Webtilgængelighed

Offentlige hjemmesider skal være tilgængelige for alle borgere i samfundet

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

En offentlig hjemmeside eller en app skal bygges op, så den er tilgængelig for alle. Også for dig, der har svært ved at se, er ordblind, farveblind, lammet, har musearm, svært ved at koncentrere dig eller andet.

Hjemmesiden eller app’en skal være opfattelig, anvendelig, forståelig og robust.

Det betyder fx, at:
• billeder, som ikke bare er til pynt, skal have et tekstalternativ
• teksten skal mærkes op med de rigtige typer overskrifter, så du, der bruger skærmlæser, kan få overblik over indholdet
• koden skal være i orden, så du, der ikke bruger mus, kan tabulere dig rundt på hjemmesiden

  • nye hjemmesider, offentliggjort eller væsentligt revideret efter 23. september 2018, skal overholde lovens krav om webtilgængelighed fra 23. september 2019
  • ældre hjemmesider, offentliggjort før 23. september 2018, skal overholde lovens krav fra 23. september 2020
  • apps skal overholde lovens krav fra 23. juni 2021

Fra den dato, hvor hjemmesiden skal leve op til loven, skal der ligge en tilgængelighedserklæring på den. Du finder et link til erklæringen i bunden af hjemmesiden.

Tilgængelighedserklæringen skal altid indeholde et link til feedback. Det betyder, at du altid kan komme i kontakt med det offentlige organ, hvis du oplever, at der er indhold på hjemmesiden, som ikke er tilgængeligt for dig. Hvis det er muligt, skal de give dig et tilgængeligt alternativ.

Når der er en tilgængelighedserklæring på hjemmesiden skal den altid indeholde et link til feedback. Det betyder, at du altid kan komme i kontakt med myndigheden, hvis du oplever, at der er indhold på hjemmesiden, som ikke er tilgængeligt for dig.

Så skal de, hvis det er muligt, give dig et tilgængeligt alternativ.

Det er Digitaliseringsstyrelsen som fører tilsyn med de offentlige myndigheders hjemmesider og apps.