I lufthavnen

Der gælder særlige regler og rettigheder, når du rejser med fly

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

Af hensyn til sikkerheden, er der skrappe regler for, hvad du må medbringe i din bagage, og særligt i håndbagagen, når du flyver. Husk at spørge dit rejsebureau eller flyselskab inden du pakker, hvis du er i tvivl om, hvad du må medbringe.

Ingen skarpe genstande

Du kan nemt komme til at pakke ”almindelige” ting i din håndbagage, som ikke er tilladte – og de vil derfor blive konfiskeret. Det drejer sig fx om:

  • neglefile
  • sakse
  • lommeknive.

Grunden til de skrappe regler er, at genstandene kan bruges som våben.

Regler for væsker

Af frygt for kemiske våben må du derfor også kun rejse med en begrænset mængde væsker som fx makeupfjerner, hårlak, sodavand etc. i din håndbagage. For at undgå problemer kan det være en god idé at pakke dine toiletsager i den bagage, der skal tjekkes ind.

I håndbagagen må du kun have væske, kosmetik, tandpasta etc. i beholdere på maksimum 100 ml. pr. stk. Toiletsagerne skal være i en enliters gennemsigtig plastpose. Poserne kan købes i supermarkeder og i lufthavnen. Du kan læse en udførlig vejledning om, hvad du må medbringe i din håndbagage på flypassager.dk under bagageregler.

Hvis dit barn under 18 skal ud at rejse, og du som forælder eller værge ikke skal med, kan dit barn risikere at blive nægtet indrejse i nogle lande.

Der findes endnu ikke en liste over, hvilke lande det drejer sig om. Derfor er det en god idé på forhånd at kontakte ambassaden eller konsulatet for det land, dit barn skal rejse til. De kan oplyse om reglerne der gælder, når børn og unge under 18 rejser ind i landet uden deres forældre eller værge.

Skriv eventuelt en erklæring

For at være på den sikre side anbefaler Udenrigsministeriet, at du som forælder eller værge skriver en erklæring om, at dit barn rejser alene eller med andre voksne. I erklæringen er det vigtigt, at du dels skriver navnet nøjagtigt, som det står i dit barns pas. Dels skriver pasnummeret for både den unge under 18 og den eller de voksne, som dit barn skal rejse med.

Derudover kan det være en god idé, at du som forælder eller værge skriver erklæringen under, så der ikke hersker tvivl om, at der er indgået en aftale.

Du kan læse mere om, at mindreårige kan nægtes indrejse i nogle lande på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Start Klag over flyrejse

Hvornår kan du klage over din flyrejse?

Se svar på spørgsmål vedrørende hvilke rettigheder der er i forbindelse med aflysninger grundet COVID-19 på Flypassager.dk

De europæiske flypassagerrettigheder fastslår, at du kan have krav på kompensation og/eller refusion fra flyselskabet, hvis du har oplevet, at dit fly blev forsinket, aflyst, at du blev afvist ved boarding eller nedgraderet.

Før du gør krav på kompensation og/eller refusion, skal du sikre dig, at din rejse er omfattet af rettighederne. Din rejse er omfattet, hvis:

  • du rejste fra en hvilken som helst lufthavn i EU eller
  • du ankom til EU med et EU-flyselskab

Hvad er dine rettigheder for kompensation og refusion?

Kompensation

Hvis du er blevet nægtet boarding, dit fly blev aflyst eller forsinket, kan du være berettiget økonomisk kompensation. Retten til kompensation i tilfælde af forsinkelse er betinget af, at du ankom til din endelige destination mindst tre timer senere end planlagt. Kompensationens størrelse afhænger af rejsens længde.

Refusion af flybillet

Hvis dit fly blev aflyst, eller du blev boardingafvist, kan du kræve din flybillet refunderet. Det gælder dog ikke, hvis du blev tilbudt en omlægning af din rejse, som du accepterede. Du kan også være berettiget til refusion af din flybillet, hvis dit fly blev mere end 5 timer forsinket, og du valgte ikke at gennemføre rejsen.

Ret til omlægning og refusion af ny flybillet

Flyselskabet har pligt til at tilbyde dig valget mellem en omlægning af rejsen eller refundering af din flybillet ved flyaflysning eller boardingafvisning. Har du selv omlagt rejsen i forbindelse med aflysningen eller boardingafvisningen, og den nye billetpris er højere end den oprindelige, kan du have ret til prisforskellen mellem den oprindelige flybillet og den nye flybillet.  Du har ikke ret til en omlægning, hvis dit fly blev forsinket eller du blev nedgraderet. 

Refusion af øvrige udgifter

Du kan være berettiget til refusion af øvrige udgifter, hvis du har oplevet en forsinkelse, aflysning eller boardingafvisning. Det gælder øvrige udgifter som:

  • overnatning inden dit nye afgangstidspunkt eller på en mellemlanding
  • transportudgifter mellem lufthavn og overnatningssted
  • udgifter for mad og drikke (omfatter ikke alkohol)
  • udgifter til telefon, e-mail eller fax i forbindelse med aflysning, forsinkelse eller boardingafvisning

Øvrige udgifter som mistet ferieophold, herunder hotelophold eller lignende på destinationen, mistet eller ødelagt bagage er ikke omfattet af passagerrettighedsforordningen. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen behandler derfor ikke krav herom.  

Hvem skal du klage til?

Du skal altid starte med at klage til det flyselskab, som du har eller skulle have fløjet med. Hvis du ikke er tilfreds med flyselskabets svar, eller hvis du ikke har fået svar på din klage inden for seks uger, kan du få din sag behandlet af den myndighed, som din rejse hører under. Det afhænger af dit afrejse- og ankomststed, hvilken myndighed du skal indsende din klage hos.

Er din flyrejse startet i Danmark, vil det være Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen du skal klage til.

Hvor lang tid tager det?

Sagsbehandlingen af din klage hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil resultere i en afgørelse, der bliver sendt til dig og flyselskabet. Styrelsens sagsbehandlingstid er i udgangspunktet 3 til 6 måneder. Der er dog i øjeblikket en stor mængde sager, hvilket giver en forlænget sagsbehandlingstid. Styrelsens afgørelse er endelig og kan ikke påklages til andre myndigheder.

Får du medhold i klagen, skal flyselskabet inden fire uger udbetale kompensation og/eller refusion. Har flyselskabet ikke udbetalt pengene ½ efter fire uger, kan du give Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen besked. Herefter vil styrelsen rykke for betaling, og hvis du fortsat ikke modtager pengene, vil styrelsen   anmode anklagemyndigheden om at rejse tiltale mod flyselskabet.

Er parterne uenige i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens afgørelse, kan de indbringe sagen for domstolen.

Inden du rejser er det vigtigt at du tjekker følgende:

  • at du medbringer et gyldigt pas og eventuelt visum, hvor det er nødvendigt
  • at navnet på billetten svarer til navnet i dit pas
  • at du overholder sikkerhedsreglerne for bagage og håndbagage.
Start Ansøg om erstatning hos Rejsegarantifonden

Hvis du har købt en pakkerejse hos en dansk rejseudbyder, kan du med stor sandsynlighed få hjælp af Rejsegarantifonden, hvis rejseudbyderen går konkurs.

Det gælder både, hvis du fx ikke kan komme af sted, eller hvis du ikke kan komme hjem fra din ferie. I nogle tilfælde kan Rejsegarantifonden også hjælpe dig, hvis du kun har købt en flybillet.

Søg om erstatning

Hos Rejsegarantifonden kan du søge om erstatning. Der er forskellige betingelser, der skal være opfyldt – som minimum skal du have købt en pakkerejse, et sammensat rejsearrangement eller en flybillet. Læs mere på Rejsegarantifondens hjemmeside.