På borger.dk har du adgang til en række af de personoplysninger, som offentlige myndigheder har registreret om dig. Når du første gang logger på borger.dk med dit NemID, bliver du informeret om, at Digitaliseringsstyrelsen via borger.dk henter og behandler dine personoplysninger. I den forbindelse har Digitaliseringsstyrelsen pligt til at oplyse dig om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.
Formålet med Digitaliseringsstyrelsens behandling er, at du på ’Min Side’ på borger.dk får adgang til dine egne oplysninger hentet fra forskellige systemer og registre, som tilhører andre offentlige myndigheder.Digitaliseringsstyrelsen henter oplysningerne direkte fra andre myndigheders registre. Dine personoplysninger udveksles ikke med andre myndigheder via borger.dk, og det er desuden kun dig, der kan se dine egne personoplysninger, når du er logget på med dit NemID.
Digitaliseringsstyrelsen som dataansvarlig og databehandler
Digitaliseringsstyrelsen behandler i visse situationer dine personoplysninger som dataansvarlig, mens vi i andre situationer behandler dine personoplysninger som databehandler. Det betyder, at hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine personoplysninger, hvor Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig, så kan du kontakte Digitaliseringsstyrelsen, mens i de tilfælde hvor Digitaliseringsstyrelsen er databehandler og udstiller oplysninger på borger.dk på vegne af andre myndigheder, så skal du kontakte den myndighed, hvor data hentes fra.
I hvilke tilfælde er Digitaliseringsstyrelsen dataansvarlig
Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig for behandlingen af følgende personoplysninger, som vi modtager om dig:
- personoplysninger fra CPR-registret
- boligoplysninger fra Ejendomsregistret (BBR-registret)
Når vi som dataansvarlig behandler personoplysninger fra CPR-registret, modtager vi dagligt en kopi, som overskriver kopien fra dagen før. Fra det offentligt tilgængelige BBR-register trækker vi som dataansvarlig oplysninger i realtid, når du logger ind på borger.dk, og sletter herefter oplysningerne, når din login-session på borger.dk udløber. Såfremt du har behov for at kontakte os, når vi som dataansvarlig behandler personoplysninger om dig, er vores kontaktoplysninger følgende:
Digitaliseringsstyrelsen
Att.: Borger.dk
Landgreven 4,
1301 København K
CVR-nr.: 34051178
Telefonnummer: 33 92 52 00
E-mail: admin@borger.dk
I hvilke tilfælde er Digitaliseringsstyrelsen databehandler
For alle andre behandlinger af personoplysninger end CPR- og BBR-oplysninger gælder det, at Digitaliseringsstyrelsen er databehandler og udstiller oplysninger på borger.dk på vegne af andre myndigheder og visse kommuner. Du skal kontakte den dataansvarlige myndighed, fx ATP eller kommunen, hvis du har spørgsmål til oplysninger om:
- pension fra ATP
- feriepenge fra ATP
- børne- og ungeydelser fra ATP
- gæld til Familieydelser fra ATP
- skattenedslag for seniorer fra ATP
- engangsudbetaling ved ægtefælles/samlevers død fra ATP
- oplysninger fra kommuner – fx status på sager og ydelser, digital pladsanvisning, byggesager, etc.
Som databehandler for den enkelte dataansvarlige myndighed, herunder kommunerne, gemmer vi ikke oplysningerne. Digitaliseringsstyrelsen udveksler heller ikke oplysninger med andre myndigheder via borger.dk. Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver. Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver:
Digitaliseringsstyrelsen,
Att.: Databeskyttelsesrådgiveren
Landgreven 4,
1301 København K
E-mail: dpo@digst.dk