Opdatering af ID-oplysninger i NemID

Opdatér dine ID-oplysninger i NemID, før du kan få MitID 

Sådan opdaterer du dine ID-oplysninger

Hvis du har modtaget besked fra din bank om, at du skal opdatere dine ID-oplysninger, skal du gøre dette, før du kan få MitID. Vær opmærksom på, at du skal have opdateret dine ID-oplysninger og have fået MitID inden for den frist, der fremgår i din net- eller mobilbank. Det er nødvendigt for, at du fortsat kan betjene dig selv i netbanken.   

Du har to muligheder:

  • Du kan selv opdatere dine ID-oplysninger ved at bruge NemID nøgleapp – herefter skal du logge på banken igen med NemID og følge trinene til at få MitID
  • Du kan også tage i borgerservice og få dem til at hjælpe dig. Her vil du få MitID med det samme, og du kan herefter logge på banken igen med MitID.

Læs mere under "Brug NemID nøgleapp". 

Den nemmeste måde at opdatere dine oplysninger på er at bruge NemID nøgleapp. Gør derfor gerne dette.

Du skal bruge: 

  • den nyeste version af NemID nøgleapp
  • dansk pas med chip. Det gælder som hovedregel pas, som er udstedt efter 1. januar 2012. Når passet bliver scannet, tjekker appen i Rigspolitiets systemer, at passet er gyldigt
  • en smartphone, som kan aflæse en chip (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter.

Opdatér dine ID-oplysninger nemt og hurtigt via NemID nøgleapp. Før du går i gang, skal du sørge for, at appen er opdateret til seneste version 3.1 i App Store eller version 3.0 i Google Play.

Sådan opdaterer du dine ID-oplysninger: 

  1. Åbn NemID nøgleapp
  2. Tryk på "Opdater her"
  3. Log ind med NemID 
  4. Scan dit pas med din smartphone. Vejledning fremgår i appen
  5. Du er nu klar til at få MitID, når du får besked fra din bank om det. Hvis du ikke har en dansk eller grønlandsk bank, får du MitID ved at gå ind på MitID.dk og følge vejledningen, efter at du har opdateret dine ID-oplysninger. 

Du kan kun opdatere dine ID-oplysninger gennem NemID nøgleapp, hvis du har en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas, og har et pas, der er udstedt efter 1. januar 2012. Hvis du ikke har det, kan du gå i Borgerservice og få MitID, dog først når du får besked fra din bank om, at det er din tur til at få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bestil gerne i god tid, for der kan være ventetid. Medbring fysisk legitimation med billede, fx pas, kørekort eller opholdskort. 

Hvis du ikke har NemID nøgleapp, kan du hente den i App Store eller Google Play Butik

Kan du ikke benytte NemID nøgleapp , skal du ikke gøre noget, før du får besked i din net- eller mobilbank om, at det er din tur til at få MitID. Herefter kan du gå i Borgerservice og få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bestil gerne i god tid, for der kan være ventetid. Medbring fysisk legitimation med billede, fx pas, kørekort eller opholdskort. 

Udenlandske pas kan ikke anvendes til opdatering af ID-oplysninger i NemID nøgleapp. Dette skyldes, at appen tjekker passet for gyldighed i Rigspolitiets systemer, hvor udenlandske pas ikke fremgår.

Hvis du ikke har dansk pas, skal du ikke gøre noget, før du får besked i din net- eller mobilbank om, at det er din tur til at få MitID. Herefter kan du gå i Borgerservice og få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille. Bestil gerne i god tid, for der kan være ventetid. Medbring fysisk legitimation med billede, fx pas, kørekort eller opholdskort.

For at kunne scanne chippen i passet, skal du have en smartphone, der kan aflæse chippen i dit pas (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter.

Kan du ikke det, skal du se bort fra beskeden i nøgleappen og det brev, du modtager med Digital Post. Du kan forsætte med at bruge dit NemID, helt som du plejer.

Du skal ikke gøre noget, før du får besked i din net- eller mobilbank om, at det er din tur til at få MitID. Herefter kan du gå i Borgerservice og få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bestil gerne i god tid, for der kan være ventetid. Medbring fysisk legitimation med billede, fx pas, kørekort eller opholdskort. 

Ja, du kan bruge dit NemID og din nøgleapp helt, som du plejer, uanset om du opdaterer dine ID-oplysninger eller ej. Når du går ind i appen og opdaterer dine ID-oplysninger, så er du klar til at få MitID.

Hvis du ikke kan opdatere dine oplysninger i appen, skal du ikke gøre noget, før du får besked i din net- eller mobilbank om, at det er din tur til at få MitID. 

Du kan opleve at få vist en besked i NemID nøgleappen om opdatering af oplysninger. Denne besked er en standardbesked, som alle vil møde, uanset om oplysningerne skal opdateres eller ej.

Hvis du skal opdatere ID-oplysninger via NemID nøgleappen, har du formentligt modtaget et brev fra Digitaliseringsstyrelsen om det allerede.

Some NemID users will need to update their ID information before getting MitID. If this applies to you, you have received Digital Post from the Danish Digitization Agency. You will need a NemID key app, a valid Danish passport and a phone to scan the passport (most Android phones and iPhone 7 or newer will be able to). If you cannot do it yourself, you can get help from Citizen Service. In most municipalities, you have to book an appointment before showing up. However, you have to wait until your bank asks you to get MitID.

To read about updating your personal information in English, please go to lifeindenmark or MitID.dk  

Opdatering af ID-oplysninger

Før du kan få MitID, kan det være nødvendigt, at du opdaterer dine ID-oplysninger i NemID for at bekræfte din identitet. Vær opmærksom på, at du skal have opdateret dine ID-oplysninger og have fået MitID inden for den frist, der fremgår i din net- eller mobilbank. Det er nødvendigt for, at du fortsat kan betjene dig selv i netbanken.

Kravene til MitID er større, fordi sikkerhed på it-området har ændret sig meget, siden NemID blev lanceret i 2010. MitID lever op til de nyeste internationale standarder for sikkerhed. NemID er i tidens løb blevet udstedt på forskellige måder. Det er ikke alle udstedelser, der lever op til de krav, der gælder for MitID. Det vil primært være NemID, der er udstedt online, eller nogle af de NemID, der er udstedt af banker.

Når du har opdateret dine ID-oplysninger, er du klar til at få MitID. Du får automatisk besked i din net- eller mobilbank, når du er logget ind, og når det er din tur. Der kan godt gå noget tid, men du skal ikke foretage dig noget, før du modtager beskeden. Hvis du ikke har net- eller mobilbank, kan du få MitID på MitID.dk, så snart du har opdateret dine ID-oplysninger. 

Dine ID-oplysninger i NemID skal være opdaterede, før du kan få MitID. Der kan dog være forskel på, om du skal gøre noget aktivt eller ej, da det afhænger af, hvordan dit NemID er blevet udstedt.

Hvis du skal opdatere ID-oplysninger via NemID nøgleappen, har du formentligt modtaget et brev fra Digitaliseringsstyrelsen via Digital Post, eller du har fået besked fra din bank om det i mobil- eller netbanken. 

Du kan opleve at få vist en besked i NemID nøgleappen om opdatering af oplysninger. Denne besked er en standardbesked, som alle vil møde, uanset om oplysningerne skal opdateres eller ej.

Vær opmærksom på, at du skal have opdateret dine ID-oplysninger og have fået MitID inden for den frist, der fremgår i din net- eller mobilbank om. Det er nødvendigt for, at du fortsat kan betjene dig selv i netbanken.  

Det skal de ID-oplysninger, der er koblet til dit NemID, og som er med til at bekræfte din NemID-identitet. Din identitet bliver bekræftet ved, at du scanner dit pas. NemID og MitID er nemlig ligesom dit pas et bevis på, at du er den, du er.

NemID og MitID kan bruges til mange ting, som har stor betydning for dig. Der er derfor strenge regler for, hvordan vi bedst beskytter dig og dit NemID, senere MitID.

Du kan læse om, hvordan Digitaliseringsstyrelsen behandler dine persondata, i løsningen på digst.dk. 

Digitaliseringsstyrelsen opbevarer kun dine personoplysninger i forbindelse med valideringen af dig og som dokumentation for din gennemførelse af identitetssikringsprocessen (auditlog).

Dine personoplysningerne slettes, efter at information om validering af dig er opdateret i NemID database. Dog opbevares dit pasnummer, PID-nummer og IP-adresse i auditloggen, som slettes efter løbende år plus fem år.

MitID afløser NemID

Alle med NemID skal have MitID: hele Danmarks nye digitale ID. Du kan bruge MitID til det, som du plejer at bruge NemID til.

Den største ændring er, at NemID nøglekortet udgår, og at NemID nøgleapp er blevet udskiftet med en MitID app. Der er også alternativer til dem, der ikke har mulighed for at bruge appen. 

Digitale løsninger bliver erstattet af nye løsninger over tid, fordi de fortsat skal være sikre og følge med udviklingen. MitID lever op til de nyeste internationale standarder for sikkerhed. Det betyder, at alle også i fremtiden kan færdes trygt på internettet.

NemID er og har altid været en sikker løsning, både nu og i resten af NemID’s levetid, men vi skal hele tiden følge med udviklingen. Med MitID bliver der større krav til at sikre din identitet, og det er derfor nødvendigt, at MitID kommer godt fra start og lever op til disse krav. På den måde bliver MitID klar til at være Danmarks digitale ID i mange år frem.   

National Standard for Identiteters Sikringsniveauer (NSIS)

De skærpede krav er baseret på den nationale standard, NSIS, der stiller en række krav til at sikre digitale identiteter i Danmark.

NSIS-standarden er en ny, national ramme for tillid til digitale identiteter og vil gælde for MitID.

NSIS-standarden er afstemt med de tilsvarende regler for EU, som stammer fra eIDAS-forordningen. EIDAS-forordningen er med til at fremme, at den danske digitale it-infrastruktur understøtter et digitalt indre marked i EU, og at danskerne fremadrettet vil have mulighed for at betjene sig selv i en række europæiske landes selvbetjeningsløsninger med deres danske NemID eller MitID.   

Spørgsmål og svar

Opdatér dine oplysninger allerede nu, så du er klar, når du får besked om, at det er din tur til at få MitID.

Vær opmærksom på, at du skal have opdateret dine ID-oplysninger og have fået MitID inden for den frist, der fremgår i din net- eller mobilbank om. Bliver tidsfristen i net- eller mobilbanken overskredet, uden at du har opdateret dine ID-oplysninger og fået MitID, kan du ikke logge på banken, før du har fået MitID – heller ikke med NemID.

Du kan foreløbig bruge NemID til at logge på øvrige private og offentlige selvbetjeningsløsninger, fx på skat.dk og borger.dk.

Læs om, hvordan du opdaterer dine oplysninger under ”Sådan opdaterer du dine ID-oplysninger”.

Der skal være sikkerhed for, at det er den rigtige person, der opdaterer ID-oplysningerne. Langt de fleste pas, der er udstedt efter den 1. januar 2012, indeholder en chip med særlig beskyttelse, der gør, at passet ikke kan kopieres.

En telefon, som ikke indeholder en NFC-læser, vil ikke være i stand til at scanne chippen i passet, og vil ikke kunne kontrollere, om passet fx er kopieret. Når passet bliver scannet, tjekker app’en i Rigspolitiets systemer, at passet er gyldigt.

NFC står for Near Field Communication, som er en teknologi, der gør det muligt at forbinde forskellige enheder. 

Det er af sikkerhedsmæssige årsager ikke tilladt at tage et billede af passet. Hvis passet er stjålet, ville en anden person kunne tage et billede af passet og bruge det til identitetssikringen.

Vi skal være sikre på, at det er den rigtige person, der opdaterer ID-oplysningerne. Chippen i passet scannes derfor for at tjekke, om det er meldt stjålet, spærret, kopieret eller udløbet.

Hvis du får en fejlbesked i nøgleappen, når du forsøger at opdatere dine ID-oplysninger, skal du ikke foretage dig yderligere. Fejlbeskeden kan lyde "Der er sket en fejl. Du kan ikke opdatere dine ID-oplysninger i NemID nøgleapp. Find hjælp på borger.dk/ID."  

Du kan fortsætte med at bruge appen, som du plejer. 

Der kan være situationer, hvor du ikke har mulighed for at møde fysisk op i Borgerservice, f.eks. hvis du har et fysisk eller psykisk handicap, er indlagt el.lign. I disse tilfælde skal du kontakte telefonsupporten i din bank.

Som udgangspunkt skal du kun tage i Borgerservice, hvis du ikke kan opdatere dine ID-oplysninger, f.eks. fordi du ikke har pas eller en telefon, der kan scanne pas.