Tilgængelighed til produkter og tjenester

Mange produkter og tjenester skal kunne bruges af flest muligt og ved hjælp af flere sanser

Vælg kommune for at se selvbetjening og information, der gælder dig

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

I alle EU-lande skal det være muligt for dig at bruge en række produkter og tjenester, selv om du midlertidigt eller varigt har en funktionsnedsættelse.

Tilgængelighed betyder, at produkterne og tjenesterne skal kunne forstås og bruges ved hjælp af flere forskellige sanser. Det kan for eksempel være en kombination af syn og hørelse eller syn og følesans.

Kravene om tilgængelighed gælder for disse 10 områder:

  • Banktjenester for forbrugere
  • Betalingsterminaler
  • Billetautomater til tog, bus, fly og skib
  • Computere og operativsystemer
  • E-bøger og e-bogslæsere 
  • E-handelstjenester
  • Pengeautomater
  • Routere og modemmer
  • Selvbetjeningsautomater til checkin.
  • Smart-tv og tv-bokse

Reglerne om tilgængelighed for produkter og tjenester skal anvendes fra 28. juni 2025 for:

  • alle tjenester
  • produkter, der er kommet i handlen efter den 28. juni 2025.

Selvom hovedreglen er, at produkter og tjenester skal være tilgængelige for alle, findes der nogle undtagelser fra kravene. Det er vigtigt, at du kender til disse undtagelser, hvis du oplever produkter eller tjenester, der ikke lever op til tilgængelighedskravene.

Følgende er undtaget fra kravene om tilgængelighed:

  • betalingsterminaler, billetautomater, pengeautomater og lign., der er taget i brug før 28. juni 2025.
  • mikrovirksomheder, der kan være undtaget fra tilgængelighedskravene.
  • virksomheder, der kan fritages for enkelte krav, hvis det enten medfører en væsentlig ændring af tjenesten eller produktet, eller hvis det medfører en uforholdsmæssig stor byrde for virksomheden at opfylde kravene.

Hvis du oplever, at et produkt eller en tjeneste ikke lever op til tilgængelighedskravene, kan du anmelde det til den myndighed, der fører kontrol med området. På de fleste områder er Sikkerhedsstyrelsen den ansvarlige myndighed.

Hvis du sender din anmeldelse til Sikkerhedsstyrelsen, og den hører under en anden myndighed, vil Sikkerhedsstyrelsen videresende din henvendelse til den rette myndighed. Du behøver derfor ikke selv at finde ud af, hvilken myndighed der er den rette.

Derudover har Sikkerhedsstyrelsen gjort det nemt for dig at anmelde manglende tilgængelighed online.

Du kan bruge disse links:

Hvis du er utilfreds med tilgængeligheden til produkter og tjenester, kan du anmelde det.