Hvorfor har jeg fået en opkrævning?

Her kan du læse om, hvorfor Udbetaling Danmark sender opkrævninger ud

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

Du modtager en opkrævning fra Udbetaling Danmark, hvis du:

  • skal betale et løbende bidrag, fx børnebidrag eller fleksydelsesbidrag
  • har fået for meget udbetalt af én eller flere af Udbetaling Danmarks ydelser
  • skal betale boligstøttelån tilbage
  • er bobehandler i et dødsbo.

Udbetaling Danmark sender opkrævninger ud på:

  • Boligstøtte og boligstøttelån
  • Barselsdagpenge
  • Børnetilskud
  • Børnebidrag og andre underholdsbidrag
  • Børne- og ungeydelse
  • Folkepension/førtidspension
  • Delpension
  • Dødsbo
  • Fleksydelsesbidrag
  • Efterlevelseshjælp
  • Begravelseshjælp.

Der er flere måder, du kan betale penge tilbage til Udbetaling Danmark:

  • Du kan betale det fulde beløb på én gang ved at bruge det indbetalingskort, du får sendt med opkrævningen.
  • Du kan lave en aftale med Udbetaling Danmark om at modregne det, du skal betale, i den ydelse du får. På den måde får du udbetalt mindre hver måned, indtil du har betalt hele beløbet tilbage. Det gør du ved at ringe til Udbetaling Danmark på 70 12 80 65.
  • Du kan anmode om en afdragsordning, så du skal betale et fast, månedligt beløb. Hvis du får en afdragsordning, kan du tilmelde betalingerne til Betalingsservice, så de bliver trukket automatisk.

Skal du betale et løbende bidrag, fx børnebidrag eller fleksydelsesbidrag, vil du modtage en opkrævning med et indbetalingskort, så du kan betale. Du vil enten modtage opkrævningen hver måned eller hvert kvartal, det afhænger af, hvilket bidrag du skal betale. Du kan også tilmelde dine betalinger til Betalingsservice, så de bliver trukket automatisk. 

Hvis dit ægtefælle- eller børnebidrag bliver ændret

Har du fået en afgørelse fra Familieretshuset om, at du ikke skal betale ægtefælle- eller børnebidrag, eller det er blevet ændret, skal du selv give Udbetaling Danmark besked om ændringen. Du skal sende Familieretshusets afgørelse til Familieydelser i Udbetaling Danmark, før opkrævningen af dit bidrag kan blive ændret.

Du kan sende dokumentationen til Familieydelser i Udbetaling Danmark med Digital Post:

Du kan også sende dokumentationen med posten til Udbetaling Danmark, Kongens Vænge 8, 3400 Hillerød.

Hvis du skal betale børnebidrag og samtidig modtager kontanthjælp, kan kommunen afgøre, om børnebidraget skal modregnes i din kontanthjælp.

Beslutter kommunen, at børnebidraget skal modregnes i din kontanthjælp, sørger Udbetaling Danmark for, at dine bidrag bliver trukket fra i din kontanthjælp. Hvis dine børnebidrag ikke kan modregnes i din kontanthjælp, sender Udbetaling Danmark dig løbende opkrævninger på bidragene. Opkrævningen bliver sendt til dig den første hverdag i måneden.

Du kan også tilmelde betalingerne til Betalingsservice, så de bliver trukket automatisk.

Hvornår får jeg svar på min henvendelse?

Udbetaling Danmark svarer så hurtigt som muligt. Hvis du har skrevet til Udbetaling Danmark, kan du regne med at få svar inden for 20 hverdage.

Hvis du er utilfreds eller vil klage

Hvis du er utilfreds, er du velkommen til at kontakte Udbetaling Danmark. Hvis du er uenig i en afgørelse om opkrævning, har du mulighed for at klage over den. Udbetaling Danmark skal have din klage, senest 4 uger efter du har modtaget afgørelsen.

Kontakt