig til kommunen.

Analyseinstitutioner, fagforeninger, religiøse foreninger, velgørenhedsorganisationer m.fl. må godt ringe til dig, selvom du er registreret på Robinsonlisten. Vil du også framelde dette, skal du kontakte de enkelte analyseinstitutter og foreninger og bede dem om at lade være med at kontakte dig.

Virksomheden må ikke tage betaling for at notere, at du ikke vil have flere henvendelser. Det skal gælde straks, uanset om du står på Robinsonlisten eller ej, og du kan klage til Forbrugerombudsmanden, hvis du alligevel får opkald fra virksomheden.

Hvis du vil klage til Forbrugerombudsmanden, kan det være nødvendigt, at du også sender en e-mail eller et brev til virksomheden, så du kan dokumentere, at du har frabedt dig reklamer og opkald.

Klage til Forbrugerombudsmanden

Du kan bruge Forbrugerombudsmandens online klage- og kontaktformular, hvad enten du ønsker at klage over en specifik markedsføringsaktivitet eller blot vil stille et spørgsmål om markedsføring.

Du skal logge på med MitID eller oprette en brugerkonto med din e-mailadresse. Herefter vil du blive ledt videre til en række spørgsmål. Hvis du ikke har mulighed for at benytte web-formularen, kan du få tilsendt en kopi af formularen ved at ringe til Forbrugerombudsmanden på tlf. 41 71 51 51.

Læs om Forbrugerombudsmandens kontakt- og klagemuligheder:

Læs på borger.dk om klagemuligheder for forbrugere