Digital post for 15-årige

Når du fylder 15 år, får du automatisk en digital postkasse (Digital Post)

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

Start Læs din digitale post

Du får helt automatisk en officiel digital postkasse (Digital Post) til beskeder fra det offentlige, når du fylder 15 år. Postkassen finder du på post.borger.dk.

For at få adgang til postkassen skal du have et NemID. Hvis du allerede har et NemID til at tjekke netbank, så er du nødt til at opgradere det.

Mange unge får et NemID i deres bank til at tjekke netbank, men det kan du ikke anvende til at se din digitale postkasse. Det mangler nemlig en såkaldt offentlig digital signatur.

Du finder en guide både til at bestille et NemID for første gang, og hvis du bare skal opgradere et NemID fra banken på nemID.nu/15.

Så kan du komme hele vejen frem til din nye postkasse.

Du logger på din digitale postkasse her på borger.dk via post.borger.dk, eller du kan se din post på e-boks.dk. Husk, at du skal bruge dit NemID til at logge på.

Hvis du ikke har et NemID, kan du bestille det på nemid.nu/15.

Hvis du allerede har et NemID til din netbank, skal du opgradere det, før du kan bruge det til at logge på din digitale postkasse.

Det er altid en god idé at spørge dine forældre til råds, hvis du er i tvivl om, hvordan du bestiller dit NemID eller får adgang til Digital Post.

Dine forældre kan også hjælpe dig med at huske dig på at tjekke din digitale postkasse:

  1. du kan give dem læseadgang til din digitale postkasse. Det betyder, at når dine forældre er logget ind på deres egen digitale postkasse, så kan de også se de beskeder, der er i din postkasse.
  2. dine forældre kan modtage en sms, når der er ny post til dig. De kan ikke læse beskederne. Du kan melde dig eller dem til sms-beskeder, når du er logget ind i din digitale postkasse. Se under Menu og under Profil. Her kan du indtaste et mobilnummer og to e-mailadresser. Fx kan det være dine forældres mobil og din egen e-mail, så kan du også følge lidt med selv.

Ifølge loven skal alle borgere i Danmark på 15 år eller derover modtage beskeder digitalt fra offentlige myndigheder. Derfor skal du have din egen digitale postkasse.

Hvis du ikke er i stand til at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget, hvis du opfylder mindst et af kriterierne for fritagelse. Det betyder, at du i stedet får dine beskeder fra det offentlige med papirpost.

Krav til fritagelse er, hvis du:

  • ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted
  • har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, som hindrer dig i at modtage post digitalt
  • er registreret som udrejst af Danmark
  • er blevet hjemløs
  • har sproglige vanskeligheder
  • har praktiske vanskeligheder ved at skaffe det nødvendige nøglekort (NemID).

Når du fylder 15 år, har du selv ansvaret for at tjekke Digital Post. Det betyder, at dine forældre ikke længere modtager dine vigtige beskeder fra hospitalet, tandlægen, osv.

Dine forældre kan godt hjælpe dig med at huske dig på at tjekke din digitale postkasse:

  1. du kan give dem læseadgang til din digitale postkasse. Det betyder, at når dine forældre er logget ind på deres egen digitale postkasse, så kan de også se de beskeder, der er i din postkasse.
  2. dine forældre kan modtage en sms, når der er ny post til dig. De kan ikke læse beskederne. Du kan melde dig eller dem til sms-beskeder, når du er logget ind i din digitale postkasse. Se under Menu og under Profil. Her kan du indtaste et mobilnummer og to e-mailadresser. Fx kan det være dine forældres mobil og din egen e-mail, så kan du også følge lidt med selv.

Beskederne i din digitale postkasse kommer fra officielle steder som din kommune, biblioteket, tandlægen, hospitalet eller besked om feriepenge, hvis du har et fritidsjob. Det bliver også kaldt det offentlige.

Du kan også vælge, at Digital Post på borger.dk kan vise de beskeder, du modtager fra din bank. Det gør du i din Profil, når du er logget på Digital Post. Bruger du e-Boks til at læse dine beskeder fra det offentlige, så ser du automatisk både beskeder fra offentlige og private virksomheder som fx din bank.

Digital Post er de beskeder, du modtager fra det offentlige i din digitale postkasse.

NemID er dit sikre login på internettet, som du blandt andet bruger til at logge på postkassen og din netbank. NemID består af:

  1. Et nøglekort
  2. Et bruger-id
  3. En adgangskode.

Du skal bruge alle tre dele for at logge på din digitale postkasse og læse Digital Post.

Læs mere om NemID på nemid.nu/15, og find ud af hvordan du henter NemID nøgleapp.

Du kan altid spørge dine forældre om hjælp, hvis du er i tvivl om, hvordan du bestiller NemID eller får adgang til Digital Post.

Du kan også få hjælp til Digital Post hos borgerservice i kommunen. Læs mere på kommunens hjemmeside. Vær opmærksom på, at nogle steder skal man bestille tid for at få hjælp.

Hvis du har brug for hjælp til at bestille, aktivere eller opgradere dit nøglekort (NemID), skal du læse mere på nemid.nu/15.