Som 15-årig får du en personlig postkasse på nettet, hvor du fremover selv modtager vigtige beskeder. Det hedder Digital Post.

Dine forældre kan ikke længere tjekke beskederne for dig. Du har selv ansvaret for at logge på og læse beskederne. Derfor skal du i gang med Digital Post med det samme.

For at få adgang til Digital Post skal du bruge et NemID. Hvis du ikke allerede har et NemID, skal du allerførst bestille det.

Følg guiden til at komme i gang med Digital Post.

Du har ikke NemID i forvejen

Sådan kommer du i gang, hvis du ikke har NemID

Du skal have udstyret i orden for at logge på Digital Post. Følg guiden, så du kommer igennem de 4 simple trin.

Trin 1: Bestil dit NemID

Før du kan få adgang til Digital Post, skal du bruge et NemID. Som en del af dit NemID modtager du et nøglekort.

Du skal bestille dit NemID på nettet.

Du skal bruge dit pas til at bestille dit NemID, og det er derfor en god idé at finde dit pas frem med det samme.

Så er du klar til at komme gå i gang!

Trin 2: Vent på, at du modtager dit NemID

Når du har bestilt dit NemID, skal du bare vente... Dit NemID sammen med nøglekortet kommer nemlig i et papirbrev med posten. Der kan gå op til 10 hverdage, før du modtager dit NemID.

Bare husk, at du ikke er færdig endnu!

Så snart du har modtaget dit NemID med posten, skal du aktivere det for at få adgang til Digital Post.

Trin 3: Aktivér dit NemID

Nu skal du få dit NemID til at virke. Det gør du ved at aktivere det.

For at du kan aktivere det, skal du bruge 3 ting:

  1. Dit nøglekort: Det kom sammen med brevet.
  2. Dit bruger-id til NemID: Du finder det i brevet med dit nøglekort
  3. Din midlertidige adgangskode: Den har du fået i et andet papirbrev eller på den sms, du fik, da du bestilte NemID

Trin 4: Log på din nye postkasse for første gang

Så er du lige ved at være der! Nu mangler du bare at logge på Digital Post - din nye postkasse.

Du skal bruge det nøglekort, du har fået og aktiveret (trin 1-3). Udover nøglekortet skal du bruge dit NemID bruger-id og din NemID-adgangskode.

Når du har logget på Digital Post, skal du skrive dit mobilnummer. Så modtager du en sms, hver gang der ligger en ny besked til dig.

Velkommen til Digital Post!

Du har NemID til netbank

Sådan kommer du i gang, hvis du har NemID til netbank

Du er næsten klar til Digital Post. Du kan komme i gang med det samme ved at følge 2 simple trin.

Trin 1: Opgradér dit NemID

Du har et NemID, som du kan bruge til netbanken. Men du skal opgradere det for at logge på din digitale postkasse, Digital Post.

Du skal nemlig bestille offentlig digital signatur til dit NemID, som er en tilføjelse til dit nuværende NemID. Det kan du klare med det samme. Så du skal altså ikke til at bestille et helt nyt NemID.

Så bliver du hurtigt klar til at logge på postkassen. 

Trin 2: Log på din nye postkasse for første gang

Så er du lige ved at være der! Nu mangler du bare at logge på Digital Post - din nye postkasse med dit opgraderede NemID.

Når du har logget på, skal du skrive dit mobilnummer. Så modtager du en sms, hver gang der ligger en ny besked til dig.

Velkommen til Digital Post!

Hvad er Digital Post?

Hvad er Digital Post?

Som 15-årig får du en personlig postkasse på nettet, hvor du fremover modtager Digital Post fra officielle afsendere.

Digital Post er beskeder, du modtager i din digitale postkasse. Digital Post kan være vigtige beskeder som fx information fra kommunen eller indkaldelse til undersøgelse hos tandlægen eller på hospitalet. Har du et fritidsjob, får du også beskeder om dine feriepenge og din løn. Men det er altså ikke dine venner eller din familie, der sender dig beskeder her.

Loven siger, at du skal modtage Digital Post, når du er 15 år eller derover, har et CPR-nummer og bor fast i Danmark.

 

 

FAQ

FAQ

Når du fylder 15 år, er du gammel nok til selv at holde øje med de vigtige beskeder, der kan komme til dig fra fx kommunen, din læge, feriepenge hvis du har fritidsjob. Derfor skal alle 15-årige have Digital Post.

Du kan dog blive fritaget, hvis du opfylder nogle særlige kriterier, som gør det svært for dig at modtage eller læse Digital Post.

Vi forstår godt, at det kan være lidt forvirrende. Måske har du hørt om e-Boks, men har aldrig hørt om Digital Post. Men faktisk er det det samme.  

Vi kalder det Digital Post, når vi guider dig, fordi det er navnet på de vigtige beskeder, du modtager.

E-Boks er det firma, som har lavet selve postkassen, og derfor kalder mange postkassen for e-Boks.

Digital Post kan fx være indkaldelse til tandlægebesøg, din lønseddel, indkaldelse til hospitalsbesøg, feriepenge. Det er altså fra offentlige afsendere og ikke fra dine venner og familie.

Hvis du ikke læser Digital Post, kan du risikere at misse vigtige aftaler. Men bare rolig, du kan skrive dit mobilnummer ind i postkassens indstillinger og få en sms, når der er ny Digital Post.

Dine forældre modtager ikke længere dine beskeder fra offentlige afsendere. Det betyder, at du selv har ansvaret for at tjekke dine egne beskeder.

Dine forældre har selv deres egen digitale postkasse, så de kan hjælpe dig med, hvordan du gør. Derfor er det en god idé at spørge dem til råds, hvis du er i tvivl om, hvordan du bestiller dit nøglekort, får adgang til Digital Post eller noget helt tredje.

Læs mere om de muligheder for at få hjælp til Digital Post:

Hvis du behøver mere hjælp til at komme i gang

Fritagelse fra Digital Post

Du kan blive fritaget fra Digital Post, hvis du opfylder særlige kriterier, der gør, at du har svært ved at modtage eller læse beskederne. Læs mere om kriterierne for at blive fritaget.

Kontakt borgerservice

Har du spørgsmål om fritagelse, brug for vejledning til Digital Post mm., kan du altid få hjælp fra kommunens lokale borgerservice.

Få hjælp til NemID

Har du spørgsmål til NemID, når du fx bestiller, opgraderer eller aktiverer nøglekortet, kan du få hjælp hos NemID’s support.