Phishing

Giv ikke personlige oplysninger i mail eller sms til banker, virksomheder eller myndigheder

Giv ikke personlige oplysninger i mail eller sms til banker, virksomheder eller myndigheder

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

Tobias fik stjålet sin iPhone på Distortion. Han meldte den stjålet via Find My iPhone og en uge senere modtager han en besked fra Apple Support, som fortæller ham, at hans iPhone er blevet fundet. Mailen ser meget troværdig ud og beskriver i detaljer, hvilken iPhone der er fundet hvor og hvornår, så Tobias følger instruktionerne i den: Han åbner et link, som leder ham direkte ind på en side, hvor han indtaster sine login-oplysninger. Så snart han har gjort det, forsvinder hans iPhone fra listen.

Da det går op for ham, at han er blevet lokket til at give sine login-oplysninger til hackerne, begynder han at grine i affekt. Han havde slet ikke forventet, at de – som han siger –  "ville være SÅ udspekulerede”.

Bent modtog en sms fra et firma, han havde handlet hos før. Og derfor studsede han ikke umiddelbart over, at han blev bedt om at sende sine kreditkortoplysninger direkte i et svar på beskeden.

Så snart han havde gjort det, gik op for ham, at der var noget galt. Bent kontaktede derfor Nets og fik lukket sit Dankort med det samme. Men da var det allerede for sent: Der var blevet hævet 5500 DKK på hans konto fra en bank i London.