Udbetaling Danmark kan udveksle oplysninger med andre myndigheder, arbejdsgivere, banker mv., når det er nødvendigt for at behandle din sag, eller når de i øvrigt har pligt til det.
Udbetaling Danmark behandler dine oplysninger på baggrund af Udbetaling Danmark-loven og andre love.
Udbetaling Danmark kan videregive oplysninger om dig til andre offentlige myndigheder, udenlandske myndigheder og private, der ifølge loven har krav på at få oplysningerne, eller som Udbetaling Danmark samarbejder med. Udbetaling Danmark kan få, dele og samkøre en række oplysninger uden at spørge dig.
Udbetaling Danmark kan:
- dele oplysninger med kommunen for at omregne, modregne, lave anden opfølgning eller kontrollere udbetaling af ydelser, du eventuelt ikke har ret til.
- få økonomiske oplysninger fra andre myndigheder og a-kasser, hvis det er nødvendigt for at afgøre din sag, og Udbetaling Danmark kan få kommunen til at kontrollere dine lønudbetalinger.
- få oplysninger fra andre myndigheder, arbejdsgivere, banker mv. i sager om tilbagebetaling, hvis det er nødvendigt for at behandle sagen.
Udbetaling Danmark gemmer dine oplysninger så længe, der er behov for disse i forbindelse med sagsbehandlingen. Tidligere afgørelser kan være nødvendige i forbindelse med afgørelser af senere ansøgninger, hvorfor afgørelser og oplysninger opbevares efter afgørelsens udløb.
Udbetaling Danmark kan træffe afgørelser, der alene er baseret på automatisk behandling af oplysninger. De automatiske afgørelser træffes fx ved, at Udbetaling Danmark henter oplysninger fra offentlige registre, der maskinelt sammenlignes med oplysninger, du eller din arbejdsgiver har givet i din sag.
I forbindelse med afgørelser om social sikring i udlandet kan nogle af dine personoplysninger blive delt med andre danske og udenlandske myndigheder i forbindelse med oplysning om afgørelsen.
Hvis du ringer til Udbetaling Danmark, kan du blive spurgt, om Udbetaling Danmark må optage samtalen. Optagelserne bruges alene til uddannelse af medarbejderne og forbedring af kundernes oplevelse. Samtalen optages kun, hvis du siger ja til det. Optagne samtaler slettes efter to måneder, og du kan altid bede om at få slettet samtalen før ved at kontakte Udbetaling Danmark.