Arbejdsulykker og erhvervssygdomme
En arbejdsskade er en ulykke eller en sygdom, der skyldes arbejdet eller arbejdsforholdene
Få overblik over din arbejdsskadesag
Hvad er en arbejdsskade?
En arbejdsskade kan være en ulykke eller en sygdom, som skyldes dit arbejde eller forholdene på din arbejdsplads.
Arbejdsulykke
Hvis du kommer til skade under arbejdet på grund af en pludselig hændelse, kan det være en arbejdsulykke. Skaden kan være fysisk eller psykisk – og enten varig eller forbigående.
Eksempler på hændelser, der kan være arbejdsulykker:
- Du får hånden i en maskine og mister en fingerspids.
- Du bliver overfaldet på dit arbejde og får psykiske gener.
- Du falder ned fra en stige og får brud på håndleddet.
En ulykke kan kun anerkendes som en arbejdsskade, hvis der er en tydelig sammenhæng mellem hændelsen og den skade, du har fået.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) anerkender som udgangspunkt ikke skader, der sker uden særlig belastning.
Det kan fx være:
- Du rejser dig fra kontorstolen og får en diskusprolaps i lænderyggen.
- Du går almindeligt og får en korsbåndslæsion.
- Du rækker ud efter en kasse uden at løfte den og får en læsion af supraspinatussenen.
Erhvervssygdom
En erhvervssygdom udvikler sig over tid og skyldes påvirkninger i dit arbejde.
Det kan være:
- Gentagne bevægelser
- Kontakt med farlige stoffer
- Langvarig udsættelse for høj støj.
Eksempler på sygdomme, der kan anerkendes som en arbejdsskade:
- Tennisalbue
- Allergisk kontakt eksem
- Hørenedsættelse.
En sygdom kan blive anerkendt efter forelæggelse for Erhvervssygdomsudvalget, hvis det kan dokumenteres, at sygdommen udelukkende eller i overvejende grad skyldes arbejdets særlige art.
En sygdom kan også anerkendes som en arbejdsskade, hvis den står på fortegnelsen over erhvervssygdomme.
Hvem skal anmelde arbejdsskaden?
Er du kommet til skade i forbindelse med dit arbejde, skal det anmeldes til din arbejdsgivers forsikringsselskab eller til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES).
I langt de fleste tilfælde skal du ikke selv gøre noget. Din arbejdsgiver eller læge sørger for at anmelde skaden.
Hvis din arbejdsgiver eller læge ikke anmelder skaden, kan du selv gøre det. Læs, hvordan i afsnittet "Anmeld selv din arbejdsulykke eller erhvervssygdom".
Anmeldelse af arbejdsulykker
Hvis du har været ude for en arbejdsulykke, er det din arbejdsgivers pligt at anmelde den.
Din arbejdsgiver skal anmelde ulykken senest 14 dage efter din første fraværsdag, hvis du ikke har kunnet udføre dit sædvanlige arbejde på grund af skaden. Det gælder også, hvis du er blevet midlertidigt omplaceret til andre opgaver.
Din arbejdsgiver skal også anmelde ulykken, selvom du ikke har været sygemeldt, hvis ulykken må antages at kunne begrunde krav på ydelser efter loven.
Det kan fx være dækning af udgifter til:
- Behandlinger (fx fysioterapeut eller kiropraktor)
- Hjælpemiddel (fx høreapparat)
- Ret til erstatning for varigt mén eller tab af erhvervsevne.
Det er din arbejdsgivers forsikringsselskab, der behandler sagen i første omgang. Forsikringsselskabet indhenter oplysninger om ulykken og vurderer, om de selv kan behandle sagen. Hvis ikke, sender de sagen videre til AES.
Det kan du selv gøre
Giv din arbejdsgiver så præcise oplysninger som muligt om ulykken. Fortæl også din arbejdsgiver, hvis der er fejl i anmeldelsen – fx hvis du har været sygemeldt i længere tid, end der står i anmeldelsen.
Hold øje med, om du modtager et kvitteringsbrev fra AES i Digital Post, når skaden er anmeldt.
Anmeldelse af erhvervssygdomme
Hvis du har fået en sygdom, der kan skyldes dit arbejde, er det din læge eller speciallæge, der anmelder det til AES.
AES behandler alle anmeldelser om erhvervssygdomme.
Anmeld selv din arbejdsulykke eller erhvervssygdom
Hvis din arbejdsgiver eller læge ikke har anmeldt skaden/sygdommen, kan du eller en anden, fx din fagforening, gøre det i stedet.
Det kan fx være, hvis:
- din arbejdsgiver ikke ønsker at anmelde skaden
- virksomheden er lukket eller gået konkurs
- din læge ikke vurderer, at sygdommen er relateret til arbejdet.
Hvad sker der, når du har en arbejdsskadesag?
Når Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) har modtaget din anmeldelse, indhenter de oplysninger for at kunne vurdere, om der er tale om en arbejdsskade. Det gælder både, hvis du har været ude for en ulykke eller fået en sygdom på grund af dit arbejde.
Få overblik over, hvordan sagen behandles
1. AES behandler sagen
AES henter de nødvendige oplysninger fra fx dig, din
arbejdsgiver og din læge.
2. Kan skaden anerkendes som en arbejdsskade?
Skaden kan blive anerkendt som en arbejdsskade, hvis kravene i
arbejdsskadesikringsloven er opfyldt.
- Hvis skaden ikke kan anerkendes: Sagen afsluttes.
- Hvis skaden kan anerkendes: AES vurderer, om du kan få godtgørelse for varigt mén og erstatning for tab af erhvervsevne.
2.1. Godtgørelse for varigt mén?
Hvis skaden har givet varige fysiske eller psykiske følger, vurderer AES, om du har ret til godtgørelse.
- Dit helbred skal være stabilt, før størrelsen af dit varige mén (méngraden) kan fastsættes.
- Méngraden skal mindst være 5 %.
- Godtgørelsen bliver udbetalt som et engangsbeløb.
2.2. Erstatning for tab af erhvervsevne?
Hvis du ikke længere kan arbejde og tjene det samme som før skaden, vurderer AES, om du kan få erstatning.
- Din arbejdssituation skal være tilstrækkelig afklaret, før tabet kan vurderes.
- Tab af erhvervsevne skal mindst være 15 %.
- Erstatningen kan udbetales månedligt eller som et engangsbeløb.
3. Sagen afsluttes
Din sag afsluttes, når AES har truffet afgørelse om, hvorvidt arbejdsskaden kan anerkendes, og om du har ret til godtgørelse eller erstatning. Hvis arbejdsskaden afvises, træffer AES ikke afgørelse om varigt mén eller tab af erhvervsevne.
Hvordan kan du følge din sag?
Du kan altid følge din sag og skrive til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) i selvbetjeningen
’Se Sag’.
I ‘Se Sag’ kan du:
- se status på, hvor langt din sag er
- læse afgørelser og se dokumenter og parter i sagen
- sende oplysninger til AES
- give andre adgang eller fuldmagt til din sag.
Hvordan behandler AES din sag?
AES behandler arbejdsskadesager individuelt. De henter oplysninger om, hvordan din ulykke eller sygdom er opstået, så de kan forstå din situation.
Når AES har alle de nødvendige oplysninger, vurderer de, om din ulykke eller sygdom kan anerkendes som en arbejdsskade efter arbejdsskadesikringsloven.
Se den forventede sagsbehandlingstid i breve fra AES
Du får løbende breve fra AES, mens din sag bliver behandlet. I brevene kan du se, hvor lang tid AES forventer, det tager at behandle din sag.
I ‘Se Sag’ kan du også finde alle dokumenter i din sag og se den forventede sagsbehandlingstid.
Sagsbehandlingstiden kan variere
Sagsbehandlingstiden afhænger blandt andet af, hvor mange oplysninger AES har brug for at hente. Alle sager er forskellige, og derfor kan behandlingstiden variere fra sag til sag.
Hvis du oplever ventetid
Der er typisk fire grunde til, at du kan opleve ventetid:
1. AES henter oplysninger
AES henter oplysninger fra fx din læge, speciallæger og hospitaler for at forstå din situation, og hvad der er sket. AES kan først træffe en korrekt afgørelse, når de har alle de nødvendige oplysninger, og det kan tage tid.
2. AES venter på svar
Der kan være ventetid på svar fra fx læger, hospitaler og andre parter. Der kan også være ventetid på lægeundersøgelser.
3. Dit helbred og din arbejdssituation
AES venter på, at din skade eller sygdom er stabil og ikke ændrer sig. De venter også på, at din arbejdssituation er tilstrækkelig afklaret. Det er nødvendigt, for at AES kan vurdere din situation korrekt i forhold til godtgørelse for varigt mén og erstatning for tab af erhvervsevne.
4. Mange sager til behandling
AES modtager mange sager, som kan føre til længere ventetid. I 2024 afsluttede AES rigtig mange sager ift. forudgående år, og målet er at afslutte endnu flere sager i 2025 – især de sager, der har ventet længe. AES gør sit bedste for at give dig svar hurtigst muligt.
Du kan læse om de aktuelle sagsbehandlingstider på AES' hjemmeside:
Dine rettigheder i en arbejdsskadesag
Hvilke rettigheder har du?
Sig til, hvis du ikke ønsker, at sagen behandles
Du har ret til at sige nej til, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) behandler din sag. Det kan fx være, hvis din arbejdsgiver har anmeldt en arbejdsulykke, men du ikke selv mener, at du er kommet til skade.
Når AES modtager sagen, venter de syv dage med at begynde sagsbehandlingen. I den periode kan du give AES besked, hvis du ikke ønsker, at sagen bliver behandlet.
Du kan også på et senere tidspunkt bede AES om at standse behandlingen af sagen. Det kræver blot, at du giver besked skriftligt.
Få indsigt i alle oplysninger og dokumenter i sagen
Du har ret til at få indsigt i alle oplysninger og dokumenter i sagen.
I ’Se Sag’ kan du fx:
- se status på, hvor langt din sag er
- se afgørelser, dokumenter og parter i sagen
- skrive og sende oplysninger til AES
- give andre adgang eller fuldmagt til din sag.
Hvis du har nye oplysninger eller kommentarer
Inden AES træffer afgørelse i sagen, får du en kopi af de oplysninger, som de vil lægge vægt på. AES beder dig om at give besked indenfor 14 dage, hvis du har rettelser eller nye oplysninger eller ikke er enige i de oplysninger, som vi har indhentet.
Hvis AES har brugt en lægekonsulent til vurdering af sagen, kan du efter afgørelsen bede om at se lægekonsulentens udtalelse.
Hvis du har brug for mere tid, kan du i de fleste tilfælde selv udsætte svarfristen i 'Se Sag'. Her har du også mulighed for at skrive til os og sende nye oplysninger.
Klage og genoptagelse
Du har ret til at:
- klage over en afgørelse eller sagsbehandlingen hos AES
- bede om at få sagen genoptaget, hvis der er nye oplysninger, som kan påvirke afgørelse af sagen.
Det er vigtigt, at du hjælper med din sag
Læs brevene fra AES
Du vil modtage breve fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), mens din sag bliver behandlet. Det er vigtigt, at du læser alt, hvad de sender dig. AES skriver fx, hvis de mangler oplysninger fra dig, eller hvis du skal gøre noget.
Svar når AES kontakter dig
For at AES kan træffe en korrekt afgørelse, er det vigtigt, at du:
- svarer på spørgsmål fra AES
- deltager i eventuelle lægeundersøgelser.
Hvis du ikke svarer, afgør AES sagen på baggrund af de oplysninger, de allerede har.
Husk at give AES besked, hvis noget ændrer sig
Giv AES besked, hvis:
- du skal undersøges eller opereres på grund af skaden
- din situation ændrer sig, fx hvis du kommer i arbejde, får tilkendt fleksjob eller førtidspension
- der er forkerte oplysninger i din sag.
Du har pligt til at give AES besked om ændringer
Hvis du modtager løbende erstatning for tab af erhvervsevne eller får uddannelsesgodtgørelse, har du pligt til at fortælle AES, hvis noget ændrer sig.
Modtager du løbende erstatning, Det gælder det fx, hvis:
- du får et arbejde
- din løn eller ansættelsesvilkår ændrer sig
- du bliver tilkendt fleksjob du starter i fleksjob, eller vilkårene ændres
- du er i tvivl, om noget kan få betydning for din erstatning.
AES bruger dine oplysninger til at sikre, at du får den rette ydelse – hverken for lidt eller for meget.
Modtager du uddannelsesgodtgørelse?
Hvis du modtager uddannelsesgodtgørelse, kan du læse mere om ændringer og pligter her:
Få hjælp fra andre
Hvem kan hjælpe dig med din arbejdsskadesag?
Du kan få hjælp fra andre, når du har en arbejdsskadesag hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES). Det kan både være fra personer i dit netværk og fra professionelle.
Få hjælp fra andre
Du kan få støtte til din sag fra fx:
- din fagforening
- en advokat
- en fra din familie eller netværk.
De kan hjælpe dig med at forstå sagen, skrive breve eller udfylde spørgeskemaer.
Hvis du ønsker, at en anden person skal kunne se din sag og handle på dine vegne, skal du give dem fuldmagt.
- Læs, hvordan du giver fuldmagt til andre i afsnittet ”Sådan giver du fuldmagt i din sag”.
Fagpersoner, der hjælper AES med at vurdere din sag
AES indhenter oplysninger fra fagpersoner, som kan hjælpe med afklaring af din situation.
Det kan fx være:
- din læge eller speciallæge
- hospitaler
- din kommune eller jobcenter
- arbejdsmedicinske klinikker.
Disse fagpersoner kan hjælpe med at afklare dine symptomer, diagnose eller arbejdssituation.
Har du brug for en tolk ved speciallægeundersøgelse?
Hvis Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) beder dig tage til en speciallægeundersøgelse, kan du tage en tolk med, hvis du har svært ved dansk.
En tolk kan hjælpe dig med at forstå både lægens spørgsmål under undersøgelsen og forklaringerne bagefter.
Det skal du være opmærksom på:
- Du skal selv finde en tolk.
- Arbejdsgivers forsikringsselskab betaler for tolken.
- Kontakt en tolk i god tid, hvis du har brug for hjælp til sproget.
Sådan kan du få hjælp af andre - fuldmagt
Du kan give fuldmagt til, at andre må hjælpe dig med din sag hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES).
Du kan vælge at give fuldmagt til fx din fagforening, en advokat, en fra din familie eller dit netværk.
Hvad kan en fuldmagt give adgang til?
Der findes forskellige typer af fuldmagt. Alt efter typen af fuldmagt kan fuldmagtshaver fx:
- få adgang til oplysninger om din sag.
- få kopi af alle de breve, AES sender til dig.
- svare på breve fra AES for dig.
- udsætte fristen for at svare på breve, hvis det er nødvendigt.
- klage over afgørelser.
- bede om at få sagen genoptaget.
Der findes forskellige fuldmagtskoder, alt efter hvilke rettigheder du ønsker at give. Koderne fremgår af vejledningerne, når du udfylder en fuldmagt. Du kan også læse mere her:
Vil du give en fuldmagt?
Hvis du vil have hjælp af din fagforening eller advokat, så tag fat i dem. De ved, hvad de skal gøre.
Hvis du vil have hjælp til at håndtere din sag af fx et familiemedlem eller dit netværk, så skal du udfylde et digitalt skema.
Giv fuldmagt med digitalt skema:
- Digitalt skema til fuldmagt(Du skal bruge MitID)
Vil du give adgang til sagens oplysninger?
Hvis du kun ønsker at give en person adgang til sagens oplysninger, kan du gøre det i ’Se Sag’.
Sådan gør du:
- Log på ’Se Sag’
- Find den konkrete sag
- Klik på linket
- Se detaljer i sagen
- Find: Giv adgang til sagen oplysninger
- Klik på: Giv adgang
Vil du fjerne en fuldmagt?
Hvis du ønsker at fjerne en fuldmagt, kan du selv gøre det i ’Se Sag’.
Sådan gør du:
- Find den konkrete sag
- Klik på linket ’Parter og fuldmagtshavere’
- Find den fuldmagtshaver, du vil fjerne Klik på ’Fjern fuldmagt’
Hvis du ikke har mulighed for at fjerne en fuldmagt i ’Se Sag’, kan du give AES skriftlig besked.
AES sletter automatisk fuldmagter 15 uger efter, at en sag er afsluttet.
Hvilke typer af erstatning kan du få?
Godtgørelse for varigt mén
Når Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) har anerkendt din arbejdsskade, vurderer de, om du skal have erstatning, hvilken type erstatning du kan få, og hvor stor erstatningen skal være.
Godtgørelse for varigt mén gives, hvis du har en méngrad på 5 % eller mere.
AES vurderer din méngrad ud fra en tabel (méntabel), hvor typiske skader har en fast sats. Hvis din skade ikke står i tabellen, foretager AES en vurdering på baggrund af lignende tilfælde.
Hvornår kan méngraden vurderes?
AES kan først vurdere din méngrad, når din helbredsmæssige situation er tilstrækkelig afklaret, og der ikke er udsigt til en ændring i helbredstilstanden. Det er forskelligt fra skadetype til skadetype, hvornår den helbredsmæssige tilstand er stabil.
Hvordan udbetales erstatningen?
Godtgørelse for varigt mén udbetales som et skattefrit engangsbeløb.
Vejledende beløb i 2025:
- 5 % mén = 52.650 kr.
- 100 % mén = 1.053.000 kr.
Aldersreduktion
En ældre person lever statistisk set færre år med følgerne af skaden. Derfor bliver erstatningen sat ned, så den bedre afspejler den tid, du forventes at leve med ménet:
- Er du fyldt 40 år, bliver beløbet nedsat med 1 % for hvert år.
- Fra du er fyldt 60 år, bliver beløbet nedsat med 2 % for hvert år.
- Fra 40 til 59 år bliver beløbet sat ned med 1 % for hvert år.
- Fra 60 år og op bliver det sat ned med 2 % for hvert år.
Beregn selv din godtgørelse for varigt mén
Brug AES’ værktøj til at beregne din godtgørelse for varigt mén. Bemærk, at beregningerne er vejledende og ikke nødvendigvis viser det præcise beløb, du vil få.
Erstatning ved tab af erhvervsevne
Du kan få erstatning for tab af erhvervsevne, hvis din erhvervsevne er nedsat med mindst 15 %.
Når Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) vurderer sagen, ser de blandt andet på:
- din uddannelse og tidligere erfaring
- din nuværende situation (Fx om du er i arbejde, sygemeldt, under uddannelse, i fleksjob eller andet)
- din løn før og efter arbejdsskaden.
AES kan indhente oplysninger, fx oplysninger om indkomst fra Skat, oplysninger fra arbejdsgiver og oplysninger fra kommunen.
Hvis din situation ændrer sig – fx hvis du får tilkendt fleksjob eller førtidspension – skal du selv give AES besked. AES får ikke automatisk besked fra din kommune.
Midlertidig eller endelig afgørelse:
- Du får som udgangspunkt en midlertidig afgørelse, hvis din erhvervsmæssige situation endnu ikke er afklaret (fx hvis du modtager sygedagpenge eller er i midlertidigt fleksjob).
- Du får en endelig afgørelse, hvis din situation er endeligt afklaret (fx hvis du er i varigt fleksjob eller har fået førtidspension).
Sådan bliver erstatningen udbetalt:
- Skattepligtig månedlig udbetaling: Du får erstatningen udbetalt som en skattepligtig månedlig ydelse, hvis din erhvervsevne er nedsat med 50 % eller mere, eller hvis afgørelsen er midlertidig.
- Skattefrit engangsbeløb: Du får erstatningen udbetalt som et skattefrit engangsbeløb, hvis der er truffet en endelig afgørelse og din erhvervsevne er nedsat med under 50 %. Det kaldes kapitalisering.
Hvis du har fået en endelig afgørelse og modtager en skattepligtig månedlig udbetaling, kan du bede om at få en del af erstatningen udbetalt som et skattefrit engangsbeløb.
Du kan få udbetalt op til 50 % (procentpoint) af det samlede beløb. Denne delvise udbetaling som engangsbeløb kaldes også kapitalisering.
Eksempel på kapitalisering af en løbende erstatning:
Anna fik en endelig afgørelse om erstatning for tab af erhvervsevne på 75 %. Erstatningen blev udbetalt som en løbende månedlig ydelse. Efter at have anmodet om det, fik hun i første omgang kapitaliseret 15 % tab af erhvervsevne.
Senere ønskede hun at få yderligere løbende erstatning for 25 % tab af erhvervsevne kapitaliseret. Det kunne hun godt, da den samlede kapitalisering var under 50 % tab af erhvervsevne – nemlig 40 % (15 % + 25 %). Den resterende del af erstatningen blev udbetalt som en løbende månedlig ydelse.
Anna kan stadig anmode om yderligere 10 % udbetalt som et skattefrit engangsbeløb. Det er ikke muligt at få udbetalt et skattefrit engangsbeløb, hvis Anna er mindre end 2 år fra den fastsatte folkepensionsalder.
Beregn selv din erstatning for tab af erhvervsevne
Brug AES’ værktøj til at beregne din erstatning for tab af erhvervsevne. Bemærk, at beregningerne er vejledende og ikke nødvendigvis viser det præcise beløb, du vil få.
Få hjælp under uddannelse - Uddannelsesgodtgørelse
Uddannelsesgodtgørelse er et tilbud om økonomisk hjælp til dig, der ønsker at skifte retning i arbejdslivet, fordi du har en anerkendt arbejdsskade og derfor ikke kan arbejde med det samme som før arbejdsskaden.
En af flere betingelser for at få tilkendt uddannelsesgodtgørelse er, at du er opsagt eller står uden aktuel ansættelse.
Bemærk
Du kan kun få uddannelsesgodtgørelse, så længe der ikke er truffet en endelig afgørelse om erstatning for tab af erhvervsevne i din arbejdsskadesag. Når AES har truffet en endelig afgørelse i din sag, stopper muligheden for at få økonomisk hjælp til uddannelse (uddannelsesgodtgørelse).
Læs mere om uddannelsesgodtgørelse:
Erstatning til efterladte
Som efterladt har du mulighed for at få erstatning, hvis afdøde var omfattet af arbejdsskadesikringsloven og dødsfaldet kan anerkendes som en følge af en arbejdsskade.
Som ægtefælle, samlever eller registreret partner kan du have ret til:
- Et skattefrit overgangsbeløb
- Erstatning for tab af forsørger
Efterladte børn og unge kan få erstatning for tab af forsørger, som udbetales frem til barnet eller den unge, fylder 21 år.
Det skal dog bemærkes, at hvis afgørelsen om tilkendelse af erstatning for tab af forsørger til barnet eller den unge er truffet første gang før den 1. juli 2024, kan barnet/den unge få erstatning for tab af forsørger indtil barnet fylder 18 år. Det er muligt at søge om forlængelse indtil det 21. år, hvis barnet/den unge er under uddannelse og har svært ved at forsørge sig selv.
I særlige tilfælde kan der udbetales en særlig godtgørelse til de efterladte, hvis dødsfaldet skyldes en bevidst handling eller grov uagtsomhed fra en anden person.
På aes.dk kan du læse mere om:
- Overgangsbeløb til ægtefælle, samlever eller registreret partner
- Erstatning til ægtefælle, samlever eller registreret partner
- Erstatning til afdødes børn og andre efterladte (Gælder for afgørelser truffet før 1. juli 2024)
- Erstatning til afdødes børn og stedbørn (Gælder for afgørelser truffet 1. juli 2024 eller senere)
- Mulighed for særlig godtgørelse til efterladte
Hvilke udgifter kan du få dækket?
Du kan muligvis få dækket nogle af de udgifter, som du kan have, mens AES behandler din sag. Det kan være udgifter til behandling og genoptræning efter arbejdsskaden, fx fysioterapi, medicin, behandling hos psykolog og rejseudgifter.
Læs mere om, hvordan du kan søge om at få dækket dine udgifter i:
"Hvordan får du dækket dine udgifter ved en arbejdsulykke?"
"Hvordan får du dækket dine udgifter ved en erhvervssygdom?"
Hvordan får du dækket dine udgifter ved en arbejdsulykke?
Hvis du har udgifter i forbindelse med en arbejdsulykke, kan du muligvis få udgifterne dækket. Det kan fx være udgifter til behandling, medicin, transport eller tabt arbejdsfortjeneste.
Behandling kan dækkes, hvis den er nødvendig for at opnå bedst mulig helbredelse af arbejdsskadens følger. Det betyder blandt andet, at behandlingen skal være nødvendig for bedst mulig helbredelse af skadens følger. Der skal samtidig være lægelig indikation for behandlingen.
Det er altid en god idé at få forhåndsgodkendelse fra dem, der skal dække en eventuel udgift, hvis du er usikker på, om en udgift vil blive dækket.
Hvem dækker dine udgifter?
Det er som udgangspunkt din arbejdsgivers forsikringsselskab, der skal dække dine udgifter.
Du kan finde navnet på din arbejdsgivers forsikringsselskab i ’Se Sag’ under ’Parter og fuldmagtshavere’.
Hvilke udgifter kan du få dækket?
Du kan i udgangspunktet få dækket følgende udgifter, hvis de er direkte relateret til din arbejdsulykke:
- Tilskudsberettiget medicin
- Behandling, fx fysioterapi eller psykolog efter henvisning
- Rejseudgifter til undersøgelser og behandling
- Udgifter til overnatning og forplejning, hvis du skal langt væk
- Tabt arbejdsfortjeneste, hvis du mister arbejdstid for at tage til undersøgelse.
Du skal som hovedregel selv lægge ud og efterfølgende sende en kopi af dine kvitteringer.
Hvordan søger du om dækning af dine udgifter?
Du skal:
- gemme dine kvitteringer.
- kontakte din arbejdsgivers forsikringsselskab og sende kopi af kvitteringerne til dem.
Det er din arbejdsgivers forsikringsselskab, der vurderer, om dine udgifter kan dækkes. Hvis de er i tvivl, kan de bede AES om hjælp til at vurdere det.
Hvis du er ansat i staten
Du søger om dækning af dine udgifter ved at udfylde det relevante online skema nedenfor. Du skal vedhæfte en kopi af dine kvitteringer til AES. Skemaet sendes automatisk til AES.
Det er en fordel at:
- skrive tydeligt på regningerne, hvad behandlingen dækker, og hvilken skade det handler om
- lægge kvitteringerne i datoorden
- bruger de relevante digitale skemaer fra AES.
Kan du få dækket fremtidige udgifter?
Hvis du får fremtidige udgifter til behandling, medicin eller hjælpemidler som følge af en arbejdsulykke, kan du muligvis få dækket udgifterne som et engangsbeløb af din arbejdsgivers forsikringsselskab. Dækningen afhænger af de udgifter, du forventes at få fremover, som fx udskiftning af proteser eller tandbehandling relateret til ulykken.
Beløbet, du får, dækker kun de vurderede udgifter på tidspunktet for afgørelsen. Hvis nye behov opstår senere, kan du ansøge om at få sagen genoptaget. Yderligere udgifter dækkes kun, hvis forsikringsselskabet godkender dem.
Hvis du er ansat i staten
For ansatte i staten er det AES, der vurderer og dækker fremtidige udgifter efter en arbejdsulykke, i stedet for arbejdsgivers forsikringsselskab.
Hvordan får du dækket dine udgifter ved en erhvervssygdom?
Hvis du har udgifter i forbindelse med en erhvervssygdom, kan du muligvis få udgifterne dækket af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES). Det kan fx være udgifter til medicin, behandling, transport og tabt arbejdsfortjeneste.
Det er altid en god idé at få forhåndsgodkendelse fra AES, hvis du er usikker på, om en udgift vil blive dækket.
Hvem dækker dine udgifter?
Det er AES der dækker udgifterne ved en erhvervssygdom.
Hvilke udgifter kan du få dækket?
Du kan i udgangspunktet få dækket følgende udgifter, hvis de er direkte relateret til din erhvervssygdom:
- Tilskudsberettiget medicin
- Behandling, fx fysioterapi eller psykolog efter henvisning
- Offentlig transport efter billigste transportmiddel
- Kørsel i egen bil efter statens lave kilometertakst
- Rimelige udgifter til overnatning og mad, hvis du skal langt væk
- Tabt arbejdsfortjeneste, hvis du er trukket i løn i mindst to timer
Du skal som hovedregel selv lægge ud og efterfølgende sende en kopi af dine kvitteringer.
Behandling hos alternative behandlere eller på private hospitaler er som udgangspunkt ikke omfattet.
Er du medlem af Sygeforsikringen "Danmark", trækker AES det beløb, du har fået i tilskud, fra deres udbetaling.
Hvordan søger du om dækning af dine udgifter?
Du søger om dækning af dine udgifter ved at udfylde det relevante online skema nedenfor. Du skal vedhæfte en kopi af dine kvitteringer til AES. Skemaet sendes automatisk til AES.
Det er en fordel, hvis du:
- bruger det relevante digitale skema fra AES
- noterer tydeligt, hvilken skade og behandling, ansøgningen vedrører
- skriver tydeligt på kvitteringerne, hvad behandlingen dækker, og hvilken skade det handler om
- lægger kvitteringerne i datoorden.
AES beregner herefter, hvad du kan få dækket, og udbetaler beløbet til din NemKonto. Hvis din arbejdsskadesag bliver afvist, og AES har sendt dig til undersøgelse, dækker de fortsat eventuelle udgifter til transport, overnatning og tabt arbejdsfortjeneste.
- Søg om betaling af behandlings- og rejseudgifter under sagsbehandlingen
- Søg om betaling af tabt arbejdsfortjeneste
Kan du få dækket fremtidige udgifter?
Hvis du har fremtidige udgifter til behandling, medicin eller hjælpemidler som følge af en erhvervssygdom, kan du muligvis få dækket udgifterne som et engangsbeløb af AES.
Din sygdom skal først være anerkendt som en arbejdsskade. Dækningen afhænger derudover af de udgifter, du forventes at få fremover relateret til erhvervssygdommen. Behandling som smertestillende medicin eller fysioterapi dækkes som regel ikke.
Beløbet dækker kun de udgifter, der vurderes på tidspunktet for afgørelsen. Hvis nye behov opstår, kan du søge om at få sagen genoptaget. Yderligere udgifter dækkes kun, hvis AES godkender dem.
Klage og genoptagelse
Sådan klager du over en afgørelse
Når Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) har truffet en afgørelse i din sag, kan flere klage over afgørelsen:
- Du
- Din fuldmagtshaver
- Din arbejdsgivers forsikringsselskab - (ved arbejdsulykker)
- Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomskontrol (AESK) - (ved erhvervssygdomme)
- Din arbejdsgiver.
Vil du klage?
Hvis du er uenig i afgørelsen, kan du sende en klage til AES. De gennemgår klagen og vurderer, om afgørelsen skal ændres. Hvis AES ikke kan give dig medhold i din klage, sender de sagen videre til Ankestyrelsen, som er AES’ overinstans og som skal vurdere sagen.
Fristen for at klage er 4 uger fra den dag, du modtager afgørelsen.
Læs mere om dine klagemuligheder og indsend en klage
Gå til klageformular på aes.dk:
Sådan søger du om genoptagelse af din sag
Du kan få søge om at få din sag genoptaget, hvis der er nye oplysninger til sagen, som med en vis sandsynlighed fører til en ændret afgørelse. Det er dig, der skal dokumentere dette og indsende de nye oplysninger. Det kan fx være, hvis du er blevet opsagt fra dit arbejde grundet arbejdsskadens følger, eller hvis dine symptomer er blevet værre.
Der gælder forskellige regler for genoptagelse, afhængigt af, hvad du ønsker at få vurderet igen.
De 3 hovedområder er:
- Sager, som tidligere er blevet afvist.
- Spørgsmålet om erstatning.
- Fejl eller mangler i en afgørelse.
Vil du søge om genoptagelse?
Hvis du vil søge om at få genoptaget din sag, kan du udfylde et digitalt skema. Du skal forklare, hvad der er ændret, eller hvilke nye oplysninger du har eller hvorfor en tidligere afgørelse var forkert.
Læs mere om mulighederne for genoptagelse:
Mere viden
Lovgivning
Læs også
Hvem er Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES)?
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) er en del af ATP-koncernen. AES behandler hvert år ca. 60.000 sager, hvor mennesker er kommet til skade eller er blevet syge på arbejdet. Derudover udbetaler AES erstatning til borgere for erhvervssygdomme og opkræver AES-bidrag via Samlet Betaling fra arbejdsgivere.
AES blev etableret 1. juli 2016 og er en sammenlægning af det tidligere Arbejdsskadestyrelsen og dele af det tidligere Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring.