Opdatering af ID-oplysninger i NemID

Opdatér dine ID-oplysninger i NemID, før du kan få MitID 

Sådan opdaterer du dine ID-oplysninger

De fleste kan få MitID ved at identificere sig med NemID. Nogen skal dog først opdatere deres ID-oplysninger i NemID, før de kan få MitID. Gælder det for dig, får du det at vide, når du prøver at få MitID med NemID på MitID.dk.      

Du har to muligheder:

  • Du kan selv opdatere dine ID-oplysninger og få MitID via MitID app. Læs mere under “Brug MitID app” 
  • Du kan også tage i borgerservice og få dem til at hjælpe dig. Her vil du få MitID med det samme. Læs mere under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i borgerservice”. 

Den nemmeste måde at opdatere dine ID-oplysninger og få MitID på er ved at bruge MitID app.  

For at få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID via MitID app skal du bruge:  

  • Et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas. 
  • En smartphone, der kan scanne chippen i dit pas eller ID-kort (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter. Kan din telefon ikke scanne, så kan du låne en andens telefon til at oprette dig som bruger. Bagefter kan du lægge MitID appen på din egen telefon. 

Sådan gør du:  

  1. Hent MitID appen i App Store eller Google Play 
  2. Åbn MitID app 
  3. Åbn "Indstillinger" (tandhjulet øverst til venstre) 
  4. Tryk på "Opret MitID" og følg trinene. Passet skal du bruge, når du skal oprette MitID i appen. Det bruger du til at bevise, hvem du er. Det fungerer ligesom i paskontrollen i lufthavnen, hvor dit ansigt og dit pas bliver sammenlignet. Informationerne om dig bliver kun brugt til dette – og bliver altså ikke gemt. Du bliver guidet undervejs, når du følger trinene i MitID appen. 

For at få MitID gennem MitID app skal du bruge en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas og have et dansk, grønlandsk eller færøsk pas. Hvis du ikke har et pas, kan du gå i borgerservice og få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Husk at medbringe gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i borgerservice”. 

Hvis du ikke kan benytte MitID app, så kan du på én gang få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i borgerservice. I de fleste kommuner skal du bestille tid. 

For at få hjælp til MitID i borgerservice skal du kunne bevise, hvem du er. Det skyldes, at der i MitID er høje krav til, at man kan dokumentere sin identitet, bl.a. for at undgå identitetstyveri. 

Skal du have hjælp til MitID i borgerservice, skal du: 

  • medbringe gyldig legitimation
  • svare på et antal spørgsmål om dig selv (hentet fra CPR-registreret) - eller medbringe et vidne, som kan bekræfte, at du er dig. Vidnet skal have haft MitID i mindst 10 dage. 

Hvis du ikke har MitID app, kan du hente den i App Store eller Google Play Butik.

Kan du ikke benytte MitID app, så kan du gå i borgerservice og få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Medbring gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i borgerservice”.  

Hvis du ikke har et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas og skal have opdateret dine ID-oplysninger, så skal du gå i borgerservice og få MitID.   

I de fleste kommuner skal du bestille tid. Medbring gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i borgerservice”.  

For at kunne scanne chippen i passet, skal du bruge en smartphone, der kan aflæse chippen i dit pas (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter.  

Hvis du ikke har en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas, så kan du med MitID app bruge en andens telefon. Med MitID app kan du nemlig scanne dit pas og oprette dig som MitID bruger med en andens telefon. Bagefter kan du lægge MitID appen på din egen telefon. 

Er det ikke muligt for dig at bruge en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas, så skal du i borgerservice. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Medbring gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i borgerservice”. 

Most people can get MitID by identifying themselves with NemID. However, some NemID users will need to update their ID information before getting MitID. If this applies to you, you will be told when you try to get MitID with NemID on MitID.dk. You can update your ID information yourself and get MitID via the MitID app. 

To get MitID with the MitID app you need:  

  • Your passport (a valid Danish, Greelandic og Faroese passport) 
  • A smartphone that can scan your passport or ID-card (NFC-reader). Most Android phones and iPhone 7 or newer will be able to. If you do not have a smartphone with NFC-reader, it is possible to borrow a smartphone that meets the requirements. Afterwords you need to install the MitID app on your own device.  

How to get MitID through the MitID app:  

  1. Download the MitID app in App Store og Google Play 
  2. Open the MitID app 
  3. Open ‘Settings’ (top left) 
  4. Tap ‘Create MitID’ and follow the steps. You will need your passport or ID-card when you create your personal MitID in the app. Your passport or ID-card is used to prove who you are. The information is only used for this – and is therefore not stored. You will be guided along the way when you follow the steps in the MitID app.  

If you cannot do it yourself, you can get help from Citizen Service. In most municipalities, you have to book an appointment before showing up.  

When you visit a Citizen Service you need to bring valid ID and answer a set of questions about yourself (based on information about you from the CPR-register) in order to confirm your identity. This requires that enough information about you exist in the CPR-register, which can depend on how long you have lived in Denmark and if you have postal address in the country. If the system can't generate enough questions for you to answer, then you need to bring a witness, who can testify to your identity. We recommend that you bring a witness.  

To read about updating your personal information in English, please go to lifeindenmark or MitID.dk  

Opdatering af ID-oplysninger

Kravene til MitID er større end i NemID, fordi sikkerhed på it-området har ændret sig meget, siden NemID blev lanceret i 2010. MitID lever op til de nyeste internationale standarder for sikkerhed. NemID er i tidens løb blevet udstedt på forskellige måder. Det er ikke alle udstedelser, der lever op til de krav, der gælder for MitID. Det er primært NemID, der er udstedt online, eller nogle af de NemID, der er udstedt af banker, som kræver en opdatering for at blive klar til MitID.

Du har to muligheder:

  1. Du kan på én gang opdatere dine ID-oplysninger og få MitID via MitID app. Læs mere under “Brug MitID app” 
  2. Du kan også tage i borgerservice og få hjælp. Her vil du få MitID med det samme. Læs mere under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i borgerservice” 

Dine ID-oplysninger i NemID skal være opdaterede, før du kan få MitID. Der kan dog være forskel på, om du skal gøre noget aktivt eller ej, da det afhænger af, hvordan dit NemID er blevet udstedt.

Hvis du skal opdatere ID-oplysninger, har du formentligt modtaget et brev fra Digitaliseringsstyrelsen via Digital Post, eller du har måske engang fået besked fra din bank. Du får det også at vide, når du prøver at oprette dig som bruger i MitID på MitID.dk. 

Det skal de ID-oplysninger, der er koblet til dit NemID, og som er med til at bekræfte din NemID-identitet. Din identitet bliver bekræftet ved, at du scanner dit pas. NemID og MitID er nemlig ligesom dit pas et bevis på, at du er den, du er.

NemID og MitID kan bruges til mange ting, som har stor betydning for dig. Der er derfor strenge regler for, hvordan vi bedst beskytter dig og dit digitale ID.

Du kan læse om, hvordan Digitaliseringsstyrelsen behandler dine persondata, i løsningen på digst.dk. 

Digitaliseringsstyrelsen opbevarer kun dine personoplysninger i forbindelse med valideringen af dig og som dokumentation for din gennemførelse af identitetssikringsprocessen (auditlog).

Dine personoplysningerne slettes, efter at information om validering af dig er opdateret i NemID database. Dog opbevares dit pasnummer, PID-nummer og IP-adresse i auditloggen, som slettes efter løbende år plus fem år.

MitID erstatter NemID

Digitale løsninger bliver erstattet af nye løsninger over tid, fordi de fortsat skal være sikre og følge med udviklingen. MitID lever op til de nyeste internationale standarder for sikkerhed. Det betyder, at alle også i fremtiden kan færdes trygt på internettet.

NemID er og har altid været en sikker løsning, både nu og i resten af NemID’s levetid, men vi skal hele tiden følge med udviklingen. Med MitID er der større krav til at sikre din identitet, og det er derfor nødvendigt, at MitID lever op til disse krav. På den måde kan MitID være Danmarks digitale ID i mange år frem.   

National Standard for Identiteters Sikringsniveauer (NSIS)

De skærpede krav er baseret på den nationale standard, NSIS, der stiller en række krav til at sikre digitale identiteter i Danmark.

NSIS-standarden er en ny, national ramme for tillid til digitale identiteter og vil gælde for MitID.

NSIS-standarden er afstemt med de tilsvarende regler for EU, som stammer fra eIDAS-forordningen. EIDAS-forordningen er med til at fremme, at den danske digitale it-infrastruktur understøtter et digitalt indre marked i EU, og at danskerne fremover vil have mulighed for at betjene sig selv i en række europæiske landes selvbetjeningsløsninger med deres danske, digitale ID.   

Spørgsmål og svar

Der skal være sikkerhed for, at det er den rigtige person, der opdaterer ID-oplysningerne. Langt de fleste pas indeholder en chip med en særlig beskyttelse, der gør, at passet ikke kan kopieres.

En telefon, som ikke indeholder en NFC-læser, vil ikke være i stand til at scanne chippen i passet, og vil ikke kunne kontrollere, om passet fx er kopieret. Når passet bliver scannet, tjekker app’en i Rigspolitiets systemer, at passet er gyldigt.

NFC står for Near Field Communication, som er en teknologi, der gør det muligt at forbinde forskellige enheder. 

Det er af sikkerhedsmæssige årsager ikke tilladt at tage et billede af passet. Hvis passet er stjålet, ville en anden person kunne tage et billede af passet og bruge det til identitetssikringen.

Vi skal være sikre på, at det er den rigtige person, der opdaterer ID-oplysningerne. Chippen i passet scannes derfor for at tjekke, om det er meldt stjålet, spærret, kopieret eller udløbet.