Hvis du allerede har et NemID og skal have et nyt nøglekort, er det bedst pga. COVID-19, at du venter på, du automatisk modtager det med posten. Det bliver som standard sendt, når du har 20 nøgler tilbage. Alternativt kan du bestille et nyt nøglekort på nemid.nu.
Hvis du skal have et NemID for første gang
- Bestil NemID på nemid.nu
- Bestil tid på kommunens hjemmeside til at hente din midlertidige adgangskode. Der kan gå op til 6 dage, før du kan hente din kode
- Hent din midlertidige adgangskode hos kommunen. Husk at tage det ID-dokument med, som du brugte, da du bestilte dit NemID (gyldigt dansk pas eller dansk kørekort)
- Vent på, at du modtager dit nøglekort med posten. Der kan gå op til 10 dage, før du modtager det.
- Aktivér dit NemID på nemid.nu/aktiver.
Hvis du ikke kan eller ikke ønsker at bestille online, kan du få udstedt et NemID ved at møde personligt op i borgerservice. Ved fremmøde skal du kunne legitimere dig selv. Vær opmærksom på, at du i nogle kommuner skal bestille tid, før du kan møde fysisk op i borgerservice.
Har du brug for hjælp til NemID, kan du kontakte NemID-supporten, hvor medarbejderne via e-mail, telefon eller chat kan besvare spørgsmål og f.eks. guide igennem en onlinebestilling af NemID eller få hjælp til installation af NemID nøgleapp.