Hvordan betaler jeg?

Her kan du læse om, hvordan du betaler en opkrævning til Udbetaling Danmark

Her kan du læse om, hvordan du betaler en opkrævning til Udbetaling Danmark

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

Der er flere måder, du kan betale penge tilbage til Udbetaling Danmark:

  • Du kan betale det fulde beløb på én gang ved at bruge det indbetalingskort, du får sendt med opkrævningen.
  • Du kan lave en aftale med Udbetaling Danmark om, at vi løbende trækker et beløb fra din ydelse hver måned, indtil beløbet er betalt. Du vil altså få mindre i ydelse i den periode. Det kaldes også 'modregning'. 
  • Du kan anmode om en afdragsordning, så du skal betale et fast, månedligt beløb. Hvis du får en afdragsordning, kan du tilmelde betalingerne til Betalingsservice, så de bliver trukket automatisk.

Vil du betale med det samme?

Hvis du skal betale pension eller boligstøtte tilbage til Udbetaling Danmark, har du mulighed for at betale beløbet med det samme via 'Mit betalingsoverblik'. 

Hvis du betaler et fast månedligt beløb, fx et bidrag eller et afdrag, kan du tilmelde betalingerne til Betalingsservice. Når du tilmelder betalingerne til Betalingsservice, bliver de trukket automatisk, så du ikke selv skal gøre noget.

De oplysninger, du skal bruge til at tilmelde betalingerne til Betalingsservice, finder du på indbetalingskortet på opkrævningen fra Udbetaling Danmark.

Læs mere om, hvordan du tilmelder dine betalinger til Betalingsservice:

Du kan ikke udskyde eller sætte en betaling i bero hos Udbetaling Danmark.

Det eneste tilfælde, hvor Udbetaling Danmark automatisk sætter en betaling i bero, er, hvis du venter på en afgørelse på din klage om boligstøtte. Her vil betalingen blive sat i bero, indtil du får svar.

Start Lav aftale om modregning eller afdragsordning

Du kan anmode om en afdragsordning hos Udbetaling Danmark, hvis du skal betale penge tilbage. Det gør du ved at bruge selvbetjeningsløsningen ’Anmod om en afdragsordning’.

Du kan bruge selvbetjeningsløsningen, hvis du skal tilbagebetale:

  • Barsel
  • Boligstøtte
  • Folkepension/førtidspension
  • Børne- og ungeydelse
  • Børnetilskud
  • Underholdsbidrag.

Hvis du skal betale en anden opkrævning end de syv nævnte, er det ikke muligt at bruge selvbetjeningsløsningen. I det tilfælde skal du i stedet kontakte Opkrævning på tlf. 70 12 80 65.

Hvilken afdragsordning kan jeg få?

Hvis du får en afdragsordning hos Udbetaling Danmark, skal du betale pengene tilbage indenfor 24 måneder. Derudover skal afdragene minimum være på 100 kr. om måneden.

Hvad sker der, hvis jeg ikke overholder min aftale om afdragsordning?

Hvis du ikke betaler afdragene til tiden, annullerer Udbetaling Danmark din afdragsordning. Du skal i stedet betale resten af det beløb, du skylder, på én gang. Betaler du stadig ikke, kan beløbet blive sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Du kan læse mere om, hvad det betyder at blive sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen:

Hvis du overskrider en betalingsfrist for en opkrævning, får du tilsendt en rykker fra Udbetaling Danmark med et gebyr på 250 kr. Bemærk, der er ikke gebyrer på rykkere vedrørende boligstøtte. Det gælder dog ikke rykkere vedrørende boligstøttelån. 

Betaler du ikke efter den første rykker, får du tilsendt endnu en rykker. Så snart du overskrider en betalingsfrist, kan din betaling blive registreret til modregning hos Gældsstyrelsen. Læs mere om, hvad det betyder, hvis din betaling bliver registreret til modregning hos Gældsstyrelsen:

Hvis du har modtaget et indbetalingskort fra Udbetaling Danmark, som du skal betale gennem din udenlandske bank, kan du bruge vores IBAN og Swift-nummer til at overføre din betaling. 

IBAN-numre

  • Folkepension: DK7402164069172164
  • Førtidspension: DK9302164069172210
  • Boligstøtte: DK1802164069172105
  • Børnetilskud: DK2902164069171907
  • Børne- og ungeydelse (EØS): DK6502164069175236
  • Børne- og ungeydelse: DK8502164069171966
  • Barselsdagpenge: DK9602164069172059
  • Bidrag: DK9302164069172016
  • International Pension: DK7102164069046312

SWIFT-nummer

Swift-nummeret er altid DABADKKK

Betalingsadresse

Dansk Bank, Statens Betalinger, Girostræde 1, 0800 Høje Taastrup

Husk at tage højde for gebyrer og kursreguleringer

Vi skal gøre dig opmærksom på, at

  • du skal selv betale udgifterne forbundet med den internationale bankoverførsel – herunder evt. gebyrer og kursreguleringer.
  • det er nettobeløbet i danske kroner, vi modtager og udligner på gælden. Det betyder, at du skal tage højde for udgifter til gebyrer og evt. kursreguleringer ved din overførsel. Vi kender ikke valutakurserne og ej heller størrelsen på gebyrer.

Du vil først få et indbetalingskort, når du får et brev fra Opkrævning i Udbetaling Danmark.

Husk at tjekke din Digital Post

Opkrævningen med indbetalingskortet bliver sendt med Digital Post. Du skal derfor huske at tjekke din e-Boks, hvis du mangler et indbetalingskort.

Hvis du er fritaget fra Digital Post og mangler et indbetalingskort, skal du kontakte Opkrævning på tlf. 70 12 80 65, så du kan få tilsendt et nyt.

Hvornår får jeg svar på min henvendelse?

Udbetaling Danmark svarer så hurtigt som muligt. Hvis du har skrevet til Udbetaling Danmark, kan du regne med at få svar inden for 20 hverdage.

Hvis du er utilfreds eller vil klage

Hvis du er utilfreds, er du velkommen til at kontakte Udbetaling Danmark. Hvis du er uenig i en afgørelse om opkrævning, har du mulighed for at klage over den. Udbetaling Danmark skal have din klage, senest 4 uger efter du har modtaget afgørelsen.

Sådan sender du dokumentation til Opkrævning i Udbetaling Danmark

  • Gå på www.borger.dk/udbetalingdanmark
  • Vælg 'Opkrævning'
  • Klik på 'Send Digital Post til Opkrævning'
  • Log ind med dit NemID
  • Skriv et emne, din besked og vedhæft evt. dokumentation (du vedhæfter dokumentation ved at klikke på papirklip-ikonet)
  • Afslut med at klikke på 'Send'

Kontakt Opkrævning