Din kontakt med det offentlige er digital

Borger.dk er din indgang til det offentlige - her finder du information og bruger selvbetjening

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

Din kommunikation med det offentlige bliver på flere og flere områder flyttet over på nettet.

Allerede i dag skal du melde flytning, vælge læge, søge pension og bestille sundhedskort digitalt. Du går også på nettet og læser din post fra det offentlige.

Borger.dk er din indgang til det offentlige. Det er her, du finder nyttig information om en lang række emner, og det er her, du kan betjene dig selv, hvor og hvornår du ønsker det.

Digital Post er den samme slags breve, som du allerede modtager i din fysiske postkasse fra fx kommunen, sygehuset eller Skatteforvaltningen. De sendes nu blot digitalt. Du kan tjekke din post her på borger.dk.

Er du fyldt 15 år, og har du et CPR-nummer, modtager du Digital Post fra det offentlige, også selv om du ikke har tilmeldt dig. Du har mulighed for at blive fritaget for Digital Post, hvis du ikke er i stand til at modtage din post digitalt. Det gør du ved at møde personligt op i borgerservice.

Læs mere om Digital Post på borger.dk:

Har du tekniske problemer med Digital Post

Hvis du har problemer med Digital Post på borger.dk eller Digital Post-appen, kan du ringe til Digital Post support på telefon 33 98 00 33 (hverdage kl. 8-20, weekend og helligdage kl. 10-16).

Har du problemer med borger.dk

Hvis du har problemer med borger.dk, kan du ringe på telefon 70 10 18 81 og få hjælp til at bruge portalen (hverdage kl. 8-20, weekend og helligdage kl. 10-16).

Har du problemer med NemID

Hvis du har problemer med NemID, kan du ringe til NemID-support og få hjælp til tekniske problemer på telefon 72 24 70 50 (hverdage kl. 8.30-20, weekend og helligdage kl. 10-16). Du kan også finde hjælp på hjemmesiden NemID.nu.

Har du problemer med MitID

Hvis du har problemer med MitID, kan du ringe til MitID support og få hjælp til tekniske problemer på telefon 33 98 00 10 (hverdage kl. 8-20, weekend og helligdage kl. 10-16). Du kan også finde hjælp på hjemmesiden MitID.dk.

Du kan få hjælp til at kommunikere digitalt med det offentlige i kommunens borgerservice, hvor medarbejderne er parate til at hjælpe dig. Her er der også computere, som du kan benytte gratis.

Hvis du vil lære om it og brugen af internettet, kan du få gratis undervisning på fx biblioteket eller hos Telecentre-Danmarks datastuer.

Læs mere om it-undervisning på følgende link:

På borger.dk kan du klare dine ærinder med det offentlige, hvor og hvornår du ønsker det. Sikkerheden er høj, fordi de digitale løsninger på portalen og Digital Post er knyttet til dit NemID/MitID og dit CPR-nummer.

Samtidig er det en hurtig og billig kommunikationsform, hvor både du og det offentlige sparer porto og papir.

Du kan modtage og sende Digital Post uafhængigt af posthusets åbningstider og postbuddets rute. Din digitale post følger dig, også når du skifter postadresse eller e-mail, og den bliver automatisk gemt og opbevaret, så du til enhver tid kan finde og dokumentere din korrespondance med det offentlige.

Du kan se din digitale post fra alle computere, smartphones og tablets, så længe de overholder sikkerhedskravene.

Folketinget har vedtaget, at din kontakt med det offentlige i stigende grad skal foregå på nettet. De første områder blev digitale i 2012.

Det fremgår af de enkelte bekendtgørelser, hvorvidt du skal betjene dig selv digitalt.