Guide: Få fuldmagt til at hjælpe en anden

  1. Svar på spørgsmål
  2. Få vist din personlige guide

Bruger den, du skal hjælpe, MitID og Digital Post?

Har den, du skal hjælpe, et MitID, de ikke kan bruge, skal du svare nej.

Hvad vil du gerne vide mere om?

Vælg en eller flere.

Hvad vil du gerne vide mere om?

Vælg en eller flere.
Information
Vær opmærksom på, at vi ikke gemmer eller sender dine svar videre.

Hvad er en fuldmagt?

En fuldmagt gør det muligt at hjælpe

En fuldmagt er et bevis for, at du må gøre noget på vegne af en anden.

Når du har en fuldmagt, kan du hjælpe med forskellige opgaver. Det kan fx være at søge boligstøtte, flytte adresse eller rette forskudsopgørelsen. 

Fuldmagter er specifikke

Det kræver specifikke fuldmagter at hjælpe med forskellige opgaver.

Du kan ikke få én fuldmagt, der gælder til alt i det offentlige.

Fuldmagtsgiver og fuldmagtshaver

Fuldmagt er et redskab til dig, der vil hjælpe en pårørende

Skal du hjælpe fx et familiemedlem med forskellige ærinder i relation til det offentlige, kan du få fuldmagt til at handle på vegne af den anden person. 

Kan være relevant i mange situationer

Fuldmagter kan fx være relevante i situationer, hvor en forælder eller ægtefælle er blevet syg eller har brug for støtte i hverdagen. Det kan også være en ven eller nabo.

Det vigtige er, at der er et tillidsfuldt forhold mellem den, der hjælper, og den, der får hjælp.

Man skal kunne forstå konsekvenserne af at give fuldmagt

For at give fuldmagt, skal man være i stand til at forstå konsekvenserne. Når man giver fuldmagt til en anden, giver man personen lov til at handle på ens egne. Man kan fx give lov til, at en anden person logger på sundhed.dk og tjekker prøvesvar eller søger om familieydelser på borger.dk på ens vegne.

Hvis fuldmagt ikke er en mulighed

Hvis den person, der har brug for hjælp, ikke er i stand til at give fuldmagt, er der andre måder at hjælpe.

Er personen på grund af dårligt helbred ikke i stand til at handle på egne vegne, kan et værgemål være en mulighed. Det betyder, at der udpeges en værge til at handle på vegne af personen.

Det kan du få fuldmagt til

Vigtigt at vide

Der findes ikke én fuldmagt til alt i det offentlige

En fuldmagt er ofte afgrænset til, at du kan hjælpe med én ting. 

Du kan fx få fuldmagt til at flytte adresse for en anden. Skal du hjælpe den samme person med at søge boligstøtte, skal du have en anden specifik fuldmagt til det.

Det betyder, at du ofte skal have flere fuldmagter for at hjælpe en pårørende i en bestemt situation.

Generalfuldmagt – en bred fuldmagt, der ikke kan bruges alle steder

En generalfuldmagt er en bred fuldmagt, der gør det muligt at handle på vegne af en anden i flere økonomiske og personlige forhold.

Det er ikke alle myndigheder, der godtager en generalfuldmagt. Mange myndigheder kræver, at du laver en specifik fuldmagt, der dækker det gøremål, du skal hjælpe en anden med.

Du kan handle, læse eller ringe

En fuldmagt giver dig lov til at gøre noget på vegne af en anden. En fuldmagt er ofte afgrænset til, at du kan hjælpe med én ting.

Fuldmagten giver dig lov til at hjælpe på en bestemt måde. 

En fuldmagt kan give dig lov til at:

  • Handle – fx søge om boligstøtte i en selvbetjening eller på en blanket
  • Læse – fx læse prøvesvar på sundhed.dk
  • Ringe – fx ringe til kundeservice hos Udbetaling Danmark

Undersøg, om du skal bruge flere forskellige fuldmagter

Man kan ofte være i en situation, der kræver flere fuldmagter. Skal du hjælpe en anden med at flytte, kan du få brug for flere fuldmagter til fx at skifte adresse og søge boligstøtte.

I Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan man oprette mange forskellige fuldmagter til det offentlige. Start med at undersøge, om det, du skal have fuldmagt til, findes der.

Den, du hjælper, behøver ikke have MitID

Du kan godt bruge Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, selvom den, du hjælper, ikke har MitID. Vedkommende kan skrive under på fuldmagten på en papirblanket.

Kontakt den enkelte myndighed

Du kan kontakte den enkelte myndighed for at finde ud af, hvilke fuldmagter der findes hos dem.

Brug for hjælp til at finde den rette myndighed?

Har du brug for hjælp til, hvilken myndighed, du skal kontakte, kan du skrive eller ringe til borger.dk’s kontaktcenter.

Ofte brugte fuldmagter

Fuldmagter oprettes på forskellige måder

Fuldmagter til de enkelte opgaver kan laves på forskellige måder. De kan oprettes digitalt med MitID, på papirblanketter eller i få tilfælde mundtligt i telefonen i kontakten med en myndighed.

Hvordan fuldmagter oprettes kan være forskellig fra myndighed til myndighed.

Start i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen

I Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan man oprette mange forskellige fuldmagter til det offentlige. Start med at undersøge, om det, du skal have fuldmagt til, findes der.

I Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan du få fuldmagt til selvbetjening til fx:

  • Din boligstøtte
  • Familieydelser
  • Kommunernes Ydelsessystem (kontanthjælp)

Du kan godt bruge Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, selvom den du hjælper ikke har MitID. Vedkommende kan skrive under på fuldmagten på en papirblanket.

Tjek hos den enkelte myndighed

Det er en god idé at undersøge, hvordan den enkelte myndighed bruger fuldmagter. 

Skal du fx hjælpe en anden med pension, er det en god idé at undersøge, hvordan Udbetaling Danmark bruger fuldmagter.

Brug for hjælp til at finde den rette myndighed?

Har du brug for hjælp til, hvilken myndighed, du skal kontakte, kan du skrive eller ringe til borger.dk’s kontaktcenter.

Adgang til en andens sundhedsdata

Skal du hjælpe en anden i forbindelse med et sygdomsforløb, kan det være relevant at få flere forskellige fuldmagter til sundhed.dk.

Du kan fx få fuldmagter til at:

  • Se aftaler på sygehus
  • Læse journal
  • Se prøvesvar

Andre fuldmagter, der kan være relevante:

  • Fælles Medicinkort
  • Vaccinationsregisteret
  • Kommunens social- og sundhedsportal
  • Selvbetjening til at skifte læge
  • Selvbetjeningen Mit Sygefravær, hvor du bl.a. kan søge om sygedagpenge
  • Selvbetjening i coronapas

Behandling i det private

Er den, du hjælper, i kontakt med fx en privat klinik eller et privathospital som en del af deres behandlingsforløb, skal du undersøge, hvor de sender beskeder og sørge for få læseadgang. Det kan være til fx eBoks eller Mit.dk.

Hvis du skal hjælpe en anden, der får pension

Hvis du skal hjælpe en, der får pension, kan du få fuldmagt til kontakten med Udbetaling Danmark.

Fuldmagt til Din Pension

Det kan også være relevant at få fuldmagt til selvbetjeningen, Din Pension. I Din Pension kan du se udbetalinger og beskeder fra Udbetaling Danmark og ansøge om fx varmetillæg eller indberette ændringer. 

Fuldmagter til ATP Livslang Pension

Du kan få fuldmagt til at hjælpe en anden med ATP Livslang Pension. Du kan få fuldmagt til selvbetjeningen ATP Livslang Pension og til kontakt med ATP Livslang Pension.

Det kan være relevant at få fuldmagt til private gøremål

Du kan fx få fuldmagt til at hjælpe en anden med:

  • Bank
  • Forsikringer
  • Private pensioner

Du skal tage kontakt til banken, forsikrings- eller pensionsselskabet for at få hjælp til, hvordan de bruger fuldmagter.

Anmod om fuldmagt

Fuldmagter til det offentlige – generelt

Undersøg, om du kan bruge Digital Fuldmagt-selvbetjeningen til det, du skal have fuldmagt til

I Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan du finde mange, men ikke alle offentlige fuldmagter.

Kontakt den enkelte myndighed, hvis du er i tvivl om, hvordan du får eller giver en fuldmagt til noget på deres område.

Anmod en anden om fuldmagt

Du kan godt bruge Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, selvom den, du hjælper, ikke har MitID.

Det skal du (fuldmagtshaver) gøre:

  1. Log på Digital Fuldmagt-selvbetjeningen med MitID, og vælg den eller de fuldmagter, du skal bruge. Husk udløbsdato. 
  2. Vælg, at anmodningen om fuldmagt sendes med brevpost. Så kan den, du skal hjælpe, underskrive på papir.
  3. Send anmodningen om fuldmagt afsted.

Det skal den, du skal hjælpe (fuldmagtsgiver), gøre:

  1. Fuldmagtsgiver skal underskrive anmodningen om fuldmagt, der kommer med posten.
  2. Fuldmagten skal sendes til borgerservice. Du vælger selv i hvilken kommune. Det kan gøres på flere måder. I kan sende fuldmagten med posten, aflevere den på borgerservice eller sende den i Digital Post.
  3. Det er vigtigt, at hele brevet sendes til borgerservice. Ikke kun den side, hvor underskriften er, men alle sider i brevet.

Det skal du (fuldmagtshaver) gøre:

  1. Du får besked i Digital Post, når fuldmagten er oprettet og klar til at blive brugt.
  2. Du kan nu handle på vegne af den anden og gøre det, du har fået fuldmagt til. Har du fået fuldmagt til en selvbetjening, skal du logge på med dit eget MitID. Her kan du skifte, så du handler på vegne af en anden.

Sådan sendes anmodningsbrevet til borgerservice i Digital Post

  1. Tag billeder af brevet (fx med mobiltelefon) eller scan det ind.
  2. Log på Digital Post og vælg ”Skriv ny post”.
  3. Vælg din kommune under ”Vælg myndighed”.
  4. Skriv Digital Fuldmagt og fuldmagtsgivers navn i emnefeltet.
  5. Vedhæft alle sider af det underskrevne anmodningsbrev.

Kontakt den enkelte myndighed

I Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan du finde mange, men ikke alle de fuldmagter, du kan bruge til at hjælpe en anden med opgaver i det offentlige.

Kontakt den enkelte myndighed, hvis du er i tvivl om, hvordan du får eller giver en fuldmagt til noget på deres område.

Brug for hjælp til at finde den rette myndighed?

Har du brug for hjælp til, hvilken myndighed, du skal kontakte, kan du skrive eller ringe til borger.dk’s kontaktcenter.

Brug Digital Fuldmagt-selvbetjeningen til at anmode om fuldmagter fra en, der ikke har MitID

Du kan fx få fuldmagter til at se aftaler med sundhedsvæsenet, læse journal og se prøvesvar. Du kan også få fuldmagt til Fælles Medicinkort og Vaccinationsregisteret.

Anmod en anden om fuldmagt

Det skal du (fuldmagtshaver) gøre:

  1. Log på Digital Fuldmagt-selvbetjeningen med MitID, og vælg den eller de fuldmagter, du skal bruge. Husk udløbsdato for fuldmagterne.
  2. Vælg, at anmodningen om fuldmagt sendes med brevpost. Så kan den, du skal hjælpe, underskrive på papir.
  3. Send anmodningen om fuldmagt afsted.

Det skal den, du skal hjælpe (fuldmagtsgiver), gøre:

  1. Fuldmagtsgiver skal underskrive anmodningen om fuldmagt, der kommer med posten.
  2. Fuldmagten skal sendes til borgerservice. Du vælger selv i hvilken kommune. Det kan gøres på flere måder. I kan sende fuldmagten med posten, aflevere den på borgerservice eller sende den i Digital Post.
  3. Det er vigtigt, at hele brevet sendes til borgerservice. Det er ikke kun er den side, hvor underskriften er, men alle sider i brevet.

Det skal du (fuldmagtshaver) gøre:

  1. Du får besked i Digital Post, når fuldmagten er oprettet og klar til at blive brugt.
  2. Du kan nu handle på vegne af den anden og gøre det, du har fået fuldmagt til. Har du fået fuldmagt til en selvbetjening, skal du logge på med dit eget MitID. Her kan du skifte, så du handler på vegne af en anden.

Sådan sendes anmodningsbrevet til borgerservice i Digital Post

  1. Tag billeder af brevet eller scan det ind.
  2. Log på Digital Post og vælg ”Skriv ny post”.
  3. Vælg din kommune under ”Vælg myndighed”.
  4. Skriv Digital Fuldmagt og fuldmagtsgivers navn i emnefeltet.
  5. Vedhæft alle sider af det underskrevne anmodningsbrev.

Få fuldmagt til kontakten med Udbetaling Danmark

Hvis du skal hjælpe en, der ikke har MitID og som får pension, kan du få fuldmagt til kontakten med Udbetaling Danmark. 

Indsend en fuldmagtsblanket

Du kan sende en underskrevet fuldmagt til Udbetaling Danmark. Send blanketten digitalt til Udbetaling Danmark ved at bruge dit eget MitID:

  1. Hent en fuldmagtsblanket.
  2. Den, du skal hjælpe, skal underskrive blanketten.
  3. Log ind med dit eget MitID og indsend den underskrevne blanket.

Få fuldmagt over telefonen

Den, du skal hjælpe, kan give dig fuldmagt til at tale med Udbetaling Danmark om pension.

Hvis I er sammen, når du ringer, kan den, du skal hjælpe, give dig fuldmagt i starten af samtalen.

Har I ikke mulighed for at være sammen, kan den, du skal hjælpe, først selv ringe til Udbetaling Danmark og give dig fuldmagt. Derefter kan du ringe og tale om sagen.

Fuldmagt til Udbetaling Danmarks selvbetjening Din Pension

I selvbetjeningen Din Pension kan du se udbetalinger og beskeder fra Udbetaling Danmark.

I kan bruge Digital Fuldmagt-selvbetjeningen til at lave fuldmagten.

Fuldmagter til ATP Livslang Pension

Du kan få fuldmagt til at hjælpe en anden med ATP Livslang Pension. Du kan få fuldmagt til selvbetjeningen, ATP Livslang Pension, og til kontakt med ATP Livslang Pension.

I kan bruge Digital Fuldmagt-selvbetjeningen til at lave fuldmagten.

Fuldmagter til skat

Hjælp en, der ikke har MitID, med at bruge TastSelv

Du kan få fuldmagt til at se og rette oplysninger i TastSelv. Du kan fx hjælpe med at rette forskudsopgørelsen eller betale restskat.

Udfyld en fuldmagt og send til Skattestyrelsen

For at få fuldmagt til at få adgang til TastSelv, kan du og den, du hjælper, udfylde en blanket og sende til Skattestyrelsen. 

Det skal du (fuldmagtshaver) gøre:

  1. Åbn blanket "02.052 Fuldmagt til autorisation af partsrepræsentant til TastSelv" og print den ud.
  2. Udfyld blanketten sammen med den, du skal hjælpe. I skal vælge, hvilke oplysninger, du skal have adgang til.
  3. I skal begge skrive under.
  4. Tag et billede (fx med mobiltelefon) af blanketten eller scan den ind og send den digitalt i TastSelv. Du kan også sende den som fysisk post til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsens adresse er: Skattestyrelsen, Nykøbingvej 75, Bygning 45, 4990 Sakskøbing.

Log på TastSelv og se de oplysninger, du har fået adgang til

Når fuldmagten er oprettet, kan du logge på TastSelv med dit eget MitID og se de oplysninger, du har fået adgang til. 

Når du logger på, skal du vælge Log på med autorisation.

Fuldmagt til kontakt med Skattestyrelsen

Du kan få fuldmagt til at tage dig af kontakten med Skattestyrelsen på vegne af den, du hjælper. Du får også beskeder fra Skattestyrelsen.

Det skal du (fuldmagtshaver) gøre:

  1. Åbn blanket "02.043 Generalfuldmagt" eller print den ud.
  2. Udfyld blanketten sammen med den, du skal hjælpe. I skal vælge, hvilke oplysninger, du skal have adgang til.
  3. I skal begge skrive under.
  4. Tag et billede af blanketten (fx med en mobiltelefon), eller scan den ind og send den digitalt i TastSelv. Du kan også sende den som fysisk post til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsens adresse er: Skattestyrelsen, Nykøbingvej 75, Bygning 45, 4990 Sakskøbing.

Du kan ringe til Skattestyrelsen

Når fuldmagten er oprettet, kan du kontakte Skattestyrelsen på vegne af den, du hjælper.

Også godt at vide

Opret en fuldmagt på baggrund af en generalfuldmagt

Hvis du har en fuldt dækkende generalfuldmagt, kan du få fuldmagt gennem Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. En fuldt dækkende generalfuldmagt omfatter alle personlige og økonomiske forhold.

På den måde kan du med dit eget MitID handle på vegne af den, du skal hjælpe.

Det skal du (fuldmagtshaver) gøre:

  1. Log på Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, og vælg ”Anmod om fuldmagt” og den eller de fuldmagter, du skal bruge. Husk udløbsdato.
  2. Vælg, at anmodningen om fuldmagt skal sendes med fysisk post til den, du skal hjælpe.
  3. Den, du skal hjælpe (fuldmagtsgiver), modtager anmodningsbrevet med fysisk post.
  4. Du (fuldmagtshaver) skriver under på anmodningen om fuldmagt på vegne af den, du hjælper. Det kan du, fordi du har en generalfuldmagt.
  5. Send det underskrevne brev og den nødvendige dokumentation til borgerservice. Det kan du gøre med fysisk post eller i Digital Post. Du kan også aflevere brevet fysisk på borgerservice.

Det skal du sende med

For fuldt dækkende generalfuldmagter skal du indsende:

  • En kopi af alle sider af det underskrevne anmodningsbrev
  • En kopi af generalfuldmagten ved enten a) notarpåtegning, b) advokat eller c) to eller flere vitterlighedsvidner.

Hvis du vil sende brevet i Digital Post

  1. Tag billeder af brevet og den nødvendige dokumentation. Brug en mobiltelefon til at tage billeder, eller scan det ind.
  2. Log på Digital Post og vælg ”Skriv ny post”.
  3. Vælg din kommune under ”Vælg myndighed”.
  4. Skriv Digital Fuldmagt og fuldmagtsgivers navn i emnefeltet.
  5. Husk at vedhæfte alle sider af det underskrevne anmodningsbrev.

Hver myndighed kan hjælpe

Kontakt den enkelte myndighed, hvis du er i tvivl om, hvilke fuldmagter, du har brug for, eller hvordan de skal bruges.

Brug for hjælp til at finde den rette myndighed?

Har du brug for hjælp til, hvilken myndighed, du skal kontakte, kan du skrive eller ringe til borger.dk’s kontaktcenter.

Borgerservice kan hjælpe med at oprette fuldmagter

Se din kommunes hjemmeside og tjek, om du skal bestille tid hos dem. 

Brug din fuldmagt

Sådan gør du

Når du skal hjælpe en anden og har fået en fuldmagt

Generelt for forskellige fuldmagter gælder det, at du skal følge trinene:

  1. Find den digitale løsning, du har fået fuldmagt til. Det kan fx være sundhed.dk eller en selvbetjening på borger.dk.
  2. Log på med dit eget MitID.
  3. Find det sted, hvor du kan skifte profil. Det kan se forskelligt ud på de forskellige digitale selvbetjeningsløsninger. 
  4. Når du er på profilen for den person, du vil hjælpe, kan du handle på vegne af den anden person og fx læse informationer eller ansøge om en ydelse.

TastSelv

Har du fået adgang til at hjælpe en anden med TastSelv, skal du logge på TastSelv med dit eget MitID.

Når du logger på, skal du vælge Log på med autorisation.

Når du skal ringe

Skal du ringe til Skattestyrelsen på en andens vegne, skal du have en skriftlig fuldmagt fra den anden person, og den skal være sendt via TastSelv eller som fysisk post.

Har du fået adgang til at kontakte skat på en andens vegne, skal du fortælle, at du har fået en fuldmagt, når du ringer.

Du kan have forskellige fuldmagter til sundhed.dk

Hvis du har fuldmagt til fx at se aftaler med sundhedsvæsenet, læse journal eller se prøvesvar, skal du logge på sundhed.dk.

Sådan bruger du din fuldmagt til sundhed.dk

  1. Log på sundhed.dk med dit MitID.
  2. Gå ind på det område, du har fuldmagt til.
  3. Tryk på dit eget navn og cpr-nummer.
  4. Vælg den person, du skal hjælpe.

I appen MinSundhed kan du se udvalgte dele af sundhed.dk, hvis du har en fuldmagt.

Sådan bruger du din fuldmagt til Fælles Medicinkort

  1. Log på Fælles Medicinkort med dit MitID.
  2. Klik på "Anvend fuldmagt".
  3. Skriv cpr-nummeret på den, der har givet dig fuldmagt.

Sådan bruger du fuldmagt til Din Pension

  1. Log på Din Pension på borger.dk med dit eget MitID.
  2. Skift profil til den person, du skal hjælpe.

Sådan bruger du fuldmagter til ATP Livslang Pension

  1. Log på ATP Livslang Pension på borger.dk med dit MitID.
  2. Skift profil til den person, du skal hjælpe.

Hvis du skal ringe til Udbetaling Danmark 

Har du fuldmagt til at tale med Udbetaling Danmark om pension, skal du oplyse det, når du ringer.

Hvis I er sammen, når du ringer, kan den, du skal hjælpe, give dig fuldmagt i starten af samtalen.

Har I ikke mulighed for at være sammen, kan den, du skal hjælpe, først selv ringe til Udbetaling Danmark og give dig fuldmagt. Derefter kan du ringe og tale om sagen. 

Forlæng eller slet en fuldmagt

Sådan gør du

Forlængelse af fuldmagter i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, til skat og andre steder

Du kan ikke selv forlænge en fuldmagt. Den person, du har fået fuldmagt af, skal give en ny fuldmagt, hvor de gav fuldmagten første gang.

Nogle steder er det muligt at anmode om (bede om) en ny fuldmagt – det gælder fx i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.

Er fuldmagten afgivet i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, får både du og den, du hjælper, besked 21 dage før fuldmagten udløber.

Forlængelse af din adgang til Digital Post

Hvis din adgang havde en udløbsdato, som nu er overskrevet, skal du på ny anmode om at få adgang igen, da du ikke selv kan forlænge din adgang til en andens Digital Post.

Den person, du har fået adgangen af, skal selv logge på Digital Post og give en ny læseadgang eller læse- og skriveadgang.

Man kan også selv anmode (bede) om en ny læseadgang eller en læse- og skriveadgang.       

Sletning af fuldmagter 

Hvis du har en fuldmagt, som du ikke ønsker at bruge, behøver du ikke at slette den. Det er dog ofte muligt at få den slettet, hvis du ønsker det. 

Digital Fuldmagt-selvbetjeningen

Er din fuldmagt en del af Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, kan du logge på Digital Fuldmagt-selvbetjeningen med dit eget MitID og slette fuldmagten under fanebladet ”Mine fuldmagter”.

Andre områder 

Er din fuldmagt ikke en del af Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, kan du logge på den relevante hjemmeside eller selvbetjening og se, om du kan slette din fuldmagt der.

Udbetaling Danmark

Vil du slette en fuldmagt inden for Udbetaling Danmarks område (fx pension, boligstøtte og barsel), kan du selv eller den person, der har givet fuldmagten, kontakte Udbetaling Danmark.

Du kan selv slette din adgang til en andens Digital Post

Det er altid muligt at fjerne en læseadgang eller en læse- og skriveadgang i Digital Post på borger.dk.

Du kan også få hjælp til det hos kommunen.

Sådan fjerner du en adgang: 

  1. Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læse- og skriveadgang’.
  3. Du får nu vist en oversigt over, hvem du har givet adgang, og hvem der har givet dig en adgang.
  4. Klik på ’Se og redigér’ ud for den adgang, du gerne vil redigere. 
  5. Klik på ’Fjern adgangen’ for at slette en adgang. Du bliver nu bedt om at bekræfte, at du vil fjerne adgangen.
  6. Adgangen er fjernet. Under ’Læse- og skriveadgang’ kan du se, at navnet på personen, der tidligere havde adgang, ikke længere står på siden.                

Hvis du har brug for hjælp

Du kan få hjælp forskellige steder

Hver myndighed kan hjælpe

Har du brug for hjælp til at finde ud af, hvilke fuldmagter der er relevante for dig, eller hvordan de skal bruges, kan den ansvarlige myndighed hjælpe dig.

Hjælp til at finde rette myndighed

Har du spørgsmål til en specifik sag, og ved du ikke, hvem den ansvarlige myndighed er, kan du skrive eller ringe til borger.dk’s kontaktcenter.

Kommunens borgerservice kan ofte hjælpe

Du kan fx få hjælp til:

  • Læseadgang i Digital Post
  • Fuldmagter i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen
  • Generel hjælp til fuldmagter i det offentlige

Se din kommunes hjemmeside og tjek, om du skal bestille tid hos dem.

Også godt at vide

Mere viden om fuldmagter

Du skal have adgang for at kunne se en andens post

Du kan få en læseadgang eller en læse- og skriveadgang til en andens Digital Post ved at anmode om det.  

Det skal du, der skal have adgang, gøre:

  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læse- og skriveadgang’.
  3. Klik på ’Anmod om adgang’ for at oprette en læseadgang eller en læse- og skriveadgang.
  4. Skriv fornavn, efternavn og cpr-nummer på personen, du skal anmode om adgang hos.
  5. Vælg, hvornår adgangen skal udløbe.
  6. Vælg "Send".

Det skal den, der skal give adgang, gøre:

  1. Log ind på Digital Post og godkend anmodningen. 

Det skal du, der skal have adgang, gøre:

  1. Du får besked i Digital Post, når adgangen er oprettet.
  2. Under "Læse- og skriveadgang" kan du se status på din anmodning.

Få hjælp i borgerservice

Hvis den, du skal hjælpe, ikke har adgang til Digital Post, kan I få hjælp til at oprette en læseadgang eller en læse- og skriveadgang hos borgerservice.

Du vælger selv i hvilken kommune.

Har den, der skal give dig adgang, ikke mulighed for at tage med i borgerservice, kan du selv tage af sted. Det kræver, at den, du skal hjælpe, har givet fuldmagt til at adgangen oprettes.

Gælder adgangen også til e-Boks og Mit.dk?

Når du opretter en læseadgang eller en læse- og skriveadgang i Digital Post på borger.dk, så giver den også adgang til post fra det offentlige i e-Boks og på mit.dk.

Post fra private virksomheder

Adgange i Digital Post gælder ikke post fra private virksomheder som fx bank eller forsikringsselskab. Du skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis din adgang også skal gælde for private virksomheder.

En generalfuldmagt er en bred fuldmagt

En generalfuldmagt er en fuldmagt, der i princippet kan rumme alle handlinger i modsætning til mere specifikke fuldmagter. 

Personen, der opretter en generalfuldmagt, skal være i stand til at forstå konsekvenserne. En generalfuldmagt kan træde i kraft, når den er oprettet.

Undersøg om en generalfuldmagt er nok

Vær opmærksom på, at ikke alle myndigheder accepterer en generalfuldmagt, men har brug for mere specifikke fuldmagter. Du skal derfor undersøge, hvordan den myndighed eller det område, du skal lave eller bruge en fuldmagt til, håndterer fuldmagter.

Ret til partsrepræsentation

Som borger i Danmark har man ret til at kunne lade en anden repræsentere sig ved fuldmagt.

Det står i forvaltningsloven, som gælder for alle dele i den offentlige forvaltning, fx kommunen, Skatteforvaltning og i sundhedsvæsnet. 

Myndighederne kan vejlede og fortælle dig om, hvad du som fuldmagtshaver har ret til inden for deres område.

Alternativer til fuldmagt

En fremtidsfuldmagt træder først i kraft senere

En fremtidsfuldmagt er en fuldmagt, der oprettes nu for at blive sat i kraft i fremtiden, hvis personen som følge af sygdom, svækket mental funktion eller helbred eller lignende mister evnen til at tage vare på sine  økonomiske eller personlige forhold.

Den er et alternativ til en almindelig fuldmagt og et frivilligt og privat alternativ til værgemål.

Familieretshuset sætter fuldmagten i kraft

En fremtidsfuldmagt kan sættes i kraft, når personen (fuldmagtsgiver) ikke har evner til tage vare sine personlige og/eller økonomiske forhold.

Før en fremtidsfuldmagt kan bruges, skal man bede Familieretshuset om at sætte den i kraft. Det kan gøres enten af den, der har oprettet fremtidsfuldmagten (fuldmagtsgiveren), eller af den, der er udpeget som fremtidsfuldmægtig (fuldmagtshaveren). Man skal som udgangspunkt samtidig:

  • Fremlægge en lægeerklæring om fuldmagtsgiverens tilstand.
  • Erklære, at man har talt med fuldmagtsgiveren og dennes nærmeste pårørende om at bede Familieretshuset om at sætte fremtidsfuldmagten i kraft. De pårørende kan gøre indsigelse mod, at fremtidsfuldmagten sættes i kraft. Det gælder ikke, hvis det er fuldmagtsgiveren selv, der beder Familieretshuset om at sætte fremtidsfuldmagten i kraft.

Først herefter kan fremtidsfuldmagten bruges.

Værgemål

Hvis en person ikke kan handle på egne vegne, når det gælder personens økonomi eller personlige forhold eller begge dele, kan det være nødvendigt at personen får en værge. 

Det er Familieretshuset og i enkelte tilfælde retterne, der iværksætter et værgemål og tildeler (beskikker) en værge.

Ved langt de fleste værgemål er personen stadig myndig og beholder dermed retten til at handle selv. 

Der kan kun være én værge, og man kan ikke blive pålagt at være værge.

Samværgemål

Samværgemål gælder kun økonomiske forhold og kan være en måde at hjælpe en person, der har brug for støtte til at tage beslutninger om økonomi. Den person man hjælper skal fungere så godt, at der er tale om et reelt samarbejde.

Andre guider til dig

Når du skal flytte

Få overblik over alt det, du skal gøre og huske, når du flytter.

Der er sket et dødsfald

Det du skal vide og gøre, når du mister en nærtstående.

Søg pension

Få hjælp til, hvad du skal gøre, hvis du selv skal søge eller hjælpe en anden med pension.

Til toppen Top
Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med ATP, KL, Skattestyrelsen og sundhed.dk.