Hvis Udbetaling Danmark får en anmeldelse eller får oplysninger om dig, som måske kan påvirke dine ydelser, får du et brev om, at du er blevet anmeldt. I brevet vil Udbetaling Danmark vedlægge anmeldelsen og fortælle dig, hvilke yderligere oplysninger de har brug for fra dig.
Derefter går Udbetaling Danmark i gang med at undersøge, om dine forhold har ændret sig, og om du stadig opfylder betingelserne for at få ydelser fra Udbetaling Danmark. Det gør de ved at sammenholde de oplysninger, du har givet, med oplysninger i de registre, de har adgang til.
Du får et brev, når Udbetaling Danmark har gennemført kontrollen, og hvis der ikke er sammenhæng mellem de oplysninger, som du har givet, og dem, Udbetaling Danmark kan se. Her får du mulighed for at give supplerende oplysninger, bl.a. dine synspunkter på forskellene. Hvis du opfylder alle krav til fortsat at få dine ydelser, skriver Udbetaling Danmark, at de ikke undersøger sagen mere.
Du får brevet, senest 10 dage efter at Udbetaling Danmark har modtaget anmeldelsen. Du har nemlig ret til at vide, at Udbetaling Danmark har modtaget oplysninger om dig. Du har også krav på at få alle de oplysninger, som Udbetaling Danmark har fået, og som de har om den person, der har anmeldt dig. Du er ikke mistænkt for noget ulovligt, fordi Udbetaling Danmark har modtaget en anmeldelse om dig, og du mister ikke automatisk retten til at få ydelser udbetalt.
Her kan du se en model over forløbet ved en anmeldelse: