Browserkrav og tilgængelighed til borger.dk

Borger.dk virker i de mest almindelige browsere. Sørg for, at din browser er opdateret

Borger.dk virker i de mest almindelige browsere. Sørg for, at din browser er opdateret

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

En browser er det program, du bruger til at komme på internettet med. De meste populære browsere er: Internet Explorer, Firefox, Safari og Google Chrome.

Når du besøger borger.dk, skal du være opmærksom på, hvilket versionsnummer din browser har. Versionsnummeret finder du øverst til højre i browseren, hvor der fx er et 'tandhjul', 'tre prikker' eller et 'gardin', du kan klikke på. Herefter ligger versionsnummeret typisk under punkterne 'Om' eller 'Hjælp'.

Ældre browsere kan have problemer med at vise borger.dk korrekt, så du fx ikke kan se menuen over emner i venstre side af portalen.

  • For at få det bedste ud af borger.dk bør du anvende den nyeste version af den browser, du bruger.
  • Fordelen ved at opgradere din browser er først og fremmest en bedre sikkerhed, da de nyeste browsere er udviklet til at tage forholdsregler mod de seneste trusler i forhold til din IT-sikkerhed.
  • Er du nødt til at bruge en ældre version på grund af fx IT-politikken på din arbejdsplads, kan du med fordel installere en ekstra browser og anvende borger.dk med denne.

Herunder kan du se, hvilke browsere der bedst understøtter borger.dk, Digital Post og NemID:

Hvor finder jeg de nyeste versioner af populære browsere?

Du kan opdatere din browser eller installere en ekstra browser på din maskine ved at besøge én af følgende sider. Det er ganske gratis.

Bemærk: Borger.dk og 1881 (borger.dk's telefonsupport) yder ikke support på installationen af browsere.

Borger.dk er udviklet til at overholde de internationale standarder for tilgængelighed på internettet – også kaldet Web Content Accessibility Guidelines 2.0 (WCAG 2.0). Du kan læse mere om retningslinjerne på følgende link:

Vi arbejder løbende på at gøre borger.dk bedre og mere tilgængelig.

Hvis du har behov for at læse et PDF-dokument på borger.dk, og det ikke er fuldt tilgængeligt, er der en opsætning i programmet Adobe Reader, som du kan bruge. Funktionen hedder 'Skift læseindstillinger' og sørger for, at dokumentet bliver læst i en skærmlæser.

Genvej til læseindstillinger

Tryk 'Skift' plus 'Kontrol' plus '5' samtidigt ('Shift + Control + 5'). Vælg 'Brug læserækkefølge i normal udskriftstrøm' under 'Læserækkefølge'. Du kan herefter vælge, om det skal gælde kun for den eller de sider, der er synlige i Adobe Reader eller for hele dokumentet. Tryk 'Start', og du kommer tilbage til dokumentet og skulle nu få det læst op.

Læseindstillinger i menuen

Vælg 'Rediger', 'Tilgængelighed' og 'Skift læseindstillinger'. Du kommer herefter til en side, hvor du skal vælge 'Brug læserækkefølge i normal udskriftstrøm' under punktet 'Læserækkefølge'. Du kan herefter vælge, om det skal gælde kun for den eller de sider, der er synlige i Adobe Reader eller for hele dokumentet. Tryk 'Start', og du kommer tilbage til dokumentet og skulle nu få det læst op.

For at kunne bruge Firefox og se din post under 'Digital Post' på borger.dk, skal din browser være sat op til at acceptere cookies fra e-Boks.

Det kan du gøre ved at følge denne vejledning:

  • Klik på 'Åbn menu' ikonet med de tre streger øverst til højre i browser-vinduet
  • Vælg 'Indstillinger'
  • Vælg fanen 'Privatliv'
  • Vælg 'Firefox vil: Gemme historik' under sektionen 'Historik'
  • Luk fanen igen.

For at kunne bruge Internet Explorer og se din post under 'Digital Post' på borger.dk, skal din browser bl.a. være sat op til at acceptere cookies fra e-Boks.

Det kan du gøre ved at følge denne vejledning:

  • Klik på 'Funktioner' (tandhjuls-ikonet øverst til højre i browseren) og derefter på 'Internetindstillinger' (hvis du bruger en ældre version af Internet Explorer, ligger 'Internetindstillinger' i menuen 'Funktioner')
  • Vælg fanen 'Sikkerhed'
  • Marker 'Pålidelige websteder' i listen over zoner
  • Klik på knappen 'Websteder'
  • I vinduet der åbnes, skal du i feltet 'Føj dette websted til zonen' skrive: https://*.e-boks.dk
  • Klik på 'Tilføj' og derefter 'Luk'.

Når det er gjort, skal du:

  • Vælge fanen 'Beskyttelse af personlige oplysninger' og klikke på knappen 'Websteder'.
  • I adressefeltet skal du skrive: https://*.e-boks.dk/
  • Klik på 'Tillad' og derefter 'Ok'.
  • Klik på 'Ok' og genstart din browser.

lFor at kunne bruge Safari og se din post under 'Digital Post' på borger.dk, skal din browser være sat op til at acceptere cookies fra e-Boks.

Det kan du gøre ved at følge denne vejledning:

  • Klik på Safari og vælg Historik > Ryd historik og derefter klik på lokalmenuen.Vælg, hvor langt tilbage du vil have din søgehistorik ryddet.
  • Klik på Safari og 'Indstillinger'
  • Gå ind i menuen Sikkerhed og sørg for, at der er et flueben ud for 'Slå JavaScript til'
  • Gå ind under fanen 'Anonymitet' og vælg 'Bloker cookies: Aldrig'.

For at kunne bruge Google Chrome og se din post under 'Digital Post' på borger.dk, skal din browser være sat op til at acceptere cookies fra e-Boks.

Det kan du gøre ved at følge disse to vejledninger:

Vejledning for ældre versioner af Chrome

  • Klik på ”Indstillinger” (skruetrækker-ikonet oppe til venstre)
  • Vælg ”Valgmuligheder”
  • Vælg ”Avancerede valgmuligheder” i menuen til venstre
  • Klik på 'Indstillinger for indhold” og sørg for at feltet ”Bloker tredjepartcookies” IKKE er afkrydset.

Vejledning for den nyeste version af Chrome

  • Klik på "Indstillinger" i Chrome-menuen øverst til højre (ikonet med de tre prikker)
  • Klik på linket "Vis avancerede indstillinger" nederst
  • Vælg "Indstillinger for indhold" under Beskyttelse af personlige oplysninger, og sørg for, at feltet ”Bloker tredjepartcookies og websitedata” IKKE er afkrydset.

Oplever du problemer med at logge på borger.dk eller begynde en selvbetjeningsløsning, kan det være fordi, du bruger browseren Internet Explorer 9 eller 10. Efter en opdatering fra Microsoft kan disse to versioner give nogle problemer. Du kan tjekke din browserversion ved at klikke på "Funktioner" (det lille tandhjul i øverste højre hjørne af dit browservindue) og herefter vælge ”Om Internet Explorer”.

Vi arbejder naturligvis på at løse problemerne, men indtil da kan en løsning være at nulstille Internet Explorer og fjerne alle cookies. Du skal blot være opmærksom på, at alle gemte passwords i så fald bliver slettet fra din browser. Se herunder, hvordan du nulstiller Internet Explorer og fjerner dine cookies.

Det er i dag ikke muligt at besøge borger.dk via en app. Portalen er i stedet udviklet i et responsivt design, som betyder, at borger.dk også virker på mobile platforme som fx din smartphone eller tablet.

Der findes i dag forskellige apps, som bruger borger.dk’s indhold. Borger.dk kan dog ikke tage ansvar for indholdet i disse apps.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer løbende behovet for, at borger.dk, eller dele af borger.dk, kan tilgås via en app. I øjeblikket vurderer styrelsen, at der ikke er tilstrækkeligt efterspørgsel fra brugerne til at udvikle en app til borger.dk.