Hvis du er utilfreds eller vil klage - Lønmodtagernes Feriemidler

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

Hvis du er utilfreds, er du velkommen til at kontakte Lønmodtagernes Feriemidler.

Start gerne med at ringe

Hvis du undrer dig eller er utilfreds med noget i din sag, anbefaler Lønmodtagernes Feriemidler, at du starter med at ringe til Lønmodtagernes Feriemidler. Nogle gange sker der misforståelser, som lettest bliver løst med en mundtlig forklaring.

Hvis du er utilfreds med forløbet

Hvis du ikke vil klage, men er utilfreds med den måde, Lønmodtagernes Feriemidler har håndteret din sag, kan du også kontakte kundeambassadøren.

Når du klager, er det vigtigt, at det er tydeligt, hvad du klager over og hvorfor.

Når du udfylder ”Klage over Lønmodtagernes Feriemidler” her på borger.dk, får du undervejs hjælp til at give de oplysninger, som typisk er vigtige at have med i klagen.

Efter du har sendt ’Klage over Lønmodtagernes Feriemidler’, får du en kvittering i Digital Post med den tekst, du har skrevet i klagen.

Tjekliste - før du udfylder klagen

Der er ingen krav til måden, du skriver på, men du kan bruge tjeklisten her som forberedelse, før du udfylder klagen.

  • Hvad er der sket og hvornår? Fx at du har fået et brev med en afgørelse, du er uenig i. Skriv gerne brevets overskrift og dato.
  • Hvad er du uenig i eller utilfreds med?
  • Hvorfor er du uenig eller utilfreds?
  • Hvad vil du gerne opnå med klagen?
  • Er der oplysninger, du mener, Lønmodtagernes Feriemidler ikke har taget højde for?
  • Har du dokumenter, der støtter din klage?

Hvis du sender klagen på en anden måde, er det en hjælp, hvis du også skriver en tydelig overskrift, fx ”Klage over Lønmodtagernes Feriemidler”, dit CPR-nummer og dit telefonnummer, så Lønmodtagernes Feriemidler kan kontakte dig.

Hvis du klager over en afgørelse, skal Lønmodtagernes Feriemidler have din klage, senest 4 uger efter du har modtaget afgørelsen.

Sådan beregnes klagefristen ved Digital Post

Hvis brevet med afgørelsen er sendt til dig med Digital Post, skal Lønmodtagernes Feriemidler have modtaget din klage senest 4 uger efter brevets dato, da du modtager brevet samme dag, som det er sendt.

Lønmodtagernes Feriemidler skal have modtaget din klage senest kl. 23.59 på den dag, klagefristen udløber.

Udløber klagefristen på en lørdag, søndag, helligdag eller fredagen efter Kristi Himmelfart, bliver klagefristen forlænget til den første hverdag derefter.

Sådan beregnes klagefristen ved papirpost

Hvis brevet med afgørelsen er sendt til dig med papirpost, skal Lønmodtagernes Feriemidler have modtaget din klage senest 4 uger + 6 hverdage efter brevets dato. Det skyldes, at det fysiske brev kan være 6 hverdage om at komme frem.

Lønmodtagernes Feriemidler skal have modtaget din klage inden kontortids ophør på den dag, klagefristen udløber. Husk at tage højde for den tid, din klage er undervejs til Lønmodtagernes Feriemidler, hvis du sender den med papirpost.

Udløber klagefristen på en lørdag, søndag, helligdag eller fredagen efter Kristi Himmelfart, bliver klagefristen forlænget til den første hverdag derefter.

Hvad sker der, hvis jeg klager for sent?

Hvis du klager for sent, sender Lønmodtagernes Feriemidler din klage videre til Ankenævnet for ATP m.m., som beslutter, om der er særlige grunde til, at din klage alligevel skal behandles. Det kan fx være, fordi du grundet alvorlig sygdom ikke har kunnet klage. 

Når Lønmodtagernes Feriemidler har modtaget din klage, undersøger Lønmodtagernes Feriemidler din sag igen ud fra det, du har skrevet i din klage. I nogle tilfælde ringer Lønmodtagernes Feriemidler til dig for at drøfte sagen og få flere oplysninger. Det er med til at sikre det bedste grundlag for at behandle din klage.

Hvad sker der med min klage?

Hvis du klager over en afgørelse, er der en fast proces for måden, klagen behandles på. 

Lønmodtagernes Feriemidlers vurdering:

Hvad sker der med klagen 

Giver dig ret i din klage Du får en ny afgørelse, som erstatter den tidligere afgørelse.
Giver dig ret i en del af din klage

Du får en ny afgørelse med besked om, hvilken del af klagen, du får ret i.

Dog vil du i nogle situationer få en ny afgørelse fra vores system, som indeholder de dele, som du har fået medhold i. 

Hvis du fortsat vil klage, skal du inden for 4 uger, efter du har modtaget den nye afgørelse give besked til Lønmodtagernes Feriemidler. Derefter sender Lønmodtagernes Feriemidler din klage videre til Ankenævnet for ATP m.m., som vurderer den.

Ikke giver dig ret i din klage Du får et brev om, at Lønmodtagernes Feriemidler ikke giver dig ret, og din klage bliver sendt videre til Ankenævnet for ATP m.m., som vurderer den.

Hvad gør Ankenævnet for ATP m.m.?

Når Ankenævnet for ATP m.m. har modtaget din klage, får du et brev, der fortæller, hvad der nu sker. Du får et nyt brev med Ankenævnet afgørelse, når de har behandlet din klage. Du kan læse mere om Ankenævnet på atp-anke.dk.

Hvis du klager over noget andet end en afgørelse

Hvis du klager over noget andet end en afgørelse, undersøger Lønmodtagernes Feriemidler, om der er noget, der burde være gjort anderledes. Du får altid svar på din klage.

Hvad kan jeg ellers gøre?

Du kan også kontakte kundeambassadøren, hvis du er utilfreds med den måde, Lønmodtagernes Feriemidler har håndteret din sag på, eller du synes, der er noget, Lønmodtagernes Feriemidler kan gøre bedre.