Opdatering af ID-oplysninger i NemID

Opdatér dine ID-oplysninger i NemID, før du kan få MitID 

Sådan opdaterer du dine ID-oplysninger

Hvis du har modtaget besked om, at du skal opdatere dine ID-oplysninger, skal du gøre dette, før du kan få MitID. Du kan blandt andet have fået besked om, at du skal opdatere dine ID-oplysninger via din bank eller Digital Post. Vær opmærksom på, at hvis du har fået besked i din net- eller mobilbank om, at du skal have MitID og opdatere dine ID-oplysninger, så skal du have fået gjort begge dele inden for den frist, der fremgår i din net- eller mobilbank. Det er nødvendigt for, at du fortsat kan betjene dig selv i netbanken.       

Du har tre muligheder:

  • Du kan selv opdatere dine ID-oplysninger og få MitID via MitID app. Læs mere under “Brug MitID app” 
  • Du kan selv opdatere dine ID-oplysninger ved at bruge NemID nøgleapp – herefter skal du logge på banken med NemID og følge trinene til at få MitID. Læs mere under "Brug NemID nøgleapp". 
  • Du kan også tage i borgerservice og få dem til at hjælpe dig. Her vil du få MitID med det samme, og du kan herefter logge på banken igen med MitID. Læs mere under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice” 

Den nemmeste måde at opdatere dine ID-oplysninger og få MitID på er ved at bruge MitID app.  

For at få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID via MitID app skal du bruge:  

  • Et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas. 
  • En smartphone, der kan scanne chippen i dit pas eller ID-kort (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter. Kan din telefon ikke scanne, så kan du låne en andens telefon til at oprette dig som bruger. Bagefter kan du lægge MitID appen på din egen telefon. 

Sådan gør du:  

  1. Hent MitID appen i App Store eller Google Play 
  2. Åbn MitID app 
  3. Åbn "Indstillinger" (tandhjulet øverst til venstre) 
  4. Tryk på "Opret MitID" og følg trinene. Passet skal du bruge, når du skal oprette dit personlige MitID i appen. Det bruger du til at bevise, hvem du er. Det fungerer ligesom i paskontrollen i lufthavnen, hvor dit ansigt og dit pas bliver sammenlignet. Informationerne om dig bliver kun brugt til dette – og bliver altså ikke gemt. Du bliver guidet undervejs, når du følger trinene i MitID appen. 

For at få MitID gennem MitID app skal du bruge en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas og have et dansk, grønlandsk eller færøsk pas. Hvis du ikke har et pas, kan du gå i Borgerservice og få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bestil gerne i god tid, for der kan være ventetid. Husk at medbringe gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i Borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice”. 

Du kan også få opdateret dine ID-oplysninger ved at bruge NemID nøgleapp. Vær opmærksom på, at du ikke kan få MitID herigennem, men skal have MitID efterfølgende via din bank eller MitID.dk.

Du skal bruge:  

  • Den nyeste version af NemID nøgleapp 
  • Dansk pas. Når passet bliver scannet, tjekker appen i Rigspolitiets systemer, at passet er gyldigt 
  • En smartphone, som kan aflæse en chip (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter. 

Sådan opdaterer du dine ID-oplysninger: 

  1. Åbn NemID nøgleapp
  2. Tryk på "Opdater her"
  3. Log ind med NemID 
  4. Scan dit pas med din smartphone. Vejledning fremgår i appen
  5. Du er nu klar til at få MitID via din bank eller MitID.dk

Du kan kun opdatere dine ID-oplysninger gennem NemID nøgleapp, hvis du har en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas, og har et dansk pas, der er udstedt efter 1. januar 2012.  

Du kan således ikke opdatere dine ID-oplysninger via NemID nøgleapp, hvis du ikke har et gyldigt dansk pas eller en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas.  

Hvis du ikke har en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas, så kan du dog låne en andens telefon og gøre det via MitID app. Med MitID app kan du nemlig scanne dit pas og oprette dig som MitID bruger via en andens telefon. Bagefter kan du lægge MitID appen på din egen telefon. Læs mere om, hvordan du får MitID via MitID app under "Brug MitID app". 

Alternativt kan du gå i Borgerservice og få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bemærk, at der kan være ventetid. Medbring gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i Borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice”.  

Hvis du ikke kan benytte MitID app eller NemID nøgleapp til at få opdateret dine ID-oplysninger, så kan du  få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bestil gerne i god tid, for der kan være ventetid.  

For at få hjælp til MitID ved fremmøde i Borgerservice, skal du kunne bevise, hvem du er. Det skyldes, at der i MitID er høje krav til, at man kan dokumentere sin identitet, bl.a. for at undgå identitetstyveri. 

Skal du have hjælp til MitID i Borgerservice, skal du: 

  • medbringe gyldig legitimation
  • svare på et antal spørgsmål om dig selv (hentet fra CPR-registreret) - eller medbringe et vidne, som kan bekræfte, at du er dig. Vidnet skal have haft MitID i mindst 10 dage. 

Den nemmeste måde at opdatere dine ID-oplysninger og få MitID på er ved at bruge MitID app. Med MitID app kan du nu slå de to ting sammen - altså opdatere dine ID-oplysninger og få MitID på én gang.  

Som noget nyt kan du også oprette dig via MitID app på en andens telefon. Dette er ikke muligt via NemID nøgleapp.   

Funktionaliteten i MitID app er således en ny måde at få MitID på – også selvom du skal have opdateret dine ID-oplysninger.  

Du kan fortsat benytte NemID nøgleapp til at opdatere dine ID-oplysninger og derefter få MitID via din bank eller MitID.dk.  

Hvis du ikke har MitID app eller NemID nøgleapp, kan du hente dem i App Store eller Google Play Butik

Kan du ikke benytte MitID app eller NemID nøgleapp, så  kan du gå i Borgerservice og få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bemærk at der kan være ventetid. Medbring gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i Borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice”.  

Hvis du ikke har et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas og skal have opdateret dine ID-oplysninger, så skal du gå i Borgerservice og få MitID.   

I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bestil gerne i god tid, for der kan være ventetid. Medbring gyldig legitimation  Læs mere om, hvordan du får MitID i Borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice”.  

For at kunne scanne chippen i passet, skal du bruge en smartphone, der kan aflæse chippen i dit pas (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter.  

Hvis du ikke har en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas, så kan du med MitID app låne en andens telefon. Med MitID app kan du nemlig scanne dit pas og oprette dig som MitID bruger via en andens telefon. Bagefter kan du lægge MitID appen på din egen telefon. 

Er det ikke muligt for dig at bruge en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas, så skal du på Borgerservice. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bemærk, at der kan være ventetid. Medbring gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i Borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice”. 

Some NemID users will need to update their ID information before getting MitID. If this applies to you, you have been notified via  Digital Post from the Danish Agency for Digital Government or your Danish bank. You will need a MitID app, a valid Danish, Greenlandic or Faroese passport and a phone to scan the passport (most Android phones and iPhone 7 or newer will be able to).  

To get MitID with the MitID app you need:  

  • Your passport  
  • A smartphone that can scan your passport or ID-card (NFC-reader). Most Android phones and iPhone 7 or newer will be able to. If you do not have a smartphone with NFC-reader, it is possible to borrow a smartphone that meets the requirements. Afterwords you need to install the MitID app on your own device.  

How to get MitID through the MitID app:  

  1. Download the MitID app in App Store og Google Play 
  2. Open the MitID app 
  3. Open ‘Settings’ (top left) 
  4. Tap ‘Create MitID’ and follow the steps. You will need your passport or ID-card when you create your personal MitID in the app. Your passport or ID-card is used to prove who you are. The information is only used for this – and is therefore not stored. You will be guided along the way when you follow the steps in the MitID app.  

If you cannot do it yourself, you can get help from Citizen Service. In most municipalities, you have to book an appointment before showing up.  

When you visit a Citizen Service you need to bring valid ID and answer a set of questions about yourself (based on information about you from the CPR-register) in order to confirm your identity. This requires that enough information about you exist in the CPR-register, which can depend on how long you have lived in Denmark and if you have postal address in the country. If the system can't generate enough questions for you to answer, then you need to bring a witness, who can testify to your identity. We recommend that you bring a witnesser.  

To read about updating your personal information in English, please go to lifeindenmark or MitID.dk  

Opdatering af ID-oplysninger

Kravene til MitID er større end i NemID, fordi sikkerhed på it-området har ændret sig meget, siden NemID blev lanceret i 2010. MitID lever op til de nyeste internationale standarder for sikkerhed. NemID er i tidens løb blevet udstedt på forskellige måder. Det er ikke alle udstedelser, der lever op til de krav, der gælder for MitID. Det er primært NemID, der er udstedt online, eller nogle af de NemID, der er udstedt af banker, som kræver en opdatering for at blive klar til MitID.

Du har tre muligheder:

  1. Du kan på én gang opdatere dine ID-oplysninger og få MitID via MitID app. Læs mere under “Brug MitID app” 
  2. Du kan selv opdatere dine ID-oplysninger ved at bruge NemID nøgleapp. Herefter skal du logge på banken med NemID og følge trinene til at få MitID. Læs mere under "Brug NemID nøgleapp". 
  3. Du kan også tage i Borgerservice og få dem til at hjælpe dig. Her vil du få MitID med det samme, og du kan herefter logge på banken igen med MitID. Læs mere under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice” 

Dine ID-oplysninger i NemID skal være opdaterede, før du kan få MitID. Der kan dog være forskel på, om du skal gøre noget aktivt eller ej, da det afhænger af, hvordan dit NemID er blevet udstedt.

Hvis du skal opdatere ID-oplysninger via NemID nøgleappen, har du formentligt modtaget et brev fra Digitaliseringsstyrelsen via Digital Post, eller du har fået besked fra din bank om det i mobil- eller netbanken. 

Du kan opleve at få vist en besked i NemID nøgleappen om opdatering af oplysninger. Denne besked er en standardbesked, som alle vil møde, uanset om oplysningerne skal opdateres eller ej.

Vær opmærksom på, at du skal have opdateret dine ID-oplysninger og have fået MitID inden for den frist, der fremgår i din net- eller mobilbank om. Det er nødvendigt for, at du fortsat kan betjene dig selv i netbanken.  

Det skal de ID-oplysninger, der er koblet til dit NemID, og som er med til at bekræfte din NemID-identitet. Din identitet bliver bekræftet ved, at du scanner dit pas. NemID og MitID er nemlig ligesom dit pas et bevis på, at du er den, du er.

NemID og MitID kan bruges til mange ting, som har stor betydning for dig. Der er derfor strenge regler for, hvordan vi bedst beskytter dig og dit NemID, senere MitID.

Du kan læse om, hvordan Digitaliseringsstyrelsen behandler dine persondata, i løsningen på digst.dk. 

Digitaliseringsstyrelsen opbevarer kun dine personoplysninger i forbindelse med valideringen af dig og som dokumentation for din gennemførelse af identitetssikringsprocessen (auditlog).

Dine personoplysningerne slettes, efter at information om validering af dig er opdateret i NemID database. Dog opbevares dit pasnummer, PID-nummer og IP-adresse i auditloggen, som slettes efter løbende år plus fem år.

MitID afløser NemID

Alle med NemID skal have MitID: hele Danmarks nye digitale ID. Du kan bruge MitID til det, som du plejer at bruge NemID til.

Den største ændring er, at NemID nøglekortet udgår, og at NemID nøgleapp er blevet udskiftet med en MitID app. Der er også alternativer til dem, der ikke har mulighed for at bruge appen. 

Digitale løsninger bliver erstattet af nye løsninger over tid, fordi de fortsat skal være sikre og følge med udviklingen. MitID lever op til de nyeste internationale standarder for sikkerhed. Det betyder, at alle også i fremtiden kan færdes trygt på internettet.

NemID er og har altid været en sikker løsning, både nu og i resten af NemID’s levetid, men vi skal hele tiden følge med udviklingen. Med MitID bliver der større krav til at sikre din identitet, og det er derfor nødvendigt, at MitID kommer godt fra start og lever op til disse krav. På den måde bliver MitID klar til at være Danmarks digitale ID i mange år frem.   

National Standard for Identiteters Sikringsniveauer (NSIS)

De skærpede krav er baseret på den nationale standard, NSIS, der stiller en række krav til at sikre digitale identiteter i Danmark.

NSIS-standarden er en ny, national ramme for tillid til digitale identiteter og vil gælde for MitID.

NSIS-standarden er afstemt med de tilsvarende regler for EU, som stammer fra eIDAS-forordningen. EIDAS-forordningen er med til at fremme, at den danske digitale it-infrastruktur understøtter et digitalt indre marked i EU, og at danskerne fremadrettet vil have mulighed for at betjene sig selv i en række europæiske landes selvbetjeningsløsninger med deres danske NemID eller MitID.   

Spørgsmål og svar

Opdatér dine oplysninger allerede nu, så du er klar, når du får besked om, at det er din tur til at få MitID.

Vær opmærksom på, at du skal have opdateret dine ID-oplysninger og have fået MitID inden for den frist, der fremgår i din net- eller mobilbank om. Bliver tidsfristen i net- eller mobilbanken overskredet, uden at du har opdateret dine ID-oplysninger og fået MitID, kan du ikke logge på banken, før du har fået MitID – heller ikke med NemID.

Du kan foreløbig bruge NemID til at logge på øvrige private og offentlige selvbetjeningsløsninger, fx på skat.dk og borger.dk.

Læs om, hvordan du opdaterer dine oplysninger under ”Sådan opdaterer du dine ID-oplysninger”.

Har du ikke mulighed for at benytte dig af de digitale muligheder, så kan du få MitID i Borgerservice. Der kan dog være situationer, hvor du ikke har mulighed for at møde fysisk op i Borgerservice, f.eks. hvis du har et fysisk eller psykisk handicap, er indlagt el.lign. I disse tilfælde skal du kontakte din kommune for at tage en dialog om, hvordan du kan få hjælp. Hvis du ikke kan nå at få hjælp i Borgerservice, inden din frist i din bank udløber, skal du kontakte MitID-telefonsupporten i din bank:

Der skal være sikkerhed for, at det er den rigtige person, der opdaterer ID-oplysningerne. Langt de fleste pas, der er udstedt efter den 1. januar 2012, indeholder en chip med særlig beskyttelse, der gør, at passet ikke kan kopieres.

En telefon, som ikke indeholder en NFC-læser, vil ikke være i stand til at scanne chippen i passet, og vil ikke kunne kontrollere, om passet fx er kopieret. Når passet bliver scannet, tjekker app’en i Rigspolitiets systemer, at passet er gyldigt.

NFC står for Near Field Communication, som er en teknologi, der gør det muligt at forbinde forskellige enheder. 

Det er af sikkerhedsmæssige årsager ikke tilladt at tage et billede af passet. Hvis passet er stjålet, ville en anden person kunne tage et billede af passet og bruge det til identitetssikringen.

Vi skal være sikre på, at det er den rigtige person, der opdaterer ID-oplysningerne. Chippen i passet scannes derfor for at tjekke, om det er meldt stjålet, spærret, kopieret eller udløbet.

Du kan opleve at få vist en besked i NemID nøgleappen om opdatering af oplysninger. Denne besked er en standardbesked, som alle vil møde, uanset om oplysningerne skal opdateres eller ej.

Hvis du skal opdatere ID-oplysninger via NemID nøgleappen, har du formentligt modtaget et brev fra Digitaliseringsstyrelsen om det allerede.