Lønmodtagernes Feriemidler

Når du har indefrosne feriemidler, kan du her se, hvordan din opsparing udvikler sig

Opsparing

Start Se dine feriemidler

Du kan bruge denne selvbetjening til at se din opsparing af indefrosne feriemidler. Du kan også se, hvad din arbejdsgiver har indberettet og hvordan dine feriemidler har udviklet sig siden 2020.  

Kun lønmodtagere optjente feriemidler

Det var kun lønmodtagere i ferielovens forstand, der fik deres feriepenge for perioden 1. september 2019 - 31. august 2020 indefrosset. Din arbejdsgiver skal som udgangspunkt have indberettet 12,5 procent af din ferieberettigede løn før skat.  

En lønmodtager er karakteriseret ved at være i et tjenesteforhold til arbejdsgiveren. Det betyder, at man som udgangspunkt ikke er lønmodtager, hvis man fx er administrerende direktør eller ejer/medejer af en væsentlig andel af virksomheden. 

Ved overgangen til den nye ferielov blev op til 5 ugers feriepenge, der blev optjent i perioden 1. september 2019 - 31. august 2020, indefrosset for alle lønmodtagere. De feriepenge kaldes ’feriemidler’ for at adskille dem fra de almindelige feriepenge, som optjenes og kan udbetales løbende. De indefrosne feriemidler er en opsparing, der automatisk udbetales, når du når folkepensionsalderen. Du kan vælge at udskyde udbetalingen, hvis du ønsker det.  

De almindelige feriepenge, du har optjent fra og med den 1. september 2020, kan du læse mere om på borger.dk:

Din opsparing af feriemidler er placeret i fonden Lønmodtagernes Feriemidler, der forvaltes af LD Fonde. Feriemidlerne investeres med henblik på at opnå det bedst mulige afkast og en betryggende sikkerhed, så din opsparing vokser mest muligt.  

Dit afkast

Afkastet af dine feriemidler består både af LD Fondes investeringsafkast på de feriemidler, arbejdsgiverne har indbetalt til fonden, og en renteindtægt på de feriemidler, som arbejdsgiverne lader stå i virksomhederne. Det bliver til fondens resultat, som du får din andel af.  

Afkastet opgøres hver måned, så du får din andel af det. Det kan variere fra måned til måned, da det afhænger af markedsudviklingen. Det betyder, at det kan være både positivt og negativt.  

Du kan løbende følge afkastet og se, hvordan feriemidlerne bliver investeret, på LD Fondes hjemmeside.

Du modtager en årlig opgørelse over dine feriemidler

Du modtager hvert år en opgørelse over dine feriemidler, hvis de ikke er udbetalt. Opgørelsen sendes senest i februar.  

Du kan også løbende følge dit personlige afkast via selvbetjeningen øverst på siden.

Vi udbetaler automatisk dine feriemidler til din NemKonto, hvis du dør, før dine feriemidler er blevet udbetalt. Din opsparing af feriemidler indgår dermed i boet efter dig.

Hvis vi ikke kan udbetale feriemidlerne

Boet skal kontakte os, hvis din NemKonto er lukket, og vi derfor ikke kan udbetale dine feriemidler. Vi informerer bobehandleren via Skifteportalen.

Udbetaling

Dine feriemidler bliver automatisk udbetalt, når du når folkepensionsalderen. Du kan vælge at udskyde udbetalingen, hvis du ønsker det.  

Du modtager et brev om udbetaling af feriemidler ca. 3 måneder før du når folkepensionsalderen. I brevet kan du blandt andet læse, hvad du skal gøre, hvis du vil udskyde udbetalingen.

Dine feriemidler udbetales til din NemKonto

Dine feriemidler bliver automatisk udbetalt til din NemKonto. Udbetalingen sker senest seks uger efter, at du har nået folkepensionsalderen, hvis du ikke udskyder udbetalingen.

Du kan udskyde udbetalingen af dine feriemidler, når du når folkepensionsalderen. Hvis du gør det, forbliver dine feriemidler som en opsparing, der løbende får tilskrevet afkast. Herefter kan du beslutte, hvornår du vil have dem udbetalt.  

Omkring 3 måneder før du når folkepensionsalderen, vil du modtage et brev med information om udbetalingen og vejledning til, hvordan du kan udskyde den.  

Sådan kan du følge udviklingen af dit afkast

Du kan holde øje med udviklingen af dit afkast på 2 måder:  

  • Du modtager en årlig opgørelse senest i februar, der viser udviklingen.
  • Du kan se udviklingen via selvbetjeningen øverst på siden.  

For yderligere information kan du finde flere detaljer om afkast under afsnittet ’Investering og afkast af dine feriemidler’.

Bestil udbetaling af dine feriemidler

Hvis du har valgt at udskyde udbetalingen, kan du til enhver tid få dine feriemidler udbetalt ved at bestille dem via selvbetjeningen:

 Har du ikke MitID, skal du bruge denne blanket: 

Feriemidler udbetales til din NemKonto

Vi udbetaler som udgangspunkt dine feriemidler til din NemKonto. Hvis du ikke har en NemKonto sender vi dig et brev med vejledning.

Dine feriemidler bliver automatisk udbetalt, når du når folkepensionsalderen. Du kan vælge at udskyde udbetalingen, hvis du ønsker det.  

Du kan ansøge om tidlig udbetaling af feriemidler, hvis du forlader arbejdsmarkedet permanent. Det gælder, hvis du forlader arbejdsmarkedet inden folkepensionsalderen og opfylder en af følgende 7 betingelser:

  • Du modtager førtidspension.
  • Du modtager seniorpension.
  • Du modtager efterløn.
  • Du modtager 'tidlig pension' efter lov om social pension (Arne-pension).
  • Du modtager fleksydelse.
  • Du modtager alderspension, der er oprettet som led i et ansættelsesforhold.
  • Du har taget varigt ophold i udlandet, hvilket betyder, at du har haft adresse i udlandet i mindst 6 måneder.

Du kan tidligst søge om udbetaling af feriemidlerne, efter du har forladt arbejdsmarkedet.

Sådan ansøger du

Du kan søge om tidlig udbetaling på selvbetjeningen:

Hvis du ikke har MitID

Hvis du vil søge om tidlig udbetaling, men du ikke har MitID, skal du kontakte vores kundeservice for vejledning.

Din ansøgning behandles inden for 6 uger

Vi behandler din ansøgning inden for 6 uger. I perioder kan behandlingstiden dog være længere. Vi vil bede dig om at indsende yderligere oplysninger, hvis vi mangler tilstrækkelig eller korrekt dokumentation. Dette kan forlænge behandlingstiden.  

Når din ansøgning bliver godkendt, udbetaler vi din opsparing i begyndelsen af den efterfølgende måned. Afkastet vil være inkluderet frem til og med den måned, hvor ansøgningen bliver godkendt.

Udbetalingen af dine feriemidler påvirker ikke, hvad du får udbetalt i folkepension, førtidspension, seniorpension eller tidlig pension.

Mulig påvirkning af ydelser

Dine feriemidler kan i visse tilfælde påvirke din ydelse, hvis du modtager en af disse fire ydelser:  

  • Efterløn.
  • Alderspension, der er oprettet som led i et ansættelsesforhold.
  • Fleksydelse.
  • Boligstøtte.

Er du i tvivl?

Hvis du er i tvivl, om udbetalingen kan påvirke din ydelse, skal du kontakte den instans, der udbetaler ydelsen. 

Start Oplys særlige skatteforhold

I selvbetjeningen kan du indsende dokumentation, hvis du har eller har haft særlige skatteforhold. Særlige skatteforhold kan påvirke udbetalingen af dine feriemidler.  

Du skal sende dokumentation for særlige skatteforhold

Du skal sende dokumentation via selvbetjeningen, hvis du i perioden fra 1. september 2019 til 31. august 2020 var i én af følgende 5 situationer:

  • Hvis du var statsansat på Færøerne.
  • Hvis du var ansat i Grønland.
  • Hvis du arbejdede som DIS-søfarende.
  • Hvis du var lønmodtager på forskerskatteordningen.
  • Hvis du var under dobbeltbeskatningsoverenskomst eller havde ophørt skattepligt til Danmark

Hvis du på udbetalingstidspunktet er omfattet af skattefritagelse efter ligningslovens § 33 A, skal du dokumentere det i forbindelse med ansøgning om udbetaling.

Du finder selvbetjeningen ved at trykke 'Start' i højre side.

Andre emner

Lønmodtagernes Feriemidler er en fond, der blev oprettet i forbindelse med overgangen til den nye ferielov. Fonden forvalter de feriepenge, som lønmodtagere optjente og fik indefrosset i overgangsåret fra 1. september 2019 til 31. august 2020, og investerer dem, indtil de bliver udbetalt.

LD Fonde og ATP forvalter og administrerer Lønmodtagernes Feriemidler

Lønmodtagernes Feriemidler forvaltes af LD Fonde, der også forvalter fonden Lønmodtagernes Dyrtidsmidler.  

Den daglige administration med opkrævning af arbejdsgiverne og udbetaling til dig som lønmodtager varetages af ATP. 

Er du ikke enig i en afgørelse fra Lønmodtagernes Feriemidler?

Hvis du ikke er enig i en afgørelse fra Lønmodtagernes Feriemidler eller mener, at de oplysninger afgørelsen er truffet ud fra, er mangelfulde eller forkerte, er du velkommen til at kontakte Lønmodtagernes Feriemidler.

Vil du klage over din udbetaling eller kontoopgørelse?

Hvis du vil klage over udbetalingen af dine feriemidler eller opgørelsen af din konto, skal du skrive til os med teksten ’klage’ i emnefeltet. Vi skal have din klage senest 4 uger efter, du har fået afgørelsen.

Vi genbehandler din sag og vurderer din klage. Hvis du ikke får fuldt medhold, bliver din klage sammen med sagens akter sendt til Ankestyrelsen. 

Har du modtaget en opkrævning og indgivet en klage over denne, har du stadig pligt til at betale det opkrævede beløb til tiden.

Du kan ikke klage til Lønmodtagernes Feriemidler over din arbejdsgivers oplysninger

Vi kan ikke tage stilling til eller behandle en klage over de feriemidler, som din arbejdsgiver har oplyst, at du har optjent. Er du uenig i din arbejdsgivers oplysninger, skal du kontakte din arbejdsgiver. 

ATP’s kundeambassadør

Hvis du har forslag til forbedringer eller er utilfreds, har ATP en kundeambassadør, du kan kontakte. Det kan fx være, hvis du ikke synes, du har fået en god service, eller hvis du synes, der er nogle ting, ATP kan gøre bedre. Læs hvordan du kontakter kundeambassadøren:

Her kan du læse mere om lovgivning for Lønmodtagernes Feriemidler. 

Gældende lovgivning

Historisk lovgivning

Bekendtgørelser

Kontakt Lønmodtagernes Feriemidler